Toyota o zasięgu hybryd Plug-in. Japończycy zmienili zdanie?
Hybrydowe wtyczkowozy pierwszej generacji miały w trybie elektrycznym niewielki zasięg. Zazwyczaj wynosił on mniej więcej 40-50 kilometrów. Zimą, gdy temperatura spada często poniżej zera, kierowcy narzekali na jeszcze skromniejsze osiągi.
Od tego czasu wiele się jednak zmieniło. Coraz to nowsze hybrydy Plug-in (PHEV) dysponowały wydajniejszymi układami bateryjnymi. Nic zatem dziwnego, że obecnie klasowym standardem jest już wartość 80-90 kilometrów zasięgu „na prądzie”. Czasami można nawet odnieść wrażenie, że niektórzy producenci rozpoczęli coś na kształt wyścigu zbrojeń, chcąc udowodnić, że to właśnie ich hybryda pokona w trybie bezemisyjnym najdłuższy dystans.
Wystarczy wskazać model Lynk & Co 08 (bateria 39,6 kWh), który według centrali legitymuje się zasięgiem nawet do 200 kilometrów w trybie elektrycznym. Kolejnym przykładem jest wchodząca właśnie na polski rynek Omoda 9 SHS (34,5 kWh). Jej dystrybutor twierdzi, że wyceniony na kwotę 219 900 złotych SUV przejedzie na prądzie około 145 km. Natomiast łączny zasięg „dziewiątki” to mniej więcej 1100 kilometrów.
Inaczej na sprawę patrzy Toyota, będąca liderem polskiego rynku nowych samochodów osobowych. W wywiadzie udzielonym portalowi Automotive News wiceprezydent Toyota Motor Europe oraz szef ds. produktu i marketingu Andrea Carlucci przyznał, że jego zdaniem optymalnym rozwiązaniem wydaje się Plug-in o elektrycznym zasięgu w granicach stu kilometrów. „Montowanie bardzo pojemnych akumulatorów trakcyjnych w pojeździe, który nie jest autem o bateryjnym napędzie elektrycznym, oznacza duży wzrost masy własnej i dodatkowe koszty z powodu większej liczby podzespołów”. Powyższa opinia różni się od wcześniejszych zapowiedzi Toyoty z 2023 roku. Wówczas motoryzacyjny gigant wspominał o planach wprowadzenia do sprzedaży całej gamy modeli z napędem hybrydowym typu Plug-in nowej generacji. Wydajniejsza technologia bateryjna miała w tym wypadku zapewnić zasięg do ponad 200 kilometrów w trybie elektrycznym.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Najpopularniejsze marki segmentu PHEV w Polsce:
- Volvo: 1536 egzemplarzy
- Toyota: 1518
- BMW: 912
- BYD: 789
- Lexus: 713
- Audi: 684
- Mercedes-Benz: 671
- Jaecoo: 490
- Volkswagen: 489
- Skoda: 432
Aktualnie w gamie produktowej japońskiej marki figurują trzy modele z opcją napędu PHEV: Toyota RAV4, kompaktowy crossover Toyota C-HR oraz Prius najnowszej generacji. Tymczasem raport IBRM Samar wskazuje, że do końca maja polscy klienci zarejestrowali prawie 10,9 tys. hybrydowych wtyczkowozów. To aż o siedemdziesiąt osiem procent więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Liderem segmentu jest aktualnie Volvo, które dostarczyło na rynek 1536 aut. Drugą lokatę zajmują Japończycy z dorobkiem 1518 egzemplarzy.