Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Fiat na fali spadkowej od 25 lat

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Rafał ŻaglewskiRafał Żaglewski
20 Paź '23 (aktualizacja 23 Paź '23)
Fiat na fali spadkowej od 25 latŹródło: FIAT

Negatywny trend w sprzedaży modeli osobowych turyńskiej marki zarysował się już pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Czy sytuację pomoże odwrócić ofensywa nowych modeli stworzonych przez Fiata dzięki wsparciu Stellantisa?

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez firmę Inovev, w 1997 roku Fiat dostarczył na macierzysty rynek przeszło 800 tys. aut osobowych, zapewniwszy sobie we Włoszech udział przekraczający 40% spośród łącznie 1,7 mln sprzedanych wówczas egzemplarzy wszystkich marek. Dla porównania, w roku ubiegłym klienci w słonecznej Italii kupili łącznie około 1,3 mln nowych samochodów, z czego na fiatowski brand przypadło mniej niż 180 tys. egzemplarzy, czyli zaledwie 13,5% całości.

Sprzedaż aut Fiata we Włoszech i Europie (lata 1996-2022) oraz trend zmiany udziału rynkowego marki w tym okresieŹrodło: Inovev
Sprzedaż aut Fiata we Włoszech i Europie (lata 1996-2022) oraz trend zmiany udziału rynkowego marki w tym okresie

Fiatowi zabrakło nowych modeli

Pochodną spadającej sprzedaży na Półwyspie Apenińskim było osłabienie pozycji marki na całym rynku motoryzacyjnym w Europie. Mimo kilku wzlotów, jak w połowie lat dwutysięcznych czy dekadę później, spółce nie udało się zrównoważyć niektorzystnej koniunktury we Włoszech wzrostami w innych regionach Starego Kontynentu. Dlaczego tak się stało? Analitycy wskazują kilka czynników. Oprócz cięć w gamie modelowej i braku nowości dał o sobie znać „odpływ” grupy klientów do siostrzanej marki Jeep. Włosi nie mieli też szerokiej oferty w segmencie SUV/crossover, zatem znaleźli się na straconej pozycji w rywalizacji chociażby z Volkswagenem, Renault czy Toyotą.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Fiat z nadzieją patrzy w przyszłość

Połączenie przedsiębiorstwa Fiat Chrysler Automobiles z Grupą PSA, co zaowocowało stworzeniem Stellantisa na początku 2021 roku, daje nadzieję na odwrócenie negatywnego trendu. W planach włoskiej marki jest m.in. wypuszczenie kilku zupełnie nowych modeli, do których zalicza się crossover Fiat 600 oraz spodziewany w przyszłym roku samochód oparty na niskobudżetowej płycie podłogowej Smart Car.

Podziel się ze znajomymi