Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Modele Audi zgodne z normą Euro 6d

Ciekawostki
Redakcja
19 Sty '21 (aktualizacja 27 Lut '21)
Modele Audi zgodne z normą Euro 6dŹródło: Audi

Z początkiem 2021 roku niemiecka marka dostosowała swoją gamę do wymagań nowego standardu emisji spalin Euro 6d. Wszystkie nowe modele Audi, które znajdują się obecnie w sprzedaży, spełniają standard Euro 6d-ISC-FCM.

Obecnie, zgodnie z nowymi normami emisji spalin certyfikowane są 193 wersje i warianty modelowe – stanowi to zdecydowaną większość oferowanego dotychczas asortymentu Audi. Kilka kolejnych homologacji pojawi się w najbliższych miesiącach.

Urzędy odpowiedzialne za homologację definiują model jako wariant silnika/skrzyni biegów w powiązaniu z określonym rodzajem nadwozia. Dla przykładu: 2.0 TDI z siedmiobiegową skrzynią S tronic i napędem na cztery koła oraz każdy typ nadwozia (np. sedan, Sportback lub Avant) powiązany z takim zestawem. Razem daje to w efekcie oddzielny model. Rodzina produktowa Audi A4/A5 dysponuje łącznie 58 wariantami silnika i skrzyni biegów.

Testy drogowe RDE

Norma emisji spalin Euro 6 dla nowych pojazdów obowiązuje od początku 2015 r. Dla wersji z silnikiem wysokoprężnym wprowadzono limit emisji tlenków azotu do 80 miligramów na kilometr, zaś w przypadku wariantów z silnikiem benzynowym – do 60 miligramów na kilometr. Wraz z zatwierdzeniem kolejnego poziomu normy Unia Europejska podniosła wymagania dotyczące metod, cykli i procedur pomiarowych oraz warunków brzegowych dla badań.

Poziom Euro 6d-ISC-FCM, który od dnia 1 stycznia 2021 roku ma zastosowanie do wszystkich nowych pojazdów, jeszcze bardziej koncentruje się na rzeczywistych emisjach wytwarzanych w warunkach ruchu drogowego (cykl RDE). Pojazdy muszą teraz spełniać wymagania normy podczas badań przeprowadzanych na drodze w określonych warunkach eksploatacyjnych. Wartość zgodności wynosząca 0,43 uwzględnia tolerancję urządzeń pomiarowych. Ponadto norma Euro 6d wymaga pokładowego systemu monitorowania zużycia paliwa. Audi wdrożyło go w postaci oprogramowania w jednostce sterującej silnikiem.

Technika oczyszczania spalin

Audi dołożyło starań, by wartości emisji wszystkich modeli tego producenta były w każdych warunkach zgodne z nowymi limitami. Kluczową rolę dla modeli z jednostkami wysokoprężnymi odgrywa układ podwójnego wtrysku (zarówno dla rzędowych silników czterocylindrowych, jak i dla V6). Już w ubiegłym roku Audi stopniowo wprowadzało technikę podwójnego wtrysku w kompaktowych modelach z dieslami montowanymi poprzecznie oraz w odmianach sześciocylindrowych w A3, A4, A5 oraz Q5.

W przypadku samochodów z jednostką benzynową skoncentrowano się na cząsteczkach węgla, które powstają przede wszystkim podczas rozruchu zimnego silnika. Audi zaczęło wyposażać swoje modele benzynowe w filtry cząstek stałych w roku 2018. Filtry te są bardziej obszerne, a ich skuteczność wynosi nawet 90%.

Podziel się ze znajomymi