Ford Explorer PHEV – amerykański SUV aspiruje do klasy premium
Średnia ocena8.8
8.8Śr. ocena
Po dwudziestu latach nieobecności Ford Explorer powrócił do Europy w 2020 roku, tym razem w postaci hybrydy typu plug-in. Czy zdoła podbić serca i portfele klientów ze Starego Kontynentu, a zwłaszcza z Polski, gdzie auta zza oceanu cieszą się dużą popularnością? To model, który pod wieloma względami może konkurować z japońskimi, czy europejskimi SUV-ami, nawet tymi z segmentu premium.
Model Explorer pojawił się na amerykańskim rynku w 1990 roku. Mimo, że w europejskich warunkach wydaje się ogromnym autem, w USA jest zaliczany do SUV-ów średniej wielkości. Tam "pełnowymiarowym" SUV-em jest Ford Expedition o długości ponad 5,3 m. Co ciekawe, pierwsza generacja Explorera na macierzystym rynku zastąpiła Forda Bronco II (mniejszego brata popularnego modelu Bronco). W 2016 roku w Ameryce rozpoczęto produkcję szóstej generacji Explorera w wersji hybrydowej HEV. W 2020 roku do Europy, z uwagi na surowe normy emisji spalin, trafił Explorer w wersji hybrydowej z wtyczką, czyli hybryda typu plug-in.
Ford Explorer – silnik, moc
Amerykański SUV oferowany jest w Europie wyłącznie z napędem EcoBoost PHEV. Składają się na niego - sześciocylindrowy silnik benzynowy w układzie V o pojemności 3.0 o mocy 370 KM, doładowany dwiema turbosprężarkami oraz umiejscowiony z przodu silnik elektryczny o mocy 100 KM. Pojemność baterii netto wynosi 13,1 kWh. Łączna moc systemowa napędu Explorera PHEV, to 457 koni mechanicznych.
Ford Explorer – wymiary, funkcjonalność
Explorer ma 5049 mm długości, 2107 mm szerokości, 1778 mm wysokości oraz 3025 mm rozstawu osi. Prześwit wynosi 167 mm, zaś standardowa pojemność bagażnika przy pięciu fotelach, to 635 litrów, przy rozłożonym trzecim rzędzie siedzeń 240 litrów, zaś po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu przestrzeń bagażowa wzrasta do 2274 litrów. Amerykański, hybrydowy SUV nie należy do lekkich aut, a jego masa własna, to blisko 2,4 tony. Explorer może pociągnąć przyczepę hamowaną o masie do 2500 kg, zaś niehamowaną do 750 kg.
Ford Explorer – cena
W polskich salonach Explorer PHEV w wersji ST-Line 4x4 z czarnym grillem i dodatkami kosztuje 411 500 zł, zaś specyfikacji Platinum, wyróżniającej się chromowanym grillem, 413 500 zł.
Ford Explorer – wrażenia z jazdy
Cena Forda Explorera, to chyba jego największa wada, ale może tak wielkie (jak na warunki europejskie) auto wszystko musi mieć wielkie, również cenę. W zamian dostajemy mocnego, solidnego i bogato wyposażonego SUV-a, konkurującego z wieloma autami segmentu premium. Amerykański rodowód modelu sprawia, że z jednej strony Explorer nie skąpi na wyposażeniu (którego naszym ulubionym elementem jest masażer nie tylko kręgosłupa, ale również miejsca, w którym plecy tracą swą szlachetną nazwę), z drugiej - nie wymaga od kierującego fachowej wiedzy z zakresu obsługi komputerów NASA. Wszystkie wskaźniki, przyciski czy pokrętła są intuicyjne, proste w obsłudze i pozostają w zasięgu ręki.
Jazda Explorerem to sama przyjemność. Szybko można przyzwyczaić się do jego ponadnormatywnych wymiarów, a samochód prowadzi się jak zwykła osobówka. No, może tyle, że jest znacznie wygodniejszy (słowa uznania należą się tutaj konstruktorom komfortowych foteli). W ciągu ponad 30 lat i sześciu generacji Explorer zatracił część swych offroadowych właściwości, ale napęd na cztery koła i zwiększony prześwit sprawiają, że auto znakomicie odnajduje się w roli terenowego cruisera, którym można eksplorować najdalsze zakątki Polski i Europy. Rodziny z dziećmi nie będą miały problemów z zapakowaniem wakacyjnego dobytku. Nie zostaną również zrujnowane częstymi wizytami na stacjach paliw. Przy spokojnej jeździe podczas naszego testu średnie spalanie na trasie zawierającej odcinki miejskie, podmiejskie oraz drogi szybkiego ruchu i autostrady oscylowało wokół 8 litrów benzyny na 100 km. Jak na takiego kolosa to bardzo dobry wynik. Bonusem hybrydy jest możliwość jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym, w którym Explorer jest w stanie poruszać się na jednym ładowaniu na dystansie około 50 km. Jednocześnie auto jest niezwykle (biorąc pod uwagę jego masę własną) dynamiczne, przyspiesza rączo i ochoczo.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Ford Explorer – podsumowanie
Fordowi udało się stworzyć naprawdę udane, świetnie wyposażone i szybkie auto. Porównywalne wielkością siedmioosobowe SUV-y, jak BMW X7 czy Mercedes GLS, potrafią kosztować 200 tys. zł więcej. Jednak mimo wszystko dla wielu amatorów tego typu pojazdów cena ponad 400 tys. zł za Forda, który nie zalicza się do segmentu premium, będzie ciężka do przełknięcia. Rywalami Explorera są także Audi Q7, Volvo XC90, Range Rover oraz Porsche Cayenne.
Według danych IBRM Samar w 2021 roku w okresie od stycznia do końca lipca udział modelu Explorer w całej sprzedaży Forda wyniósł 0,41 proc. (48 sztuk), zaś w analogicznym okresie br. spadł do 0,31 proc. (33 egzemplarze). Szkoda, bo to naprawdę interesujące i wiele oferujące auto. I niejeden właściciel SUV-a marki Mercedes, Audi czy BMW byłby mocno zaskoczony, że Ford Explorer nie odbiega jakością od jego auta. Explorer pozostaje więc w europejskiej ofercie Forda ofertą dla konesera amerykańskiej motoryzacji.
Konfigurator Forda Explorera znajdziesz w AutoKatalog.pl.
tekst: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk