Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1747656872116 3.0.14

Hybrydowy bolid Toyoty powalczy w Le Mans 24h

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
17 Sie '21
Hybrydowy bolid Toyoty powalczy w Le Mans 24hŹródło: Toyota

Nowy hipersamochód stworzony przez Toyota Gazoo Racing, Toyota GR010 Hybrid stanie do rywalizacji w 89. edycji legendarnego 24-godzinnego wyścigu w Le Mans.

Toyota testuje swoje rozwiązania na najtrudniejszym polu, jakim jest motorsport. Od 2012 roku japoński koncern rywalizuje w wyścigach długodystansowych, wystawiając w nich hybrydowe prototypy. Kulminacyjnym punktem każdego sezonu jest legendarny 24-godzinny wyścig w Le Mans. W ostatnich trzech latach Toyota wygrywała w Le Mans z modelem TS050 Hybrid, najbardziej utytułowanym japońskim samochodem wyścigowym. W 2021 roku wyzwanie podejmie zupełnie nowe auto.

Źródło: Toyota

Nowy pomysł na wyścigówkę

Wyczynowa Toyota GR010 Hybrid została stworzona zgodnie z przepisami dla nowej, najwyższej klasy Le Mans Hypercar. Auto ma napęd na cztery koła oraz mocny układ hybrydowy, na który składają się 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który osiąga moc 680 KM i przekazuje ją na koła tylne, oraz 272 konny silnik elektryczny opracowany przez ASIN AW i Denso, który napędza oś przednią. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 680 KM, co oznacza, że zaawansowane systemy elektroniczne w GR010 Hybrid są w stanie dozować moc silnika spalinowego w zależności od energii dostarczanej przez silnik elektryczny. Moc maksymalna układu jest ściśle ograniczona przepisami serii.

Źródło: Toyota

W najnowszym bolidzie Toyoty wykorzystano doświadczenia z poprzedniej dekady startów, ale samochód został zaprojektowany od zera, bo tego wymagał regulamin techniczny. Po raz pierwszy w historii, właśnie w wyniku nowych regulacji, hybrydowy samochód wyścigowy stworzony przez Toyota Gazoo Racing nie dysponuje tylnym generatorem mocy (MGU), bo dozwolone jest stosowanie tylko pojedynczego MGU na przedniej osi. A to z kolei wymusiło wyposażenie auta w rozrusznik. Co więcej, na tylnej osi zostały zamontowane w pełni hydrauliczne hamulce, a nie system brake-by-wire, jak było w poprzednim modelu.

Źródło: Toyota

Kształt karoserii też został zdeterminowany przez przepisy, tym razem dotyczące bezpieczeństwa. Poza tym, nowy regulamin techniczny zezwala na homologację tylko jednej karoserii z jednym elementem aerodynamicznym o zmiennych ustawieniach.

Źródło: Toyota

Toyota GR010 Hybrid przeszła intensywny program testowy. Auto po raz pierwszy na torze wyścigowym sprawdzono w październiku 2020 roku, a potem przejechało jeszcze osiem innych, wymagających sprawdzianów, zanim rozpoczął się sezon FIA WEC. Model GR010 Hybrid wygrał 6-godzinny wyścig na torze Spa-Francorchamps, 8-godzinną rywalizację w Portimao oraz 6-godzinny wyścig na torze Monza. Ale to Le Mans 24h i Circuit de la Sarthe są wyzwaniem jak żadne inne. 25 tysięcy zmian biegów, 4 tys. km przejechanych z gazem wciśniętym w podłogę i 2 miliony obrotów każdego koła – to prawdziwy sprawdzian bezawaryjności i wytrzymałości najdrobniejszych elementów w konstrukcji auta.

Źródło: Toyota

Wyścig w najbliższą sobotę

24-godzinna rywalizacja w Le Mans odbywa się od 1923 roku. W tym roku 62 samochody i 186 kierowców zmierzą się z 89. edycją legendarnego wyścigu. Toyota wystawi dwa egzemplarze GR010 Hybrid. W samochodzie z numerem ósmym pojadą ubiegłoroczni triumfatorzy – Sebastien Buemi i Kazuki Nakajima, którzy walczą o swoje czwarte z rzędu zwycięstwo, oraz Brendon Hartley, który dołączył do nich w zeszłym roku. W aucie z numerem siódmym pojadą aktualni mistrzowie świata Mike Conway, Kamui Kobayashi i Jose Maria Lopez. Wyścig rozpocznie się w sobotę 21 sierpnia br. o godz. 16. Zwycięzca będzie znany dokładnie po 24 godzinach ekscytującej rywalizacji.

Podziel się ze znajomymi