Dacia Duster 1.3 130 KM - test długodystansowy (100 tys. km)

Testy i prezentacje
17 Lip '25
Michał Hadyś
Źródło: IBRM Samar

Sprawdzamy, jak poradziła sobie w długodystansowym teście druga generacja Dacii Duster z silnikiem 1.3l o mocy 130 KM.

Zacznijmy od statystyk, bo są niewątpliwie godne uwagi. Od debiutu w 2010 roku na polskich drogach pojawiło się ponad 130 tysięcy nowych Dacii Duster. Przez wiele lat był to najpopularniejszy SUV w Polsce, także wśród nabywców prywatnych. Blisko 74 tys. zarejestrowanych egzemplarzy stanowiła druga generacja modelu, debiutująca pod koniec 2017 roku. Rekordowy wynik, ponad 15 tysięcy rejestracji, odnotowano w 2019 roku, a do tego rekordu w istotnym stopniu przyczynił się debiut silnika benzynowego o poj. 1.3 litra. Czterocylindrowa jednostka powstała przy współpracy koncernów Renault i Daimler, dzięki czemu - w różnych wariantach mocy - występowała równolegle (i nadal występuje) w samochodach Renault, Nissan, Mitsubishi i Mercedes. Podsumujmy, jak Duster z tym silnikiem poradził sobie na dystansie 100 tys. kilometrów.

Źródło: IBRM Samar

W momencie zakupu, w lipcu 2019 roku Duster w wersji Prestige kosztował 64 900 zł. Tu od razu ciekawostka: dokładnie 6 lat temu model z silnikiem 1.3l o mocy 130 KM miał najlepszy na rynku przelicznik zł vs 1 Nm, wynoszący 270 zł (64 900 zł / 240 Nm). Dopłaty wymagał lakier metalik (Orange Atacama), podgrzewane fotele przednie oraz koło zapasowe. Łącznie z dodatkami typu dywaniki tekstylne czy gumowa wykładzina bagażnika, cena zakupu sięgnęła 70 tys. złotych. Żadnego rabatu w tamtym czasie nie było. Dacia konsekwentnie realizuje swoją politykę rabatową i poza wyprzedażą czy bez "fabrycznego" finansowania, nie udziela rabatów, dzięki czemu utrzymuje bardzo wysoką wartość rezydualną.

Źródło: IBRM Samar

Koszty

Poniżej lista poniesionych wydatków na przestrzeni blisko 6 lat przy przebiegu 100 tysięcy kilometrów. Wszelkie wizyty serwisowe w tym czasie odbywały się wyłącznie w ASO:

- zakup pojazdu z kosztem rejestracji - 70 180 zł,

- opony zimowe Nokian WR SUV 215/60 R17 - 1 793 zł,

- pełne ubezpieczenie z maks. zniżkami (x5) - 13 114 zł,

- koszt serwisu w ASO (11 wizyt) + wymiana własnych klocków i tarcz hamulcowych - 8 870 zł,

- koszt własnego oleju 6 litrów (jednorazowo wchodzi 5,5l) Elf 5W30 RN17 i filtra oleju (x10) - 3 003 zł ,

- akumulator - 599 zł,

- koszt wymiany opon lato/zima - 1 950 zł,

dodatkowe wyposażenie:

- hak holowniczy -1 368 zł.

Dacia Duster Extreme - tani SUV też może być fajny
Dacia Bigster - alternatywa dla konkurencji z Chin
Dacia Duster Sleep Pack - idealna na weekendowy wypad
Dacia Duster III generacji – co się zmieniło?

Łączne koszty - 101 077 zł.

Szacowana, aktualna wartość pojazdu wg Info-Ekspert - 55 000 zł (utrata wartości tylko 21%!!!).

Łączny koszt użytkowania samochodu (po odjęciu obecnej wartości auta) - 46 077 zł.

Koszt utrzymania w przeliczeniu na przejechany 1 kilometr - 46 gr.

Warto zaznaczyć, że od 2019 roku - czyli na chwilę przed pandemią - samochody zaczęły gwałtownie drożeć i dziś tak niewielka utrata wartości jest nierealna, na co m.in. mają wpływ debiutujący na polskim rynku Chińczycy (tańsza oferta przyczyniła się do zatrzymania wzrostu cen u zadomowionej konkurencji). Dla większości nowych aut kupionych w 2019 roku, spadek wartości był bardzo korzystny i Duster nie jest tu wyjątkiem.

