Toyota Corolla 2023 – teraz mocniejsze hybrydy
Hatchback
Corolla to jeden z najpopularniejszych samochodów na świecie i niekwestionowany bestseller w segmencie aut kompaktowych. Od 4 lat w ofercie jest XII generacja Corolli, która w ub.r. przeszła modernizację i zyskała wzmocnione napędy.
Toyota Corolla do produkcji seryjnej trafiła w 1966 roku, czyli jej historia trwa nieprzerwanie już 57 lat. Dwunasta generacja modelu zadebiutowała w 2019 roku, zaś w 2022 roku japoński producent zdecydował się subtelnie odświeżyć swój popularny model, a także nieco zmodernizować go technicznie.
Spis treści
Toyota Corolla – silniki, moc
Japoński kompakt oferowany jest z benzynowym silnikiem 1.5 Valvematic o mocy 125 koni mechanicznych oraz z klasycznym napędem hybrydowym. I to tutaj zaszła najpoważniejsza zmiana, gdyż Corolla FL2022 otrzymała napęd hybrydowy piątej generacji. Do wyboru są dwie wersje: 1.8 oraz 2.0. Obydwa warianty hybrydowego napędu zyskały większą moc, w przypadku odmiany 1.8 moc wzrosła ze 122 do 140 KM, zaś w wersji 2.0 ze 184 do 196 KM.
Toyota Corolla – wymiary, funkcjonalność
Opisywany model oferowany jest jako hatchback pięciodrzwiowy, sedan oraz kombi. Wymiary zewnętrzne Corolli hatchback wynoszą: 4370 mm długości, 1790 mm szerokości, 1435 mm wysokości, 2640 mm rozstaw osi, a pojemość bagażnika to 362 litry. Odmiana sedan ma rozstaw osi mierzący 2700 mm, standardowa pojemność bagażnika wynosi 471 litrów, zaś wymiary: 4630 mm długości, 1780 mm szerokości i 1435 mm wysokości.
Najpraktyczniejsza wersja, czyli Corolla Touring Sports, bo takie oznaczenie nosi wariant kombi, ma wymiary zewnętrzne wynoszące: 4650 mm długości, 1790 mm szerokości, wysokość identyczną jak hatchback i sedan oraz rozstaw osi mierzący 2700 mm. Standardowa pojemność bagażnika Corolli Touring Sports wynosi 596 litrów, zaś po złożeniu tylnej kanapy 1606 litrów.
Toyota Corolla – cena
Ceny Corolli hatchback zaczynają się od 119 087 zł za bazową wersję wyposażenia Active z hybrydą 1.8 140 KM. Corolla hatchback w bogatszej specyfikacji Comfort, z mocniejszym napędem hybrydowym 2.0 196 KM wyceniona została na 131 892 zł, a GR Sport 150 607 zł. Stawkę zamyka topowy wariant Executive 2.0 Hybrid z ceną 158 487 zł.
Najtańsza w ofercie jest Corolla sedan, której cena w bazowej wersji Active z silnikiem benzynowym 1.5 125 KM i przekładnią manualną sześciobiegową zaczyna się od 102 900 zł. Wersja sedan oferowana jest także z napędem hybrydowym 1.8 140 KM i kosztuje od 116 132 zł (Active), do 141 742 zł (Executive).
Corolla Touring Sports, czyli kombi, dostępna jest z napędami hybrydowymi 1.8 140 KM i 2.0 196 KM. Wariant ze słabszym napędem 1.8 kosztuje od 123 027 zł (Active), do 155 532 zł (Executive). Mocniejszy wariant 2.0 196 KM wyceniony został odpowiednio: 135 832 zł (Comfort), 148 637 zł (Style), 156 517 zł (GR Sport) oraz 165 382 zł (Executive).
Toyota Corolla – wrażenia z jazdy
Mieliśmy okazję przejechać się odświeżoną Corollą ze zmodernizowanymi i wzmocnionymi hybrydami. Trzeba przyznać, że japońscy inżynierowie wykonali kawał porządnej roboty i coś, co wcześniej w tym i innych, hybrydowych modelach Toyoty irytowało, czyli wyjąca bezstopniowa skrzynia e-CVT, tutaj została w dużym stopniu wyciszona. Zarówno w wariancie 1.8 jak i 2.0 dało się wyczuć dużo wyższą kulturę pracy, a także przyrost mocy. Moc Corolli Hybrid 1.8 wzrosła o 16 KM i wynosi obecnie 140 KM, zaś wariant 2.0 dotychczas 184 konny jest teraz silniejszy o 12 KM. Różnica pozornie niewielka, a jednak podczas jazdy zauważalna.
Obydwa warianty hybrydowej Corolli stały się teraz dużo żwawsze i bardziej elastyczne. Corolla hatchback 1.8 Hybrid od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,1 sekundy, zaś odmiana 2.0 w 7,4 sekundy. Prędkość maksymalna dla obu wersji wynosi 180 km/h. Spalanie obu wariantów także jest zbliżone i według producenta oscyluje wokół 4,4 l/100 km. Jeśli chodzi o bazowy napęd benzynowy 1.5 125 KM, oferowany wyłącznie w Corolli z nadwoziem sedan, tutaj nic się nie zmieniło. Corolla 1.5 od 0 do 100 km/h przyspiesza 12,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 190 km/h. To jednak najmniej atrakcyjna odmiana Corolli, choć dobrze wygląda w cennikach, gdzie otwiera ofertę tego popularnego, japońskiego kompaktu.
Toyota Corolla – podsumowanie
Toyota to w Polsce lider rynku. Według danych IBRM Samar w 2023 roku w styczniu i w lutym udział tej marki w rynku wyniósł 22,72 proc., zaś klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 16 713 aut marki Toyota, czyli o 36,34 proc. więcej niż w analogicznym okresie r/r. Najczęściej kupowanym w Polsce samochodem jest Toyota Yaris, na drugim Yaris Cross, zaś Corolla na trzecim. Dane te najlepiej pokazują przewagę japońskiej marki na polskim rynku. Całkiem niezłą, bo siódmą lokatę w naszym zestawieniu zajęła także stosunkowo nowa na rynku Corolla Cross.
Rywale Toyoty Corolli mają jednak także wiele do zaoferowania, a należą do nich m.in. takie auta, jak: Kia Ceed, Hyundai i30, Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Ford Focus, Renault Megane IV, Opel Astra, SEAT Leon, Peugeot 308 oraz Citroen C4. Atutem Corolli jest bez wątpienia bogata oferta jednostek napędowych i nadwoziowych, wysokie wartości rezydualne oraz opinia auta, które się nie psuje. Corolla to popularny model flotowy, ale także auto chętnie wybierane przez klientów indywidualnych.
Konfigurator Toyota Corolli znajdziesz w AutoKatalog.pl.