Na podstawie danych analizowanych przez IBRM Samar sprawdziliśmy kto najczęściej kupuje nowe auta
Nowe samochody osobowe sprzedają się w Polsce coraz lepiej. W okresie styczeń-maj 2025 roku do klientów wydano 235 699 pojazdów. Postanowiliśmy jednak sprawdzić jeszcze jaki rodzaj klienta przeważa podczas takich zakupów.
Według danych opublikowanych przez IBRM Samar w pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku w Polsce sprzedano 235 699 nowych, osobowych samochodów. To o 3,96 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2024 roku. Wówczas na nowe pojazdy zdecydowało się 226 728 polskich kierowców.
Z informacji analizowanych przez IBRM Samar wiadomo również, że liderką wśród marek była Toyota (38 819 sprzedanych aut). Drugie miejsce zajęła Skoda (23 928 dostarczonych pojazdów), a na trzecim uplasował się Volkswagen ze sprzedażą na poziomie 17 129 szt.
Pierwszą trójkę modeli tworzą: Toyota Corolla (9404 szt.), Skoda Octavia (7846 szt.) oraz Toyota C-HR (6847 szt.). Jednak dane zgromadzone przez IBRM Samar są na tyle bogate, że pozwalają sprawdzić jeszcze inne dane dotyczące sprzedaży nowych samochodów osobowych.
Sprzedaż nowych samochodów w 2025 roku – najwięcej kupują firmy
Według bazy IBRM Samar 50,25 proc. zakupów stanowią leasingi oraz CFM. W ten sposób nabytych zostało w okresie styczeń-maj 2025 roku 118 445 pojazdów. W analogicznym czasie 2024 roku sprzedano tak 115 560 aut, a zatem wzrost rok do roku wyniósł 2,5 proc.
Kolejna grupa klientów to osoby fizyczne. Takich nabywców w omawianym okresie było 79 531, a to oznacza 33,74 proc. wszystkich klientów. W pierwszych pięciu miesiącach 2024 roku prywatni odbiorcy nowych samochodów odliczyli się w liczbie 72 117, a zatem było ich o 10,28 proc. mniej niż obecnie.
Dealerzy oraz importerzy zarejestrowali w 2025 roku 21 652 samochody, a to oznacza udział w rynku na poziomie 9,19 proc. Ta grupa nabywców również wzrosła w stosunku do zeszłego roku (1,12 proc.), kiedy to kupili 21 413 pojazdów.
Informacje analizowane przez IBRM Samar pokazują, że czasami firmy kupują nowe samochody bezpośrednio. Jednak na taki krok decyduje się niewiele z nich, bowiem udział w rynku zakupów tego typu to 5,26 proc.
W dodatku popularność tego kanału zmniejszyła się w tym roku w stosunku do 2024 roku. W pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku kupiono w ten sposób 12 400 aut, a w zeszłym – 12 744 sztuki. Tym samym spadek wyniósł 2,7 proc.
Najmniejszym kanałem sprzedaży okazuje się branża Rent-a-Car (RAC). W ten sposób w okresie styczeń-maj 2025 roku właściciela zmieniło 3671 nowych samochodów. To aż o 24,99 proc. mniej niż w porównywalnych miesiącach 2024 roku – 4894 zarejestrowane samochody.