Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1750682394467 3.0.14

Toyota o zasięgu hybryd Plug-in. Japończycy zmienili zdanie?

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Rafał ŻaglewskiRafał Żaglewski
26 Cze '25
Toyota o zasięgu hybryd Plug-in. Japończycy zmienili zdanie?Źródło: Toyota

Hybrydowe wtyczkowozy pierwszej generacji miały w trybie elektrycznym niewielki zasięg. Zazwyczaj wynosił on mniej więcej 40-50 kilometrów. Zimą, gdy temperatura spada często poniżej zera, kierowcy narzekali na jeszcze skromniejsze osiągi.

Od tego czasu wiele się jednak zmieniło. Coraz to nowsze hybrydy Plug-in (PHEV) dysponowały wydajniejszymi układami bateryjnymi. Nic zatem dziwnego, że obecnie klasowym standardem jest już wartość 80-90 kilometrów zasięgu „na prądzie”. Czasami można nawet odnieść wrażenie, że niektórzy producenci rozpoczęli coś na kształt wyścigu zbrojeń, chcąc udowodnić, że to właśnie ich hybryda pokona w trybie bezemisyjnym najdłuższy dystans.

Źródło: Lynk & Co

Wystarczy wskazać model Lynk & Co 08 (bateria 39,6 kWh), który według centrali legitymuje się zasięgiem nawet do 200 kilometrów w trybie elektrycznym. Kolejnym przykładem jest wchodząca właśnie na polski rynek Omoda 9 SHS (34,5 kWh). Jej dystrybutor twierdzi, że wyceniony na kwotę 219 900 złotych SUV przejedzie na prądzie około 145 km. Natomiast łączny zasięg „dziewiątki” to mniej więcej 1100 kilometrów.

Źródło: Omoda

Inaczej na sprawę patrzy Toyota, będąca liderem polskiego rynku nowych samochodów osobowych. W wywiadzie udzielonym portalowi Automotive News wiceprezydent Toyota Motor Europe oraz szef ds. produktu i marketingu Andrea Carlucci przyznał, że jego zdaniem optymalnym rozwiązaniem wydaje się Plug-in o elektrycznym zasięgu w granicach stu kilometrów. „Montowanie bardzo pojemnych akumulatorów trakcyjnych w pojeździe, który nie jest autem o bateryjnym napędzie elektrycznym, oznacza duży wzrost masy własnej i dodatkowe koszty z powodu większej liczby podzespołów”. Powyższa opinia różni się od wcześniejszych zapowiedzi Toyoty z 2023 roku. Wówczas motoryzacyjny gigant wspominał o planach wprowadzenia do sprzedaży całej gamy modeli z napędem hybrydowym typu Plug-in nowej generacji. Wydajniejsza technologia bateryjna miała w tym wypadku zapewnić zasięg do ponad 200 kilometrów w trybie elektrycznym.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Najpopularniejsze marki segmentu PHEV w Polsce:

  1. Volvo: 1536 egzemplarzy
  2. Toyota: 1518
  3. BMW: 912
  4. BYD: 789
  5. Lexus: 713
  6. Audi: 684
  7. Mercedes-Benz: 671
  8. Jaecoo: 490
  9. Volkswagen: 489
  10. Skoda: 432
Źródło: Volvo

Aktualnie w gamie produktowej japońskiej marki figurują trzy modele z opcją napędu PHEV: Toyota RAV4, kompaktowy crossover Toyota C-HR oraz Prius najnowszej generacji. Tymczasem raport IBRM Samar wskazuje, że do końca maja polscy klienci zarejestrowali prawie 10,9 tys. hybrydowych wtyczkowozów. To aż o siedemdziesiąt osiem procent więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Liderem segmentu jest aktualnie Volvo, które dostarczyło na rynek 1536 aut. Drugą lokatę zajmują Japończycy z dorobkiem 1518 egzemplarzy.

Podziel się ze znajomymi