Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1744026635781 3.0.14

Dacia Duster 4WD (2021) – najtańszy SUV 4x4 na rynku

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
30 Lis '21 (aktualizacja 7 Kwi '25)
Średnia ocena6.8
Dacia Duster 4WD (2021) – najtańszy SUV 4x4 na rynkuŹródło: IBRM Samar
6.8Śr. ocena

Dzięki niskiej cenie, dużej funkcjonalności oraz dobrym zdolnościom terenowym, Dacia Duster szybko podbiła rynki. Sprawdziliśmy Dustera 4WD z silnikiem diesla.

Dacia Duster pierwszej generacji zadebiutowała w 2010 roku i zaliczana jest do kompaktowych SUV-ów. Auto powstało na platformie B0, z której korzystała ówczesna generacja Dacii Logan, a niektóre rozwiązania zapożyczono z Nissana Qashqaia. W 2017 roku rumuńska marka należąca do koncernu Renault zaprezentowała drugą, bardzo udaną generację modelu Duster. W 2021 roku bestseller Dacii został poddany modernizacji i faceliftingowi.

Dacia Duster Prestige 4WD Źrodło: IBRM Samar

Dacia Duster 4WD – stylistyka

Mimo, że Dacia jest budżetową marką, Duster, zarówno pierwszej, jak i drugiej generacji, swoim wyglądem trafił w gusta wielu europejskich klientów. W bogatszych wersjach z lakierowanymi zderzakami Dacia Duster wcale nie wygląda, jak tani SUV, a zwyczajny, pełnoprawny przedstawiciel tego segmentu aut. W 2021 roku model przeszedł subtelny facelifting. Odświeżony Duster ma zmienioną grafikę reflektorów, nowe diody LED w kierunkowskazach przednich oraz światłach przednich i tylnych. Zmodyfikowano także niektóre elementy wnętrza. Wszystko to sprawiło, że auto prezentuje się całkiem udanie.

Dacia Duster Prestige 4WD Źrodło: IBRM Samar

Dacia Duster 4WD – silniki, moc, napęd

Duster FL2021 dostępny jest z trzema silnikami benzynowymi, jednym dieslem oraz z instalacją gazową. Benzynowe silniki TCe mają pojemność 1.0 (90 KM) oraz 1.3 (130 i 150 KM). Chętni na diesla mogą wybrać jedynie wersję Blue dCi 115 KM. Atrakcyjną ofertą jest Duster w wersji dwupaliwowej, z silnikiem 1.0 TCe 100 KM i fabryczną instalacją do gazu LPG. Napęd na obie osie oferowany jest wersjach z silnikiem wysokoprężnym oraz najmocniejszy, 150-konnym benzynowym.

Dacia Duster Prestige 4WD Źrodło: IBRM Samar

Dacia Duster 4WD - funkcjonalność

Duster jest przede wszystkim samochodem praktycznym. Choć może nie zachwycać urodą deski rozdzielczej, to jest w niej wszystko, czego można spodziewać się od auta budżetowego, a nawet jeszcze więcej. System multimedialny jest prosty w obsłudze i ma ekran dotykowy o przekątnej 8”. W konsoli centralnej znajdują się dwa porty USB z przodu i dwa z tyłu, a także uchwyt na kubek i przesuwany podłokietnik. Pomocny przy manewrowaniu Dusterem, szczególnie na parkingu, jest system MultiView, składający się z 4 kamer (z przodu, z tyłu i po bokach). Duster ma też sporo schowków, w których można umieścić różnego rodzaju drobiazgi, co zapewne docenią rodziny podróżujące często z małymi dziećmi.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.

Jednym z największych atutów Dacii Duster jako SUV-a jest spory, mierzący 214 mm prześwit. Pozwala on na w miarę bezpieczne pokonywanie przeszkód na drodze. Jak na kompaktowego SUV-a, Duster jest duży i bardzo pojemny. Wymiary Dustera, to 4341 mm długości, 1804 mm szerokości, 1621 mm wysokości i rozstaw osi 2676 mm. Bagażnik ma pojemność 445 litrów, zaś pojemność zbiornika paliwa, to 50 litrów.

Dacia Duster Prestige 4WD Źrodło: IBRM Samar

Dacia Duster 4WD - wrażenia z jazdy

Znany z modeli Renault silnik wysokoprężny 1.5 Blue dCi rozwijający moc 115 koni mechanicznych wydaje się idealnie dobrany do Dacii Duster. Auto jest stosunkowo żwawe i chętnie wchodzi na obroty, a w dodatku pracuje na tyle kulturalnie, że nie czuć, że mamy do czynienia z jednostką wysokoprężną. Prędkość maksymalna wynosi 175 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 sekundy. Ale umówmy się, Duster to nie jest ścigacz autostradowy. Średnie zużycie według norm WLTP wynosi 5,3 l/100 km, zaś nasze doświadczenia wskazują na średni wynik zbliżony do 6.5 l/100 km.

Dużą zaletą Dustera jest możliwość zakupu wersji z napędem na cztery koła, co w tym segmencie SUV-ów wcale nie jest takie oczywiste. W połączeniu z 214-milimetrowym prześwitem napęd 4x4 czyni Dustera całkiem dzielnym w terenie SUV-em.

Dacia Duster Prestige 4WD Źrodło: IBRM Samar

Dacia Duster 4WD – cena

Ceny Dacii Duster w bazowej specyfikacji Access, z benzynowym silnikiem 1.0 TCe 90 KM i manualną skrzynią o sześciu przełożeniach, zaczynają się od 51 300 zł. Wersja Essential z instalacją LPG, wyceniona została na 60 100 zł. Benzynowa odmiana 1.3 TCe 130 KM Comfort, to wydatek rzędu 72 600 zł, zaś topowo wyposażona odmiana Prestige 1.3 TCe 150 KM z napędem 4WD i manualną szóstką - 87 400 zł. Duster z silnikiem diesla oferowany jest wyłącznie w specyfikacji Prestige, z napędem na przód kosztuje 79 900 zł, zaś 4WD - 87 900 zł. Pewnie ktoś powie, że to dużo jak za Dacię, jednak nie znajdziemy za takie pieniądze nowego auta w topowej wersji wyposażenia i z napędem na wszystkie koła. Cennik Dustera kończy się tam, gdzie wielu konkurentów dopiero rozpędza swą cenową ofertę.

Dacia Duster 4WD – konkurenci, pozycja rynkowa

Rywalami Dacii Duster są kompaktowe SUV-y, jak m.in. Skoda Karoq, Seat Ateca, Suzuki SX4 S-Cross, Peugeot 3008, Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Mazda CX-30, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Ford Kuga czy Volkswagen Tiguan. Konkurencja to jednak teoretyczna, gdyż ceny większości rywali zaczynają się od ponad 100 tys. zł w bazowych wersjach, podczas gdy Dacia Duster startuje z ceną nieco ponad 50 tys. zł, zaś za niespełna 90 tys. zł mamy topowo wyposażone auto z napędem 4x4. To właśnie, a także praktyczność, funkcjonalność i prostota sprawiają, że Duster sprzedaje się jak świeże bułki, a jego udział w całej sprzedaży Dacii w Polsce w 2020 roku według danych IBRM Samar wyniósł 61,94 proc., a w 2021 roku od stycznia do października już 66,08 proc.

Konfigurator Dacii Duster znajdziesz w AutoKatalog.pl.

tekst: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk, zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Dacia Duster II

Osiągi i ekonomia
6/10
Przestrzenność wnętrza
8/10
Komfort podróżowania
6/10
Wyposażenie
6/10
Cena
9/10
Własności jezdne
6/10
Podziel się ze znajomymi