Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1744026635781 3.0.14

Porsche Panamera GTS – Gran Turismo z ostrym pazurem

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
22 Kwi '25 (aktualizacja 24 Kwi '25)
Średnia ocena9
Porsche Panamera GTS – Gran Turismo z ostrym pazurem Źródło: IBRM Samar
9Śr. ocena

Plany na wprowadzenie 4-drzwiowego auta o sportowej sylwetce Porsche miało od dawna, by ostatecznie w 2010 roku rozpocząć produkcję modelu Panamera. Od 2024 roku na rynku jest III generacja Panamery, a my mieliśmy okazję sprawdzić wersję GTS.

Porsche Panamera GTSŹrodło: IBRM Samar

Niegdyś hasło Porsche przywoływało od razu na myśl model 911. Ostatnie kilkanaście lat diametralnie zmieniło jednak postrzeganie marki, głównie za sprawą SUV-ów: Macan i Cayenne, czy elektrycznego Taycana.

Porsche Panamera GTSŹrodło: IBRM Samar

Marka Porsche niestety przestała być w ostatnim czasie elitarna, a obecnie panuje przekonanie, że jest dla każdego, jak nieco droższe Audi. Jednym będzie to przeszkadzać, innym nie, fakt jest wszelako taki, że Porsche produkuje auta wysokiej jakości, bardzo zaawansowane technologicznie i wzbudzające duże emocje. Panamera GTS to także świetne auto o sportowym charakterze, które pobudza zmysły nie tylko kierowcy, ale również pasażerów.

Porsche Panamera GTSŹrodło: IBRM Samar

Porsche Panamera – silniki, wersje, moc

W konfiguratorze modelu Panamera znaleźć można wiele różnych wersji wyposażenia i silnika, a różnice cenowe między nimi potrafią osiągnąć nieprzeciętnie wysokie kwoty. Podstawowa wersja Porsche Panamery ma benzynowy silnik 2.9 353 KM. Atrakcyjna wersja GTS 4x4 napędzana jest przez jednostkę o pojemności 4.0 i osiąga moc 500 KM. Najwięcej w gamie Panamery jest hybryd typu plug-in: 2.9 470 KM, 2.9 544 KM, 4.0 680 KM oraz 4.0 782 KM.

Porsche Panamera GTSŹrodło: IBRM Samar

Porsche Panamera GTS – wymiary, funkcjonalność

Wymiary Panamery GTS wynoszą: 5052 mm, 1937 mm szerokości i 1423 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2950 mm, a prześwit zaledwie 132 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 494 litry, zaś po złożeniu tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1328 litrów. Pojemność zbiornika paliwa to 75 litrów. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji, Panamera III oferowana jest wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem hatchback, czy jak kto woli fastback.

Porsche Panamera GTSŹrodło: IBRM Samar

Porsche Panamera GTS – wrażenia z jazdy

Już dawno miłośnicy marki pogodzili się z myślą o czterodrzwiowym nadwoziu, tak jak pogodzili się z nadwoziem typu SUV, silnikiem Diesla pod maską, a nawet napędem elektrycznym. Panamera GTS to zatem pełnokrwiste Porsche. Prowadzenie auta to czysta przyjemność, jak w przypadku każdego Porsche. Panamera zaś utrzymuje znakomitą równowagę między komfortem podróżowania a zdolnościami do sportowej jazdy. 500 koni mechanicznych to całkiem pokaźne stado, ale Panamera potrafi je okiełznać. Pomimo, że jest bardzo dynamiczna, w każdej (a przynajmniej w większości) sytuacji drogowych trwa przyklejona do asfaltu, nienerwowo połyka kolejne zakręty, jest pewna i stabilna.

Porsche Panamera GTSŹrodło: IBRM Samar

Porsche Panamera GTS – cena

Bazowa wersja Porsche Panamera, z silnikiem 2.9 V6 o mocy 353 koni mechanicznych, to wydatek rzędu 513 tys. zł. Panamera 4 4x4 2.9 V6 353 KM kosztuje z kolei 532 tys. zł. Cena wersji GTS 4x4 z widlastym, ośmiocylindrowym silnikiem 4.0 rozwijającym moc 500 koni mechanicznych, to 764 tys. zł, więc już sporo więcej od wariantów bazowych, jeśli w tym przypadku tak można nazwać odmiany podstawowe.

Panamera oferowana jest także jako hybryda typu plug-in (PHEV), czyli ładowana z gniazdka. Panamera 4 E-Hybrid 4x4 2.9 470 KM kosztuje 536 tys. zł, a mocniejsza odmiana 4S E-Hybrid 4x4 2.9 544 KM wyceniona została na 600 tys. zł. Bardzo drogie są hybrydy typu PHEV oparte na benzynowym silniku 4.0 V8 – wariant Turbo E-Hybrid 4x4 kosztuje 959 tys. zł, zaś flagowa Panamera Turbo S E-Hybrid Executive 4x4 wyceniona została na 1 166 tys. zł.

Porsche Panamera GTSŹrodło: IBRM Samar

Porsche Panamera GTS – podsumowanie

Dla kogo jest Porsche Panamera? Dla osób z pokaźnym portfelem, lubiących sportowy styl i adrenalinę, dla których jednak Mercedesy w wersjach AMG są zbyt banalne, zaś Audi RS6 wygląda jak zwykłe Audi A6 Avant, czyli kombi. Panamera łączy w sobie cechy stylistyczne i osiągi słynnej „911-ki” oraz wygodę podróżowania dużą, wygodną limuzyną. To jednak auto nie dla każdego, nawet, gdy potencjalny nabywca nie musi liczyć się z kosztami.

Porsche Panamera GTSŹrodło: IBRM Samar

Sportowy styl i charakter to zasadnicze cechy Panamery, a niektórym osobom zabraknie tutaj wyrafinowanej elegancji, czy dostojnego wyglądu. Jeśli kogoś stać na Panamerę, powinien przede wszystkim przejechać się tym nietuzinkowym autem. Wtedy pokocha Panamerę lub ją znienawidzi. My jesteśmy w tej pierwszej grupie.

tekst: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk; zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Porsche Panamera III

Osiągi i ekonomia
9/10
Przestrzenność wnętrza
8/10
Komfort podróżowania
10/10
Wyposażenie
10/10
Cena
7/10
Własności jezdne
10/10
Podziel się ze znajomymi