Toyota i Kenworth pracują nad wodorowymi ciężarówkami
Wspólny program testowy Toyoty i Kenwortha rozpoczął się w 2019 roku. W porcie w Los Angeles przez trzy lata testowano ciężarówki Kenworth zasilane wodorem. 10 bezemisyjnych ciężarówek zdało egzamin i będą nadał służyły w portowej flocie.
W 2019 roku japoński producent oraz amerykańska firma Kenworth Truck Company dołączyły do programu organizacji bezemisyjnego transportu wodorowego towarów w porcie Los Angeles. Toyota i Kenworth zbudowały 10 zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym na wodorowe ogniwa paliwowe. Pojazdy o zasięgu 480 km pracowały m.in. w Toyota Logistics Services oraz Total Transportation Services. Jeden pojazd bezemisyjny pozwolił na uniknięcie emisji 74,66 ton dwutlenku węgla rocznie w porównaniu do ciężarówek z silnikami diesla.
Celem obu marek było dostarczenie firmom operującym na terenie portu w Los Angeles zeroemisyjnych ciężarówek, które będą miały podobne możliwości przewozowe, co ciężarówki z silnikami wysokoprężnymi. Program pozwolił na wypracowanie rozwiązań, które zapewniły wydajność logistyki przy jednoczesnym braku emisji spalin. Sukces współpracy oraz programu sprawił, że Toyota podjęła decyzję o wdrożeniu w 2023 roku produkcji elektrycznych napędów wodorowych do pojazdów ciężarowych.
Pojazdy zbudowane wspólnie przez Kenwortha i Toyotę noszą nazwę Ocean T680 FCEV, a jako baza posłużył Kenworth T680 z jednostką wysokoprężną, którego zasięg na jednym tankowaniu wynosi ok. 200 mil. Przerobienie ciężarówki na wersję wodorową podniosło zasięg do 300 mil przy załadunku 37 ton. Wykorzystane w programie ciężarówki pokonywały dziennie do 500 mil.
oprac. PM, źródło Toyota