Źródło: IBRM Samar

Awarie

Trzeba przyznać, że Dacia Duster to solidne auto! Nasz egzemplarz ani raz nie trafił do serwisu z powodu nieprzewidzianej awarii mechanicznej. Poniżej lista wymienionych elementów i czynności serwisowych, które też mogą zależeć od sposobu użytkowania:

- 2x przepalone żarówki świateł mijania (lewa/prawa),

- 1x przepalona żarówka stop (prawa strona),

- 2x przegryziona przez kuny (chyba) rura do intercoolera oraz wygłuszenie silnika,

- przy 50 tys. wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych,

- przy 60 tys. czyszczenie bębnów hamulcowych (piszczały),

- przy 60 tys. wymiana świec,

- przy 90 tys. wymiana drążków kierowniczych,

- przy 95 tys. wymiana akumulatora,

- przy 100 tys. informacja o planowanej wymianie paska i rolek (przy 120 tys. km).

Auto ma filtr GPF, ale przez cały okres użytkowania ani razu nie sygnalizował swojego istnienia!

Nie będę tu szczegółowo opisywał auta i jego funkcjonalności, ponieważ ma już swój staż na rynku i właściwie wszystko zostało napisane. Skupię się na zużyciu paliwa, które też wynika ze sposobu użytkowania. Silnik 1.3 potrafi być oszczędny, ale wysokie nadwozie praw fizyki nie zmieni, opór jest duży. Wiele zależy od siły i kierunku wiatru. Z doświadczenia wynika, że na drogach krajowych, stosując się do ograniczeń prędkości do max. 90 km/h, można zejść poniżej 5 l/100 km. Jazda drogami ekspresowymi z prędkościami do 110 km/h podnosi spalanie do 5,5 l/100 km. Prędkości autostradowe 140-150 km/h to już zużycie 9 litrów, a przy niesprzyjającym wietrze - nawet ponad 10 l/100 km. Zatem niemal wszystko zależy od kierowcy, ale naprawdę da się oszczędnie podróżować, a w razie potrzeby samochód zapewnia dobrą dynamikę.

Źródło: IBRM Samar

Subiektywne zalety i wady prezentowanego egzemplarza:

Zalety:

- mocny, bezawaryjny, czterocylindrowy silnik ze sporym momentem obrotowym (auto waży niecałe 1,3t),

- super zawieszenie i prześwit na każdą drogę (4 rowery na haku są bezpieczne niezależnie od stanu nawierzchni),

- duża kubatura wnętrza (bagażnik o poj. 445 litrów, bez żadnych ukrytych schowków, koło pod samochodem),

- Android Auto/ Apple Car Play ze sterowaniem głosowym + 6 głośników (radio z DAB),

- bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne, brak rdzy na nadwoziu i elementach zawieszenia,

- niskie koszty serwisu w ASO,

- wysoka wartość rezydualna;

Źródło: IBRM Samar

Wady:

- nieprecyzyjna skrzynia biegów,

- jakość wykończenia deski rozdzielczej i drzwi (łatwo rysujące się plastiki),

- słabe trzymanie boczne foteli i brak tylnego podłokietnika,

- słabe wyciszenie powyżej 120 km/h,

- ASR brak możliwości wyłączenia w wersji 2WD (w błocie system blokuje buksujące koła),

- silnik wolno się nagrzewa w zimie (vs wolnossący silnik o poj. 1.6l).

Źródło: IBRM Samar

Sugestie dla kupujących Dustera na rynku wtórnym:

- dopiero w 2019 roku w systemie Media Nav pojawiła się możliwość uruchomienia Android Auto/Apple Car Play,

- w międzyczasie Renault zmieniło dostawcę oleju (z Elf na Castrol), mechanicy sugerują kontynuację na Elfie (norma RN17),

- sugerowana wymiana oleju przez serwis co 10 tys. km lub co roku (w instrukcji jest absurdalne 30 tys./2 lata),

- serwis Renault/Dacia nie robi problemów z dostarczaniem własnych części (olej, filtry, hamulce), które można kupić dużo taniej poza siecią,

- montaż haka holowniczego poza ASO, ale z oryginalną wiązką elektryczną, nie wpływa na gwarancję,

- Duster nie jest przedmiotem pożądania złodziei! W 2024 roku tylko 2 sztuki wyrejestrowano z powodu kradzieży (wg bazy CEPiK),

- nie ma papierowej książki serwisowej, historia czynności dokonywanych w ASO dostępna jest w serwisie "My Renault" po założeniu konta,

- zgodnie z sugestią mechaników: warto wyłączać system Start/Stop! Szkodzi silnikowi i akumulatorowi.

Tagi