Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Skoda Octavia Combi RS iV - czy zasługuje na miano RS?

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Michał ŚniadekMichał Śniadek
25 Mar '21 (aktualizacja 26 Mar '21)
Średnia ocena7
7Śr. ocena

Skoda Octavia RS dostępna jest w bieżącej generacji w trzech wersjach silnikowych. Po teście wariantu diesla, przyszedł czas na zupełną nowość - 245-konną hybrydę Plug-in.

Z zewnątrz na pierwszy rzut oka samochód nie różni się niczym od niedawno testowanego wariantu z silnikiem wysokoprężnym. Spostrzegawcze osoby mogą dojrzeć opcjonalne, większe o 1 cal felgi, a także czarne relingi dachowe, które w Polsce są w standardzie. Zmian jednak jest więcej, jednak je gołym okiem ciężko dojrzeć.

Skoda Octavia RS w wariancie hybrydowym posiada nowy lewy przedni zderzak, w którym zostało ukryte gniazdko do ładowania w domu lub podczas postoju np. w centrum handlowym. Auto posiada złączę Typu 2, dzięki czemu możemy podłączyć samochód do standardowego gniazda dostępnego w ładowarkach samochodów elektrycznych. Zgodnie z przepisami, możemy również korzystać ze specjalnym miejsc parkingowych podczas ładowania.

Druga zmiana widoczna jest wyłącznie podczas spojrzenia na samochód z profilu. Hybrydowy RS nie jest obniżony o 15 mm, jak jego spalinowe odpowiedniki, co oznacza, że ma dokładnie taki sam prześwit jak bazowa Octavia w nadwoziu kombi.

Ostatnia zmiana jest już całkowicie kosmetyczna i zauważą to jedynie najwięksi fani Skody lub inni właściciele nowej Octavii RS. Na klapie bagażnika emblemat "RS" powędrował na lewą stronę, a w jego pierwotne miejsce wstawiono dodatkowy znak "iV" podkreślający, że mamy do czynienia z hybrydową odmianą tego modelu.

We wnętrzu zmiany praktycznie nie występują. Podobnie jak w innych hybrydowych modelach Skody, cyfrowe wskaźniki posiadają informację o stanie naładowania baterii wysokonapięciowej, a po kliknięciu przycisku Mode mamy do dyspozycji możliwość wyboru dwóch nowych trybów jazdy - E Mode oraz Hybrid. Pierwszy z nich wymusza jazdę wyłącznie elektryczną, a drugi jest odpowiednikiem trybu automatycznego.

To się zmieniło, to przestrzeń za oparciami tylnej kanapy. W odmianie hybrydowej pojemność bagażnika zmalała do 490 litrów, zamiast 640 litrów, a po złożeniu oparć tylko kanapy wzrasta do 1555 litrów, zamiast 1700 litrów, co jest wynikiem o 150 litrów gorszym niż w wersjach czysto spalinowych.

Różnica w przestrzeni bagażowej jest spowodowana montażem 13 kWh baterii dla silnika elektrycznego. Znalazła się ona właśnie w bagażniku, co spowodowało usunięcie podwójnej podłogi i zastąpienie jej małym schowkiem na kable.

Układ napędowy hybrydowej Skody Octavii RS, to połączenie silnika 1.4 TSI z silnikiem elektrycznym. Ten pierwszy generuje 150 KM, a drugi 110 KM, co łącznie po przeliczeniu generuje 245 KM, czyli dokładnie tyle samo, co spalinowa odmiana z 2.0 TSI. Jest jednak kilka istotnych różnic między tymi modelami.

Skoda Octavia RS iV jest znacznie ciężka. Jej masa wynosi blisko 200 kg więcej niż w przypadku wariantu z silnikiem 2.0 TSI, co przekłada się nie tylko na gorsze osiągi, lecz również gorsze prowadzenie. Hybrydowa odmiana nie posiada również przedniego mechanizmu rożcowego, a jej zbiornik paliwa został pomniejszony o ok. 10 litrów.

Skoda Octavia RS
2.0 TSI
2.0 TDI
1.4 TSI Plug-in Hybrid
Moc
245 KM
200 KM
245 KM
Moment obrotowy
370 Nm
400 Nm
400 Nm
Skrzynia manualna
Skrzynia automatyczna
7-biegowe DSG
7-biegowe DSG
6-biegowe DSG
Napędzana oś
Przednia
Przednia / obie
Przednia

Odwdzięcza się jednak zapotrzebowaniem na paliwo. Wg producenta średnie zużycie benzyny ma wynieść zaledwie 1,5 l/100 km, co wynikiem znacznie lepszym od 2-litrowym wariantów Octavii RS. TDI potrzebuje ok. 5 litrów, a TSI ok. 7 litrów.

Podczas testu drogowego średnie zużycie paliwa jest bardzo mocno zależne od naszego stylu jazdy oraz stanu akumulatora wysokonapięciowego. Gdy się staramy, możemy liczyć na zużycie na poziomie 3-4 litrów, jednak zwykła jazda, jak na sportowy model RS przystało, oznacza zużycie ok. 7-9 litrów w cyklu mieszanym. Podczas próbnego testu "Eko" udało mi się osiągnąć wyniki ok. 1,4-1,5 l/100 km po przejechaniu jednorazowo ok. 50 km, jednak na co dzień nie jest wartość osiągalna.

Starając się odpowiedzieć na tytułowe pytanie tego materiału, uważam, że nowa Skoda Octavia RS iV to samochód, który nie zasługuje na miano Octavii RS. Dla mnie jest to zwykła Octavia z ładniejszym wnętrzem, lepszym wykończeniem sportowymi fotelami, pakietem stylistycznym zmieniającym zderzaki i z czarną atrapą chłodnicy. Najbardziej pasuje mi tu nazwa RS Line.

Zniechęcająca jest też cena, gdyż warianty hybrydowy jest ok blisko 20 000 zł droższy niż odpowiednik z 2.0 TSI o tej samej mocy z manualną skrzynią biegów. Wyposażenie się niczym nie różni, a spalinowe wersje są doposażone o obniżone zawieszenie, a 2.0 TSI również o mechanizm różnicowy i prawdziwy podwójny układ wydechowy. Czas zwrotu różnicy w cenie zakupu będzie zwracał się tak długo, że najpewniej do tego czasu sprzedamy już samochód.

Tekst: Michał Śniadek
Zdjęcia: Michał Śniadek, Skoda Polska

Szczegółowa ocena auta: Skoda Octavia IV

Osiągi i ekonomia
7/10
Przestrzenność wnętrza
9/10
Komfort podróżowania
8/10
Wyposażenie
8/10
Cena
3/10
Własności jezdne
7/10
Podziel się ze znajomymi