Porsche Panamera 4 E-Hybrid - aksamitne Gran Turismo
Hatchback
Panamera to auto typu Gran Turismo, czyli luksusowe auto sportowe przeznaczone do dalekich podróży. Idealnie w tej roli sprawdza się wersja 4 E-Hybrid, dysponująca silnikiem benzynowym 2.9 V6 i ładowaną z gniazdka baterią, o łącznej mocy systemowej 470 KM.
Porsche Panamera zadebiutowało w 2009 roku, choć pomysł wprowadzenia na rynek czterodrzwiowej limuzyny o sportowym charakterze drzemał w głowach konstruktorów i projektantów marki od wielu lat. Pierwsza generacja Porsche Panamera wytwarzana była w latach 2009-2016, druga od 2016 do 2023 roku, zaś w 2023 roku na rynek trafiła Panamera III.
Spis treści
Porsche Panamera 4 E-Hybrid – silnik, moc
Zasadniczo Panamera napędzana jest silnikami benzynowymi 2.0 V6 353 KM oraz 4.0 V8 500 KM. Na tych jednostkach oparte są także hybrydy typu plug-in (PHEV), czyli ładowane z gniazdka. Silnik 2.9 V6 posłużył jako baza dla wersji 4 E-Hybrid 4x4 o mocy 470 koni mechanicznych oraz 4S E-Hybrid 4x4 544 KM. Na czterolitrowym silniku V8 oparte są z kolei warianty: Turbo E-Hybrid 4x4 680 KM i Turbo S E-Hybrid 4x4 782 KM. Ten ostatni wariant hybrydy występuje także w flagowej wersji Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive 4x4.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid – funkcjonalność, wymiary
Panamera ma 5052 mm długości, 1937 mm szerokości i 1421 mm wysokości. Rozstaw auta sportowej limuzyny Porsche mierzy 2950 mm, a flagowe warianty: 4 e-Hybrid Executive oraz Turbo S E-Hybrid Executive występują z dłuższym rozstawem osi - 3100 mm. Prześwit Panamery wynosi zaledwie 131 mm, o czym warto pamiętać przy pokonywaniu progów spowalniających. Standardowa pojemność bagażnika to 430 litrów, a maksymalna - 1264 litry.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid – cena
Nieco ponad pół miliona złotych, a dokładniej 552 tys. zł to cena najtańszego Porsche Panamera 2.9 V6 350 KM z napędem na tylną oś, a Panamera 4, czyli z napędem na obie osie, kosztuje 571 tys. zł. Panamera GTS 4x4 z silnikiem V8 o pojemności 4.0 i mocy 500 KM, to wydatek rzędu 792 tys. zł. Jeśli chodzi hybrydy PHEV, podstawowa wersja 4 E-Hybrid 2.0 V6 470 KM wyceniona została na 567 tys. zł. Odmiana Turbo E-Hybrid 4.0 V8 680 KM kosztuje 996 tys. zł, zaś topowa Panamera Turbo S E-Hybrid Executive 4.0 V8 782 KM – 1 mln 204 tys. zł.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid – wrażenia z jazdy
Każdy, kto choć raz miał okazję zasiąść za kierownicą jakiegokolwiek modelu Porsche wie, jak fantastycznych wrażeń dostarczają te auta. Wprawdzie wyciszenie jest doskonałe, jednak powyżej pewnej prędkości nawet w hybrydzie typu plug-in da się usłyszeć aksamitny pomruk widlastej szóstki o pojemności blisko trzech litrów. Panamera 4 E-Hybrid od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,1 sekundy, a prędkość maksymalna to aż 280 km/h. Pojemność baterii brutto wynosi 25,9 kWh, co pozwala na przejechanie średnio ok. 93 km. Maksymalny moment obrotowy Panamery w tej wersji wynosi 650 Nm. Panamera 4 E-Hybrid 2.9 V6 470 KM to bardzo mocne i szybkie auto nie ma tak zadziornego, sportowego charakteru, jak odmiana GTS z czterolitrową V8-ką. To raczej spokojna, komfortowa limuzyna na dalekie trasy, która w razie potrzeby potrafi pokazać pazurki.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid – podsumowanie
Opisywany model będzie dobrym wyborem dla osoby szukającej kompromisu między sportowym wyglądem i osiągami a komfortem i funkcjonalnością, jakie oferują eleganckie limuzyny. W tym segmencie dominują raczej limuzyny pokroju Audi A8, BMW serii 7, czy Mercedesa Klasy S. Porsche Panamera z cenami od 552 tys. zł do 1 mln 204 tys. zł, do najtańszych nie należy. Jeśli jednak ktoś niekoniecznie chce jeździć wielkim luksusowym SUV-em, Gran Turismo ze Stuttgartu-Zuffenhausen będzie bardzo dobrym wyborem. Jeśli zaś ktoś chciałby jeździć podobnym autem ale z napędem elektrycznym, spodobać może mu się Porsche Taycan.
zdjęica: Krzysztof Panek