Jakie auto do jednoosobowej działalności gospodarczej?
Samochód to jedno z najważniejszych narzędzi pracy, bez których prowadzenie działalności gospodarczej byłoby skomplikowane, niewygodne, a czasami wręcz niemożliwe. Na co zatem zwrócić uwagę, kupując samochód do pracy, prowadząc małą firmę - jednoosobową działalność gospodarczą?
Ten rodzaj działalności gospodarczej prowadzi w naszym kraju mnóstwo osób, wykonujących setki zawodów. I w wielu przypadkach, wymagania wobec samochodu będą diametralnie różne. Od czego zacząć, gdy szuka się samochodu do pracy, a może nie tyko do pracy?
Koszty zakupu i sposób opłacania auta
Bez odpowiednich środków finansowych nie ma co marzyć o zakupie samochodu do firmy.
Obecnie można korzystać z całego szeregu rozwiązań, które umożliwiają posiadanie albo korzystanie z nowego auta.
• Zakup samochodu za gotówkę – umożliwia posiadanie samochodu od chwili wyjazdu z salonu. Kierowca musi liczyć się ze spadkiem wartości rezydualnej auta. Pięcioletni pojazd straci połowę swej pierwotnej wartości. Właściciel musi (po zakończonej gwarancji) ponosić koszty naprawy i serwisowania auta. Jednak może z nim zrobić co chce – pojazd jest jego. I nie obciąża budżetu firmy.
• Zakup samochodu na raty – zdecydowanie podwyższa koszt pozyskania auta, albowiem do ceny trzeba doliczyć oprocentowanie i inne koszty. Przez cały okres spłacania właścicielem auta jest bank. Ten sposób zakupu zmniejsza możliwości kredytowe firmy.
• Leasingowanie auta – można wziąć auto w leasingu na okres od 2 do 6 lat. W zamian za to trzeba płacić comiesięczną ratę, ale połowę jej wartości można odliczyć od podstawy opodatkowania. Leasing można łatwiej uzyskać, niż kredyt. W przypadku full service leasing (rata jest wtedy wyższa) całym serwisowaniem auta zajmuje się leasingodawca.
• Wynajem auta w tzw. abonamencie albo wynajem długoterminowy w wypożyczalni aut. Można wynająć pojazd na rok, albo kilka lat, za określoną, comiesięczną ratę.
• Wynajem krótkoterminowy – na miesiąc, kilka miesięcy albo kilka tygodni. Bardzo dobre rozwiązanie w przypadku firm, które potrzebują auta jedynie sezonowo.
Można też pozyskać dla firmy auto używane. Ciekawą opcją są samochody poleasingowe, które są nadal młode, ale jednak dużo tańsze. Na rynku są firmy, które leasingują ponownie pojazdy poleasingowe. Czyli takie, które zostały oddane przez poprzednich właścicieli, po zakończonym okresie leasingu (np. po 2, 4 albo 6 – ciu latach). Drugi leasing możliwy jest np. na kolejne 6 lat. Można też kupić używane auto krajowe albo sprowadzone z zagranicy. W tym przypadku także możliwe jest skorzystanie z kredytu.
Auto tylko do pracy, czy auto dla rodziny i do pracy?
To bardzo ważna kwestia i warto ją rozpatrzyć. Budżety wielu polskich rodzin nie są na tyle duże, aby móc posiadać dwa samochody. Dlatego w niektórych rodzinach nowe auto będzie musiało równocześnie służyć za pojazd do pracy i na potrzeby rodziny. A to zdecydowanie komplikuje cały proces, bo nietrudno się domyślić, że potrzeby rodziny będą na pierwszym miejscu.
Rodzaj napędu i wyposażenia auta
Rodzaj napędu ma wpływ na szereg rzeczy, dotyczących samochodu. To między innymi:
• Koszty utrzymania – ze względu na zużycie paliwa/energii;
• Koszty serwisowania – np. wymiany rozrządu, wymiany oleju w silniku i oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów;
• Koszty napraw – wymian drogich podzespołów, takich jak baterie aut z napędem hybrydowym (5 – 15 tys. zł), baterie aut elektrycznych (60 – 100 tys. zł), wtryskiwacze w silnikach z bezpośrednim wtryskiem (2 – 3 tys. zł za sztukę), turbosprężarki, dwumasowe koła zamachowe ze sprzęgłem, pompy wtryskowe, oświetlenie zewnętrzne LED (6 - 18 tys. zł).
