Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1758269668620 3.0.14

Co to jest wodorowanie silnika?

Porady
Redakcja
12 Gru '25
Co to jest wodorowanie silnika? Źródło: Photo by Joshua Aragon on Unsplash.

Wodorowanie silnika to jeden ze sposobów usuwania nagaru z jednostki napędowej. To jedna z najtańszych metod, a równocześnie najbardziej kontrowersyjnych. Wodorowanie silnika ma bowiem wielu przeciwników, którzy twierdzą, że ono w ogóle nie działa.

Skoncentrujemy się na najważniejszych aspektach dotyczących wodorowania silnika, między innymi:

• Dlaczego silnik ulega zabrudzeniu? Dlaczego pojawia się szlam w kolektorze dolotowym? Co to jest nagar i skąd się bierze?

• Dlaczego wodór ma zdaniem twórców metody, działanie czyszczące?

• Na czym polega proces wodorowania silnika i ile kosztuje?

Skąd biorą się zanieczyszczenia nisko i wysokotemperaturowe w silniku?

Najgroźniejsze dla silnika są zanieczyszczenia wysokotemperaturowe, takie jak nagar. Czym jest nagar? To twardy osad węglowy, który powstaje na skutek niepełnego procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika, zbyt rzadkiej wymiany oleju silnikowego i niestosowania płukanek do silnika przed wymianą oleju. Osadza się na zaworach wydechowych, denkach tłoków, pierścieniach tłokowych, tulejach cylindrowych, a także na tych elementach osprzętu silnika, które części są zanurzone w komorach spalania. To świece zapłonowe w autach z silnikami benzynowymi, świece żarowe w dieslach, wtryskiwacze paliwa w silnikach benzynowych i diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Źródło: Wikimedia Commons

Skąd nagar bierze się w kolektorze dolotowym i w turbosprężarce? To skutek działania zaworu recyrkulacji spalin EGR, który cofa część spalin do układu dolotowego, kiedy silnik jest rozgrzany. Ma to na celu zmniejszenie ilości tlenków azotu, które powstają, kiedy w cylindrach jest dużo tlenu i jest wysoka temperatura. Spaliny niosą ze sobą zanieczyszczenia wysokotemperaturowe a także szlam i laki, które brudzą przepustnicę i blokują kolektor dolotowy. Szlam utrudnia dopływ powietrza do silnika, zaburzając skład mieszanki paliwowo-powietrznej, zmniejszając moc silnika i powodując szarpanie.

Nagar z kolei utrudnia zamykanie się zaworów, niszczy turbosprężarkę, powoduje zapieczenie się pierścieni tłokowych i wywołuje wiele innych problemów.

Dlaczego wodór ma być skuteczny w usuwaniu nagaru i innych zanieczyszczeń z silnika i jego osprzętu?

To główne założenie techniczne procesu wodorowania silnika. Standardowa mieszanka paliwowo-powietrzna spala się w temperaturze od 600 do 800 st. Celsjusza. Nagar, czyli sadza węglowa, jest odporny na działanie takiej temperatury. Jeśli mieszanka paliwowo-powietrzna zostanie wzbogacona dodatkiem wodoru, temperatura w cylindrach oraz temperatura spalin znacznie wzrasta. Przykładowo mieszanka powietrzno-wodorowo-paliwowa spala się w temperaturze od 2000 do 2500 st. Celsjusza. W tak wysokiej temperaturze nagar ulega rozkładowi na proste związki węgla. Część z nich jest spalana, część jest usuwana przez układ wydechowy jako para wodna i dwutlenek węgla. Wysoka temperatura w komorach spalania sprawia, że topi się nagar oraz osady, zgromadzone na zaworach dolotowych.

Jak przebiega dekarbonizacja silnika za pomocą wodoru?

Warsztat samochodowy, który chce oferować usługę wodorowania, musi zainwestować dużo pieniędzy w nowy sprzęt. Maszyna do wodorowania silnika markowego producenta kosztuje średnio od 20 do 35 tys. zł. To urządzenie wielkością przypominające odkurzacz domowy. Główna część maszyny do wodorowania to generator wodoru, który produkuje gaz wodorowy HHO na bazie elektrolizy wody, która znajduje się w małym zbiorniczku przy urządzeniu. Urządzenie ma specjalny system dozowania wodoru, sterownik z wyświetlaczem, dyszę dawkującą wodór i zabezpieczenia (wodór jest skrajnie wybuchowy).

Źródło: Wikimedia Commons

Jak przebiega proces wodorowania silnika?

• Silnik samochodu pracuje na biegu jałowym i musi być rozgrzany;

• Do rury zasysającej powietrze dla układu dolotowego podłączana jest dysza generatora wodoru, a dokładnie gazu HHO;

• Mechanik uruchamia generator wodoru;

• Proces trwa od 30 do 60 minut, w zależności od pojemności silnika, wydajności urządzenia

i stopnia zanieczyszczenia jednostki napędowej. W trakcie dekarbonizacji silnika za pomocą wodoru kilkanaście razy zwiększa się prędkość obrotową silnika, aby uzyskać lepszy efekt.

• Niekiedy zaleca się powtórzenie procesu.

Ile kosztuje wodorowanie silnika?

Ceny za dekarbonizację silnika wodorem zaczynają się od 200 zł.

Źródło: Photo by Lucas Liang on Unsplash

Jakie są alternatywy dla wodorowania silnika?

Alternatywy to:

Orzechowanie kolektora dolotowego i zaworów dolotowych;

• Demontaż kolektora dolotowego i wydechowego, demontaż głowicy, czyszczenie zaworów i kolektorów za pomocą agresywnych środków chemicznych;

• Stosowanie chemicznego dodatku do paliwa, do czyszczenia kolektora i zaworów dolotowych – działa tylko w silnikach z wtryskiem pośrednim MPI.

Wodorowanie jest metodą bezinwazyjną, czyli nie wymaga demontażu żadnych części.

Czy wodorowanie silnika jest skuteczne?

W sieci można znaleźć filmy, które potwierdzają skuteczność wodorowania, głównie w przypadku zaworów wydechowych. Kierowcy twierdzą, że auta po wodorowaniu palą mniej i odzyskują moc. Są też opinie, z których wynika, że wodorowanie nie działa. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Michał Lisiak

Podziel się ze znajomymi