Kia Picanto GT Line - miejskie wozidełko
Średnia ocena6.7
6.7Śr. ocena
Picanto to najmniejszy model marki Kia, obecny na rynku od ponad 20 lat. W ubiegłym roku Kia Picanto przeszła gruntowną kurację odmładzającą i prezentuje się bardzo nowocześnie.
Ten pozycjonowany w segmencie A, najmniejszy model koreańskiej marki, zadebiutował w 2004 roku i jest mocno spokrewniony z Hyundaiem i10, a w przeszłości z modelem Atos. Pierwsza generacja Picanto wytwarzana była w latach 2004-2010, druga - od 2011 do 2016 roku, zaś trzecia zadebiutowała w roku 2017. Siedem lat to dla modelu niemal wieczność, dlatego w 2024 roku Kia Picanto została gruntownie zmodernizowana. Zmiany najbardziej widać w przedniej i tylnej części auta, które otrzymało zupełnie nowe, w pełni ledowe oświetlenie. Boczna linia auta pozostała niemal bez zmian. Nowe spojrzenie nadało jednak małej Kii nowoczesności, a w zielonym, wojskowym kolorze khaki auto wygląda niemal bojowo.
Kia Picanto – silniki, moc
Bazowa jednostka napędowa stosowana w Picanto to 1.0 DPI o trzech cylindrach i mocy 63 koni mechanicznych. Wyższą kulturą pracy i większą mocą cechuje się jednak czterocylindrowy silnik 1.2 DPI rozwijający moc 79 KM, współpracujący z pięciobiegową skrzynią manualną bądź z pięciostopniowym automatem.
Kia Picanto – wymiary, funkcjonalność
Mała Kia ma zaledwie 3605 mm długości, 1595 mm szerokości i 1485 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2400 mm, bagażnik ma standardową pojemność 255 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy zyskujemy przestrzeń bagażową o pojemności 1010 litrów.
Kia Picanto – cena
Picanto z bazowym silnikiem 1.0 DPI 63 KM, w podstawowej wersji wyposażenia L kosztuje 68 tys. zł, a z mocniejszą jednostką 1.2 DPI 79 KM i przekładnią manualną - 71 500 zł. Średni wariant wyposażenia Business Line 1.2 DPI 79 KM to wydatek rzędu 80 500 zł, zaś topowa wersja GT Line 1.2 DPI z automatyczną skrzynią biegów kosztuje 95 tys. zł.
Kia Picanto – wrażenia z jazdy
Choć przestylizowany przód i nowe oświetlenie znacznie odświeżyły wizualnie Picanto, nie da się ukryć, że to już wiekowa konstrukcja. Prowadzenie auta jest dość przeciętne, w kabinie jest dość głośno już od około 90 km/h, a auto ma całkiem spory apetyt na paliwo. Testowana przez nas Kia Picanto 1.2 DPI 79 KM z automatem w mieście zużywała prawie 8 l/100 km, co delikatnie mówiąc nie jest najlepszym wynikiem w aucie segmentu A, czyli klasy mini. W trasie Kia Picanto potrzebuje ok. 6 l/100 km, co też jest wyższym wynikiem, niż deklarowane przez producenta 5,4 l/100 km.
Sprint do setki zajmuje najmocniejszej wersji Picanto wieczność, gdyż aż 16,5 sekundy, a prędkość maksymalna auta to 159 km/h. Automatyczna skrzynia wydaje się średnio współpracować z silnikiem 1.2 DPI 79 KM, przy wciśnięciu pedału gazu myśli bardzo wolno i „zamula” pojazd. Gdy chcemy, aby samochód jechał szybciej, wciskamu pedał gazu i... najpierw nie dzieje się nic, później skrzynia redukuje biegi i następuje gwałtowne podniesienie obrotów silnika i dopiero powoli, z mozołem, auto się rozpędza. Ewidentnie silnik 1.2 DPI i automat mają ze sobą nie po drodze. Nie mieliśmy okazji jeździć wersją ze skrzynią manualną, jednak zaryzykowałbym stwierdzenie, że po tym automacie może być tylko lepiej.
Kia Picanto – podsumowanie
Nie da się ukryć, że lata świetności Kia Picanto ma za sobą, a ostatni facelifting to trochę „pudrowanie trupa”. Model Picanto po faceliftingu stał się też poza tym za drogi. Bazowa wersja kosztuje 68 tys. zł, zaś topowa - 95 tys. zł. W cenie bogato wyposażonego „malucha” z Korei można mieć blisko 200-konną hybrydę MG3, które jest o klasę większe, Od ok. 100 tys. zł można już myśleć o zakupie Dacii Duster lub Bigster, bądź SUV-a chińskiej produkcji. Rywale Kii Picanto to bliźniaczy Hyundai i10 oraz Toyota Aygo X. Ta ostatnia w topowej wersji JBL z silnikiem 1.0 72 KM jest nawet tańsza od Picanto.
Według danych IBRN Samar w 2024 roku udział modelu Picanto w całej sprzedaży marki Kia w Polsce wyniósł zaledwie 4,36 proc., podobnie jak rok wcześniej. Samochody klasy mini, czyli segmentu A, coraz rzadziej są wybierane przez klientów, kosztem aut segmentu B oraz B-SUV. Z kolei producenci aut mają na małych samochodach niskie marże, w związku z czym wiele marek zrezygnowało z produkcji mini aut. Można zatem sądzić, że Kia Picanto nie będzie miała nowej generacji lub stanie się w przyszłości małym autem elektrycznym.
Konfigurator Kii Picanto znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek