Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1747656872116 3.0.14

Mazda: nie tylko elektryfikacja

Nowości
Zdjęcie autora - Rafał ŻaglewskiRafał Żaglewski
29 Wrz '21 (aktualizacja 1 Paź '21)
Mazda: nie tylko elektryfikacjaŹródło: Mazda

Japoński koncern będzie sukcesywnie elektryfikował swoją gamę modelową, jednak nie zamierza równocześnie zaprzestać prac nad udoskonaleniem napędu benzynowego i dieslowskiego.

Do 2030 roku każdy model japońskiej marki będzie dostępny również w pełnej wersji elektrycznej. Nie mają tu znaczenia ani gabaryty pojazdu, ani segmentacja rynkowa. W ciągu najbliższego roku do oferty Mazdy wejdą dwie nowe hybrydy typu PHEV (Plug-in) oraz jedna w klasycznej wersji HEV.

Z myślą o modelach wyższych segmentów Mazda buduje odrębną platformę, która pozwoli na zamontowanie w układzie wzdłużnym zupełnie nowych silników sześciocylindrowych. Strategia rozwoju gamy produktowej zakłada wdrożenie rzędowej szóstki w wersji dieslowskiej (Skyactiv-D drugiej generacji), a potem odmiany benzynowej z zapłonem samoczynnym (Skyactiv-X).

Źródło: Mazda

Według krążących w branży motoryzacyjnej doniesień, nowa platforma technologiczna Mazdy bazuje na układzie tylnonapędowym. Wspomniana konstrukcja umożliwi też wykorzystanie m.in. technologii hybrydowej (48-woltowy system mHEV oraz wariant PHEV).

Mówi się również o tym, że w 2022 roku pojawi się Mazda MX-30 w wersji wyposażonej w jednostkę elektryczną oraz pomagający ładować akumulator trakcyjny mały silnik Wankla (układ Range Extender). Dzięki takiemu rozwiązaniu samochód będzie w stanie pokonać o wiele dłuższy dystans (w obecnie dostępnej konfiguracji zastosowano akumulator litowo-jonowy 35,5 kWh, który zapewnia teoretyczny zasięg do 265 kilometrów w cyklu miejskim).

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Silnik Wankla stanowi ważny rozdział w historii Mazdy, jednak po raz ostatni jednostka napędowa z wirującym tłokiem była oferowana w modelu RX-8, wycofanym w 2012 roku. Zwarta budowa silnika oraz jego niewielka masa mogą jednak okazać się dużym atutem w przypadku zaadoptowania do pojazdu o napędzie elektrycznym.

Co równie istotne, Japończycy zamierzają promować e-paliwa oraz wodór, które uważają za sprawdzone i pewne źródła napędu, przyczyniające się do rzeczywistego zmniejszenia emisji w sektorze transportu.

Źródło: Mazda
Podziel się ze znajomymi