Volvo XC90 T8 – nadal w czołówce szwedzkiej marki

Testy i prezentacje
19 Wrz '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Ten największy SUV w gamie Volvo, był zarazem pierwszym modelem tej marki ze zwiększonym prześwitem. Druga generacja Volvo XC90 zadebiutowała w 2014 roku, po drodze przechodząc liczne modyfikacje, a w ub.r. solidny facelifting. Mimo podeszłego wieku to wciąż jeden z najczęściej wybieranych modeli Volvo.

Źródło: IBRM Samar

Pierwsze auto typu SUV (Sport Utility Vehicle) Volvo zaprezentowało w 2002 roku. Model XC90 sprzedawał się jak świeże bułeczki, a rynek był bardzo chłonny na auta z nadwoziem SUV, które stawały się bardzo modne. W 2008 roku Volvo wprowadziło nieco mniejszy model XC60, który szybko stał się prawdziwą lokomotywą sprzedażową marki i tak jest do tej pory. W międzyczasie nadeszła era elektromobilności, a szwedzka marka jako pierwsza zapowiedziała, że od 2030 roku będzie sprzedawać wyłącznie elektryczne auta. Po drodze rynek nieco zweryfikował tego typu deklaracje i producenci aut, w tym Volvo, mocno postawili na elektryfikację modeli za pomocą produkcji różnego rodzaju hybryd.

Źródło: IBRM Samar
Źródło: IBRM Samar

W 2023 roku Volvo wprowadziło na rynek elektrycznego SUV-a o nazwie EX90, o którym mówiono, że zastąpi leciwy już model XC90. Tak się jednak nie stało – elektryczne Volvo EX90 zaliczyło długą obsuwę w produkcji, napotykając po drodze liczne problemy. Kierownictwo Volvo podjęło decyzję, że model XC90 zostanie w 2024 roku solidnie zmodernizowany, odświeżony i pozostanie w produkcji, równolegle z flagowym elektrykiem EX90.

Źródło: IBRM Samar

Volvo XC90 – wymiary, funkcjonalność

Największy spalinowy SUV Volvo ma długość wynoszącą 4953 mm, 1931 mm szerokości i 1767 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2984 mm, a prześwit 223 mm. Dla porównania, elektryczne Volvo EX90 jest jeszcze większe i ma 5037 mm długości, 1964 mm szerokości i 1747 mm wysokości, przy rozstawie osi mierzącym 2985 mm. Bagażnik Volvo XC90 ma 640 litrów pojemności, a po złożeniu oparć tylnej kanapy można uzyskać przestrzeń bagażową o pojemności 1816 litrów. Szwedzki SUV oferowany jest w wersji 7-osobowej.

Źródło: IBRM Samar

Volvo XC90 – napęd hybrydowy, moc, osiągi

U schyłku produkcji, bo to już raczej bliżej, niż dalej, Volvo XC90 oferowane jest z tzw. miękką hybrydą 2.0 B5 o mocy 250 KM oraz z hybrydą typu plug-in, czyli ładowaną z gniazdka. Ta druga także oparta jest na silniku 2.0 T8 Recharge. Moc w wersji T8 PHEV wynosi 455 KM, pojemność baterii brutto 18,8 kWh, a zasięg na prądzie według producenta zbliżony jest do 69 km.

Źródło: IBRM Samar

Volvo XC90 – cena

Aby stać się użytkownikiem Volvo XC90 z miękką hybrydą 2.0 B5 250 KM w bazowej wersji Core Bright AWD, trzeba dysponować kwotą co najmniej 339 900 zł, a w topowej specyfikacji Ultra Bright AWD 389 900 zł. Od tej ostatniej kwoty zaczynają się ceny Volvo XC90 2.0 T8 Recharge 455 KM z bazowym wyposażeniem Core Bright eAWD, zaś flagowy wariant Ultra Bright eAWD wyceniony został na 439 900 zł.

Volvo XC90 – podsumowanie

Mimo faceliftingu i elektryfikacji gamy napędowej, Volvo XC90 najlepsze lata ma już za sobą. Ubiegłoroczna modernizacja jedynie wydłużyła okres produkcji tego modelu, dopóki producent widzi zainteresowanie nim ze strony klientów. Póki co, nie jest źle, gdyż według danych IBRM Samar w 2025 roku od stycznie do końca sierpnia model XC90 był trzecim najczęściej wybieranym nowym Volvo w Polsce, z udziałem w całej sprzedaży marki 13,40 proc., przegrywając jedynie z modelami XC40 (udział 27,69 proc.) i XC60 (udział 46,94 proc.).

Źródło: IBRM Samar

Nie wiadomo, czy będzie następca Volvo XC90, przynajmniej w wersji spalinowej. W pewnym sensie kontynuatorem wieloletniej tradycji modelu XC90 jest elektryczne Volvo EX90. To już jednak zupełnie inne auto i technologia. Jeżeli więc ktoś marzy o nowym, dużym SUV-ie Volvo z tradycyjnym napędem, powinien się pospieszyć, gdyż trudno przewidzieć jak długo utrzyma się w ofercie. Jeśli natomiast kogoś nie odstrasza wizja użytkowania samochodu elektrycznego, Volvo EX90 także może okazać się dobrym wyborem, czego dowodzą nasze testy. Dla porównania ze spalinowymi SUV-ami, udział modelu EX30 w całej sprzedaży marki Volvo w Polsce wyniósł zaledwie 0,45 proc., co w tym przypadku oznacza 57 zarejestrowanych aut. W przyszłości te proporcje pewnie się zmienią, jednak Volvo EX90 kosztuje od 399 900 do 509 900 zł, przez co nie ma szans na otrzymanie dopłaty z rządowego programu NaszEauto, w którym maksymalna cena auta wynosi 225tys. zł netto (brutto 276 750 zł).

Szczegółowa ocena auta: Volvo XC90 II

Osiągi i ekonomia
9/10
Przestrzenność wnętrza
10/10
Komfort podróżowania
10/10
Wyposażenie
10/10
Cena
6/10
Własności jezdne
9/10

Tagi