Renault Austral (2022) – następca Kadjara debiutuje
Muskularny Austral zastępuje przestarzałego Kadjara w gamie Renault. W niczym go nie przypomina, a na rynku debiutuje wyłącznie z napędem hybrydowym.
Nowy SUV francuskiego producenta, Austral to już trzecia z kolei propozycja Renault w prężnie rozwijającym się segmencie C. W zeszłym roku zadebiutował model Renault Arkana, a na początku bieżącego pojawił się elektryczny hatchback Megane E-Tech. I mogłoby się wydawać, że segment jest już dostatecznie wypełniony. Francuzi jednak nie spoczęli na laurach, i przygotowali następcę Kadjara, którego produkcja zostanie zakończona w br. W debiutującym SUV-ie Austral próżno jednak szukać podobieństw z poprzednikiem. Stylistycznie i technologicznie Austral z Kadjarem nie ma nic wspólnego. Jest to zupełnie nowy SUV, który powstał na platformie CMF-CD stworzonej w ramach partnerstwa Renault, Mitsubishi i Nissan. Dokładnie tej samej, na której zbudowano Nissana Qashqai. Stylistycznie Austral nawiązuje do elektrycznego Renault Megane E-Tech, jednak nie będzie dostępny w wersji całkowicie elektrycznej. Oferta jednostek napędowych obejmuje wyłącznie napęd hybrydowy E-Hybrid, Mild Advanced Hybrid oraz dobrze znaną Mild Hybrid.
Renault Austral – wymiary, stylistyka, wnętrze
W porównaniu z ustępującym Kadjarem, Renault Austral jest większe. Jego długość wynosi 4 510 mm (+21 mm) przy rozstawie osi 2670 mm (+24), szerokość 1 830 mm (- 6 mm), wysokość 1620 (+7 mm). Prześwit zmniejszono do 170 mm, co daje 30 mm różnicę. Wnętrze jest przestronne i funkcjonalne. Tylna kanapa jest przesuwana, możliwość regulacji obejmuje zakres 16 cm. Pojemność bagażnika uzależniona jest od wybranej jednostki napędowej. W wersjach Mild Hybrid lub Mild Hybrid Advanced w podstawowym ustawieniu kanapy pojemność bagażnika wynosi 500 l (430 l w E-TECH Hybrid). Po przesunięciu kanapy pojemność bagażnika może osiągnąć 575 l (555 l w E-TECH Hybrid).
Na pierwszy rzut oka Renault Austral przypomina większą, bardziej masywną wersję elektrycznego Renault Megane E-Tech. Muskularne nadwozie, mocno zarysowane linie na masce oraz po bokach pojazdu wraz z nowym logo, to cechy charakterystyczne obu modeli. Z przodu Australa zamiast atrapy znajduje się trójwymiarowy grill, przypominający małe, sześcienne kostki. Światła wykonano w technologii matrycowej składającej się z 24 ledowych lamp. Jazdę w nocy ułatwią światła, z opcją podświetlenia 11 segmentów drogi. Tylne lampy, tak jak przednie, mają kształt litery C i podobnie jak w Megane wykonane są w technologii 3D.
Materiały do wykończenia wnętrza zostały precyzyjnie dobrane, w projektowaniu użyto m.in. skóry Nappa, Alcantary oraz prawdziwego drewna cedrowego. Ekran OpenR, który po raz pierwszy pojawił się w Megane E-Tech, jest jednym z największych wyświetlaczy na rynku motoryzacyjnym. 12-calowy ekran dotykowy w centralnej części deski rozdzielczej został umieszczony obok 12,3 calowego wyświetlacza kierowcy. Dźwignia zmiany biegów w przypadku automatu znajduje się przy kierownicy, a wolną przestrzeń w centralnej części kokpitu przeznaczono na podpórkę dla nadgarstka. Jest przesuwna i wygląda jak manetka gazu z łodzi motorowodnej. Po jej przesunięciu w przód lub w tył możemy korzystać z dwóch podajników na napoje lub jednego głębszego schowka. W jego górnej części producent wygospodarował również miejsce na indukcyjną ładowarkę do telefonu. Podpórka na nadgarstek nie jest dostępna w wersji z manualną skrzynią biegów. W aucie zainstalowano jedynie wejścia USB typu C. System współpracuje z technologią Google, dając możliwość korzystania z map Google, Spotify i innych aplikacji dostępnych w smartfonach.
Oferta Renault Austral obejmuje trzy wersje wyposażenia: Equilibre, Techno oraz Iconic. Nowy SUV dostępny będzie także w bogatym wyposażeniu z elementami sportowymi Esprit Alpine. Według zapowiedzi producenta w ofercie nie będzie odmiany Initial Paris, która była w poprzednich modelach.
Austral w odmianie Alpine Esprit wyróżnia się specjalnym szarym kolorem oraz oznaczeniami Esprit Alpine z boku pojazdu. Z przodu, pozioma listwa wlotu powietrza została wzmocniona aerodynamiczną, sportową listwą w tym samym kolorze. Logo Renault jest czarne. Wnętrze zostało starannie wykonczone alcantarą, a na zagłówkach wyszyto literę „A”. Ciekawym elementem stylistycznym są małe metki przy siedzeniach w barwie flagi Francji oraz przeszycia kierownicy w tych samych kolorach.
Renault Austral – silnik, dane techniczne
Oferta Renault Austral składa się z trzech jednostek napędowych: 12 V Mild Hybrid, 48 V Mild Hybrid Advanced oraz pełnej hybrydy E-Tech 400V. Nowy układ napędowy Austral E-TECH Hybrid z instalacją 400 V wyposażony jest w 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra i mocy 130 KM z momentem obrotowym 205 Nm, który współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 50 kW. W układzie nie ma klasycznego sprzęgła, a jego rolę pełni mniejszy silnik elektryczny. Dostępnych jest pięć biegów dla silnika spalinowego i dwa dla elektrycznego. Maksymalna moc hybrydy wynosi 160 KM lub 200 KM. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h to 5,9 s (200 KM) lub 6,8 s (160 KM). Szacowane średnie spalanie wynosi 4,6 l na 100 km.
Trzycylindrowy turbodoładowany silnik Mild Hybrid Advanced o pojemności 1,2 l z 48 V instalacją dysponuje mocą 130 KM. Jednostka współpracuje z manualną sześciobiegową przekładnią.
Czterocylindrowy silnik Mild Hybrid o pojemności 1,3 l, z instalacją 12 V, opracowany we współpracy z firmą Daimler, używany jest już w innych modelach Renault. W ofercie znajdziemy wersję o maksymalniej mocy 140KM z manulaną skrzynią biegów lub 160 KM z automatyczną skrzynią biegów X-TRONIC
Austral został wyposażony w system 4CONTROL Advanced, czyli wielowahaczową oś tylną, która zapewnia stabilność oraz komfort jazdy w różnych warunkach drogowych. To system przypominający napęd na cztery koła. Ponadto auto w zależności od wyposażenia zawiera 32 systemy bezpieczeństwa oraz head up display o przekątnej 9,3 cala.
Sprzedaż Renault Austral rozpocznie się jesienią br. Ceny nowego SUV-a nie zostały jeszcze ujawnione. Model będzie produkowany w Hiszpanii, w fabryce w Palencii.
Sprawdź konfigurator Renault w AutoKatalog.pl