Współczesne napędy mają wiele plusów i równocześnie minusów.
• Silniki diesla kompletnie nie nadają się do ciągłej eksploatacji miejskiej, za to nadają się najlepiej do jak najczęstszej eksploatacji na trasach.
• Napęd 4x4 przydaje się przede wszystkim w górach i w terenie. Nie jest potrzebny komuś, kto porusza się po standardowych drogach.
• Automatyczna skrzynia biegów to wygoda, ale sama wymiana oleju przekładniowego pociąga za sobą wydatek rzędu 1000 zł.
• Małolitrażowe silniki benzynowe są oszczędne w mieście, ale za to paliwożerne w trasie.
• Instalacja gazowa LPG pozwala oszczędzać, ale np. generuje też dodatkowe wydatki i problemy. Poza tym nie można parkować autami z LPG na parkingach podziemnych.
Pod uwagę warto wziąć także dodatkowe koszty serwisu, o których nabywcy zazwyczaj nie pamiętają. Przykładowe to:
• Kalibracja czujników systemów ADAS – średnio kilkaset złotych;
• Koszty wymiany opon i serwisu opon (zmiany opon, wyważenia itd.);
• Koszty zabezpieczenia auta przed korozją itd.
Ktoś, kto bierze auto w leasingu na 2, 4 lub 6 lat, nie martwi się o spadek wartości i o koszty naprawy. Ale osoba, która kupuje nowe auto za gotówkę albo w kredycie, albo auto używane, musi pamiętać o kosztach naprawy. Po 100 tys. km przebiegu może dojść do pierwszych, drogich awarii. Uszkodzeniom może ulec alternator, rozrusznik, elementy zawieszenia auta, sprzęgło. Po 200 tys. km zazwyczaj wymiany wymaga większość drogich podzespołów, takich jak wtryskiwacze, turbosprężarki, amortyzatory, piasty kół itd.
Wielkość samochodu
To ważny parametr. Samochód miejski klasy A nie jest dobrym rozwiązaniem na dalsze podróże. Równocześnie, jeśli ktoś będzie poruszać się tylko w mieście, zwłaszcza w centrum, to może docenić takiego mikrusa. Wystarczy w nim wymontować tylne fotele (albo od razu wybrać wersję VAN), by mieć niewielkie auto, ale za to z dużą przestrzenią do wożenia towarów. Przykładem mogą być małe auta dostawców jedzenia, paczek, czy poczty kwiatowej.
Napęd 4x4, dostosowanie do jazdy po złym terenie
Skoro już wspomnieliśmy o napędzie 4x4. Jeśli ktoś prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z koniecznością dojazdów do miejsc położonych w trudnym terenie (serwisant, weterynarz, budowlaniec itd.), to wtedy powinien pomyśleć o aucie z napędem 4x4 i z wyższym prześwitem.
Najlepsze rozwiązanie to dołączany napęd 4x4. Kiedy nie ma takiej potrzeby, auto porusza się jedynie z napędem na jedną oś, co zdecydowanie zmniejsza zużycie paliwa.
Rodzaj i wielkość przestrzeni bagażowej
Niektóre rodzaje działalności gospodarczej wymagają specjalnej przestrzeni bagażowej. W większości wystarczy większe kombi albo SUV, z wygodnym dostępem do przestrzeni bagażowej. Zawsze można zwiększyć zdolności transportowe auta stosując hak. Nawet lekka przyczepka do 500 kg pozwala przewieźć wiele rzeczy.
Dostosowanie auta do własnych celów – można to zrobić samodzielnie
Na rynku akcesoriów motoryzacyjnych można kupić setki produktów, które pozwolą dostosować pojazd do własnych celów. Auto można doposażyć w nawigację GPS, czujniki i kamery parkowania, wideorejestrator.
Jeśli praca związana jest z koniecznością długiego oczekiwania na klienta/rozładunek, warto doposażyć pojazd w ogrzewanie postojowe, działające niezależnie od silnika. Przestrzeń bagażową można również odpowiednio zabezpieczyć.
Wybór auta do pracy (a zwłaszcza do pracy i dla rodziny) nie jest łatwy. Na pewno nie warto się spieszyć. Najlepiej wytypować sobie kilka – kilkanaście aut, a potem sprawdzić każde „na żywo”, w trakcie jazdy próbnej.
Michał Lisiak