Raport usterkowości TUV 2023. Zwycięzcy i przegrani
Opublikowano kolejną edycję raportu TUV, który należy do najbardziej znanych opracowań na temat usterkowości samochodów używanych. Czołowe miejsca w rankingu zajęły modele marek niemieckich, a stawkę zamykają auta z Grupy Renault.
Niemiecki raport jakościowo-eksploatacyjny TUV uwzględnia modele samochodów, które zostały pogrupowane w pięciu kategoriach wiekowych na podstawie ilości wykrytych podczas przeglądów usterek stanowiących poważne zagrożenie dla kierowcy i innych użytkowników ruchu drogowego.
Ranking TUV edycji 2023 oparty jest na wynikach około 9,6 mln obowiązkowych przeglądów technicznych, przeprowadzonych w okresie od lipca 2021 do czerwca 2022. Może zatem stanowić cenne źródło wiedzy na temat stanu samochodów używanych, które poruszają się po drogach u naszych zachodnich sąsiadów. Kto wie, ile z tym pojazdów trafi za jakiś czas jako egzemplarze sprowadzone na rynek polski?
Oto zestawienie modeli samochodów, które uznano statystycznie za najmniej usterkowe w poszczególnych segmentach:
- klasa mini: Kia Picanto (3,6%)
- auta małe: Honda Jazz (2,7%)
- kompakty: Mercedes Klasy A (2,8%)
- klasa średnia: Volvo V40 (3%)
- minivany: Mercedes Klasy B (2%)
- SUV: Mercedes GLC (2,3%)
Raport usterkowości TUV 2023: zwycięzcy i przegrani
Warto zaznaczyć, że cytowane opracowanie koncentruje się przede wszystkim na częstotliwości występowania usterek mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy i codzienną, zwykłą eksploatację – mniejszy nacisk kładzie się natomiast na poważne awarie, które nagle mogą przydarzyć się kierowcy w drodze i pokrzyżować dalszą podróż. Miejsce, jakie zajmuje w rankingu dany model, odzwierciedla nie tylko dopracowanie elementów konstrukcji na etapie projektowania i produkcji, ale również intensywność eksploatacyjną oraz dbałość użytkownika o stan pojazdu i jakość obsługi serwisowej.
Poniżej znajduje się lista najlepszych (i najgorszych) modeli w każdej z pięciu kategorii wiekowych:
AUTA MAKSYMALNIE TRZYLETNIE
średnia usterkowość: 5,3%
- Mercedes Klasy B (od 2018 roku; średni przebieg: 28 000 km): 2%
- Mercedes GLC (2015-2022; 48 000 km): 2,3%
- Volkswagen Golf Sportsvan (2014-2020; 30 000 km): 2,3%
**********
- Citroen C3 Aircross (od 2017 roku; 31 000 km): 9,4%
- Dacia Dokker (2012-2021; 40 000 km): 10,8%
- Dacia Logan (2012-2020; 40 000 km): 11,6%
AUTA MAKSYMALNIE PIĘCIOLETNIE
średnia usterkowość: 9%
- Porsche 911 (2011-2019; 32 000 km): 2,7%
- Mercedes SLC (2011-2020; 41 000 km): 4,1%
- Audi Q2 (od 2016 roku; 51 000 km): 4,5%
**********
- BMW 2 Active Tourer (2014-2021; 66 000 km): 16,7%
- Volkswagen Sharan (od 2010 roku; 86 000 km): 17,1%
- Dacia Duster (2010-2018; 63 000 km): 18%
AUTA MAKSYMALNIE SIEDMIOLETNIE
średnia usterkowość: 13,6%
- Porsche 911 (2011-2019; 45 000 km): 3,5%
- Suzuki Vitara (od 2015 roku; 75 000 km): 7,2%
- Volkswagen Golf Sportsvan (2014-2020; 72 000 km): 7,3%
**********
- BMW Serii 5/Serii 6 (2010-2017; 131 000 km): 23,8%
- Dacia Dokker (2012-2021; 89 000 km): 24,4%
- Dacia Duster (2010-2018; 85 000 km): 24,4%
AUTA MAKSYMALNIE DZIEWIĘCIOLETNIE
średnia usterkowość: 19%
- Porsche 911 (2011-2019; 61 000 km): 4,6%
- Audi TT (2006-2014; 90 000 km): 9,4%
- Mercedes SLK (2011-2020: 72 000 km): 10,3%
**********
- Dacia Duster (2010-2018; 106 000 km): 28,4%
- Fiat Punto (2005-2018; 90 000 km): 31,1%
- Dacia Logan (2005-2013; 115 000 km): 32,9%
AUTA MAKSYMALNIE JEDENASTOLETNIE
średnia usterkowość: 24,4%
- Porsche 911 (2004-2012; 66 000 km): 6,6%
- Audi TT (2006-2014; 110 000 km): 11,6%
- Mercedes SLK (2011-2020; 81 000 km): 12,2%
**********
- Dacia Logan (2005-2013; 132 000 km): 35,6%
- Renault Twingo (2007-2014; 95 000 km): 35,9%
- Renault Clio (2005-2013; 105 000 km): 36,4%
Jako ciekawostkę warto odnotować fakt, że po raz pierwszy w historii zestawień publikowanych przez niemiecką organizację rzeczoznawców sklasyfikowano pojazd z pełnym napędem elektrycznym. Renault Zoe, bo o nim mowa, uplasowało się w kategorii aut dwu- oraz trzyletnich w środku tabeli z wynikiem 5,3%. Gorzej wypadł francuski „elektryk” w segmencie cztero- oraz pięciolatków, gdzie uzyskał rezultat rzędu 10,6% (dało mu to 100. miejsce na 125 sklasyfikowanych modeli). Najwięcej uwag pod adresem Zoe zgłaszano z powodu usterek elementów zawieszenia oraz układu hamulcowego.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Raport usterkowości TUV 2023: lekkie pogorszenie w statystykach
Według autorów cytowanego opracowania ogólny odsetek pojazdów, które z powodu poważnych usterek nie zaliczyły za pierwszym razem przeglądu w placówkach TUV, wynosi według najnowszych danych około 20,2%. To o 2,3 pp. więcej niż średnia z poprzedniej edycji raportu (17,9%).
Każdy z uwzględnionych w opracowaniu modeli ma wyniki usterkowości przedstawione w rozbiciu na takie kategorie jak oświetlenie/elektryka, zawieszenie, układ hamulcowy oraz silnik/układ wydechowy. Autorzy rankingu zwracają m.in. uwagę na istotny fakt, jakim w przypadku starszych modeli jest wzrost usterek w zakresie poziomu bezpieczeństwa jazdy oraz ogólnej uciążliwości dla środowiska.