Toyota Land Cruiser J250 - kwintesencja terenówki
Średnia ocena9.3
9.3Śr. ocena
Terenowy Land Cruiser to model bardzo ważny dla Toyoty, wytwarzany w różnych wersjach od 1954 roku. Najnowszy Land Cruiser trafił do produkcji w 2024 roku, a my przyglądamy się atrakcyjnej wersji First Edition.
Land Cruiser oficjalnie dostępny jest od lat 50. XX wieku, jednak mało kto wie, że już w 1941 roku Toyota próbowała opracować pojazd terenowy dla japońskiej marki. Po wojnie, w 1951 roku, inżynierowie Toyoty opracowali terenowe auto o nazwie Toyota Jeep BJ, którego produkcja ruszyła dwa lata później.
Jak można się domyślić, taki manewr ze strony Toyoty spotkał się z ogromnym protestem amerykańskiej marki Willys, która już w 1946 roku opatentowała nazwę Jeep. W ten sposób Toyota została zmuszona do zmiany nazwy swej terenówki i nazwała ją Land Cruiser, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza - lądowy krążownik. Przez ponad 70 lat produkcji do klientów w 170 krajach świata trafiło ponad 11 milionów Toyot Land Cruiser wszelkich generacji, w najróżniejszych wersjach.
Najnowsza terenowa Toyota, czyli Land Cruiser J250, zbudowana została na platformie GA-F, której celem było sprawienie, żeby auto było sztywniejsze niż dotychczas, bardziej komfortowe i lepiej się prowadziło. Co ciekawe, Land Cruiser budowany od zawsze na konstrukcji ramowej, po raz pierwszy otrzymał elektryczne wspomaganie kierownicy i przednie drążki stabilizatora rozłączane. Do naszej redakcji trafiła wersja First Edition.
Toyota Land Cruiser – silnik, moc
Terenówka z Japonii napędzana jest czterocylindrowym, rzędowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,8 litra i mocy 205 koni mechanicznych, współpracującym z automatyczną skrzynią o ośmiu przełożeniach. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki wynosi 500 Nm. W tym roku oferta zostanie uzupełniona o miękką hybrydę (MHEV).
Toyota Land Cruiser – wymiary, funkcjonalność
Land Cruiser ósmej już generacji ma 4925 mm długości, szerokość 1980 mm i 1925 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2850 mm, a prześwit - 205 mm. Masa własna japońskiej terenówki to w zależności od wersji wyposażenia od 2,3 do 2,5 tony. Standardowa pojemność bagażnika to 742 litry. Zbiornik paliwa ma 80 litrów.
Toyota Land Cruiser – cena
Opisywany model aktualnie dostępny jest w Polsce w dwóch wersjach wyposażenia. Odmiana Invincible 4x4 kosztuje 408 900 zł, zaś topowy wariant Executive 444 900 zł. Początkowo oferowana była także bogato wyposażona odmiana First Edition z okrągłymi reflektorami z przodu, w atrakcyjnym malowaniu i z naklejkami wzdłuż nadwozia, które jednak nie każdemu przypadłyby do gustu.
Toyota Land Cruiser – wrażenia z jazdy
Lądowy krążownik Toyoty należy do elitarnego grona samochodów określanych mianem "prawdziwych terenówek", zdolnych - w przeciwieństwie do licznie reprezentowanych SUV-ów i crossoverów - dać sobie radę w (prawie) każdym terenie. Od lat Land Cruiser obecny jest w najdalszych i najdzikszych zakątkach świata, gdzie drogi nie znają asfaltu, a często nawet samo pojęcie drogi jest nieznane. Ceniony jest nie tylko za swe zdolności do pokonywania bezdroży, ale również za trwałość, niezawodność i bezawaryjność. Czy taka jest również najnowsza generacja modelu?
To okaże się za czas jakiś, gdy staż J250 na rynku będzie dłuższy. Już jednak na pierwszy rzut oka widać, że nowy LC jest bojowo nastawiony do świata. W kąt poszły łagodne zaokrąglenia karoserii; jest pudełkowato i groźnie. Bez dwu zdań: moc jest z nim. Toporną stylistyką nadwozia najbardziej chyba przypomina serię 70 LC produkowaną od połowy lat 80'tych ubiegłego wieku. I nic w tym złego, to bardzo dobry wzór do naśladowania. Wersja First Edition jest dodatkowo jedyną z okrągłymi reflektorami, przez co nawiązuje m.in. właśnie do Land Cruisera 70. W porównaniu do poprzednika obecny model jest nieco większy, tym samym robi większe wrażenie.
Wnętrze nieco rozczarowuje swą prostotą i ciemnymi plastikami, materiałami o dość przeciętnej jakości. Deska rozdzielcza wygląda jakby została przeniesiona żywcem z lat 90-tych ub. wieku. Z drugiej strony niczego na niej nie brakuje, a LC oferuje wszystkie systemy i funkcje, które mają współczesne auta. Może więc nie ma czego się czepiać. W końcu, w terenówce nie chodzi o urodę. A jednak, gdy weźmie się pod uwagę jak drogi jest Land Cruiser, to można od producenta wymagać choćby odrobiny finezji, nawet jeśli zgodzimy się, że od luksusu w koncernie Toyoty jest Lexus.
Wysoka cena auta sprawi też zapewne, że większość sprzedanych egzemplarzy nie zazna nigdy smaku prawdziwej offroadowej przygody. Swój żywot spędzi na podróżowaniu między ogrzewanym garażem w domu, a ciepłym garażem w biurze, z rzadka tylko odwiedzając szutrowe ścieżki podmiejskich ustroni.
Toyota Land Cruiser – podsumowanie
Land Cruiser to nadal, co może tylko cieszyć, pełnokrwiste auto terenowe, które ma niewielu konkurentów na rynku. Należą do nich z pewnością takie auta jak: Land Rover Defender, Jeep Wrangler, czy Ineos Grenadier. Duże samochody terenowe nadal cieszą się sporym powodzeniem (szczególnie u bogatszej części klientów), o czym świadczy chociażby fakt, że gdy polski importer Toyoty uruchomił 9 lutego ub. roku o godzinie 11:00 system składania rezerwacji na nowy model, w ciągu pierwszej godziny zgłosiło się 462 chętnych, a w ciągu kilku następnych dni pula zamówień wzrosła do 702 sztuk.
Według danych IBRM Samar w 2024 roku, czyli w pierwszym roku sprzedaży, w Polsce zarejestrowano 898 Land Cruiserów J250, w tym 89 sztuk w wersji First Edition, a w 2025 roku od stycznia do końca marca zarejestrowano 293 auta, w tym 60 sztuk w wariancie First Edition.
Konfigurator Toyota Land Cruiser znajdziesz w AutoKatalog.pl.
tekst: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk; zdjęcia: Krzysztof Panek