Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Konkurs "World Car of the Year 2022". Nagrody przyznane!

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Rafał ŻaglewskiRafał Żaglewski
14 Kwi '22 (aktualizacja 28 Kwi '22)
Konkurs "World Car of the Year 2022". Nagrody przyznane!Źródło: IBRM Samar

Organizatorzy plebiscytu o tytuł "Światowego Samochodu Roku 2022" wybrali swoich faworytów. Największe powody do radości ma koreański Hyundai, którego elektryczny model Ioniq zdobył aż trzy wyróżnienia. Nagrody wręczono podczas wystawy New York International Auto Show.

W plebiscycie o tytuł "World Car of the Year 2022" (Światowy samochód roku) jurorami jest 102 doświadczonych moto-dziennikarzy reprezentujących 33 kraje na różnych kontynentach. Poniżej przedstawiamy modele, które zajęły pierwsze miejsce w poszczególnych kategoriach konkursowych.

Nagroda główna

Najcenniejsze z wyróżnień plebiscytu "World Car of the Year 2022" zdobył Hyundai Ioniq 5

Oferta handlowa obejmuje trzy wersje wyposażenia, które są dostępne w konfiguracji tylno- lub czteronapędowej. Klienci mają do wyboru warianty z akumulatorami trakcyjnymi o pojemności 58 albo 73 kWh, topowy wariant rozwija moc 306 KM. Zakres cenowy waha się od 186 900 do 257 900 złotych. Warto przypomnieć, że pierwszy zarejestrowany w Polsce Ioniq 5 (oraz jeden z niewielu wówczas dostępnych egzemplarzy w Europie) został zakupiony przez Autokatalog.pl, (Co tylko świadczy o tym, że na długo przed jurorami konkursu przeczuwaliśmy, że nowe auto odniesie światowy sukces).

Modele z napędem elektrycznym

Hyundai Ioniq 5 okazał się też najlepszy w kategorii samochodów elektrycznych

Jak wynika z danych technicznych, „elektryk” dysponuje realnym zasięgiem od 360 do 480 kilometrów. Najbardziej dynamiczna wersja zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 5,2 sekundy.

Modele miejskie

Toyota Yaris Cross została uznana za najlepszy samochód miejski

Na rynku europejskim samochód jest oferowany w wersji benzynowej 1.5/125 KM lub ze 116-konnym napędem hybrydowym, który bazuje na trzycylindrowym silniku 1.5 pracującym w cyklu Atkinsona. Komponenty do hybrydy wytwarzają polskie zakłady Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach.

Modele luksusowe

Wśród samochodów luksusowych najwięcej głosów jury uzyskał Mercedes-Benz EQS

Oprócz metalizowanego lakieru standardowe wyposażenie Mercedesa EQS obejmuje m.in. skórzaną tapicerkę oraz ładowanie DC z mocą do 200 kW. Limuzyna ma skrętną tylną oś (4,5°), lecz występuje też wersja z kołami skręcanymi pod kątem do 10°.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Modele sportowe

Elektryczne Audi e-tron GT zajęło pierwsze miejsce wśród samochodów o sportowych osiągach

Niemieckie gran turismo zwraca uwagę szeroką maską o wyraźnych przetłoczeniach, efektownie wykończonym przodem ze sportowymi akcentami oraz wąskim pasem świetlnym, który łączy obudowy tylnych lamp. Począwszy od roku 2026, wszystkie nowe modele Audi wprowadzane na światowe rynki posiadać będą wyłącznie elektryczne układy napędowe.

Nagroda za stylistykę

Hyundai Ioniq 5 zyskał też uznanie jurorów za design

Elektryczny model koreańskiej marki mierzy na długość 4635 milimetrów, jest szeroki na 1890 mm i wysoki na 1605 mm, natomiast odległość między osiami to 3000 milimetrów. Sylwetka Ioniqa została narysowana ostrymi liniami, które nadają autu kanciastego, niemal geometrycznego kształtu. Przedni pas przyciąga wzrok światłami do jazdy dziennej o ciekawej grafice. Małe, przypominające piksele światła zastosowano również w tylnych lampach pojazdu.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe
Tegoroczne wyniki potwierdzają prostą prawdę: jeśli auto jest dobrze wymyślone, zaprojektowane i wykonane, to nie ma znaczenia jego producent, pochodzenie czy sposób napędzania. Koreańskie bliźniaki (Ioniq 5 i Kia EV6) to znakomite auta o stylistyce, która nikogo nie pozostawia obojętnym. A nie tylko w mojej ocenie – przynajmniej pod względem wyglądu zewnętrznego – Hyundai to mistrzostwo świata, czego potwierdzeniem jest przyznanie tytułu światowej motoryzacyjnej osobowości roku twórcy całego ekosystemu stylistycznego w koncernie Hyundai-Kia, Lucowi Donckerwolke. Także w przypadku triumfatorów w kategoriach „auto luksusowe” i „auto sportowe” nie da się w żaden sposób kontestować, nawet jeśli zaskoczeniem jest, że to właśnie elektryczne modele zdominowały również ten fragment rynku – i Mercedes EQS, i Audi e-Tron GT to wybitne auta. Na tym tle wynik głosowania na samochód miejski roku wypada dziwnie: to nie elektryk! Ale zelektryfikowany… I rzeczywiście doskonały na miasto, nie boi się ani ciasnych parkingów, ani krawężników.Maciej Pertyński, juror konkursu World Car of the Year
Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe
Podziel się ze znajomymi