Miejskie SUVy. Ranking TOP 10 modeli na polskim rynku
Miejskie SUV-y i crossovery stanowią jeden z najszybciej rozwijających się segmentów nowych aut w Polsce. Klientom podoba się podwyższone miejsce za kierownicą, uniwersalna kabina oraz łatwość, z jaką auto wspina się na krawężniki.
W okresie od stycznia do końca września zarejestrowano na polskim rynku łącznie 347 306 nowych samochodów osobowych. Jest to wynik o prawie 18% lepszy od tego, jaki zanotowano w analogicznym czasie ubiegłego roku. Dla porównania, w omawianym segmencie B-SUV rejestracje osiągnęły poziom 39 086 egzemplarzy, co oznacza wzrost aż o ponad 34%.
Ranking modeli B-SUV w Polsce
Najczęściej rejestrowanym w naszym kraju miejskim SUV-em jest Volkswagen T-Roc, który w ciągu trzech kwartałów miał na koncie 5303 rejestracje. Uzyskany wynik jest ponad dwukrotnie lepszy od tego, jaki zanotowano w analogicznym okresie ubiegłego roku. Gama modelowa T-Roca obejmuje aktualnie cztery silniki benzynowe (moc od 110 do nawet 300 KM) oraz dwa diesle 2.0 TDI, które dysponują mocą 115 lub 150 koni mechanicznych.
Czołową trójkę najpopularniejszych SUV-ów z segmentu B uzupełnia ponadto Skoda Kamiq oraz Suzuki Vitara. Na uwagę zasługuje zwłaszcza pozycja „japończyka”, który mimo długiego stażu rynkowego sprzedaje się lepiej niż wiele nowszych modeli.
Nowe SUVy wchodzą na rynek
Jak widać, segment miejskich SUV-ów i crossoverów w Polsce szybko się rozwija, a lista dostępnych modeli ciągle się wydłuża. Jednym z debiutantów jest Hyundai Bayon, który zwraca uwagę solidnie wykończoną i przestronną jak na tę klasę pojazdów kabiną pasażerską. Ważna jest również stylistyka nadwozia, z szerokimi wlotami powietrza z przodu oraz wąskimi światłami do jazdy dziennej, które umieszczono jakby piętro wyżej nad kloszami reflektorów głównych. Z tyłu samochodu znajdują się połączone cienką czerwoną listwą światła stopu w kształcie grotu strzały. Szeroko rozmieszczone lampy optycznie poszerzają nadwozie, sprawiając wrażenie, jakby samochód jeszcze pewniej stał na kołach.
Godną uwagi nowością jest również bojowo stylizowana Toyota Yaris Cross. Rozstaw osi jest taki sam jak w „zwykłym” Yarisie (2560 mm), lecz nadwozie poszerzono o 20 mm i wydłużono o 240 mm. Prześwit zwiększono o 35 mm, a wysokość auta wzrosła o 60 mm. Japoński crossover ma także podwyższone zawieszenie z przednimi kolumnami MacPhersona nowej generacji, większe koła i jest dostępny w opcji z napędem na cztery koła AWD-i.