Fabryka Audi Brussels – przykład zrównoważonego rozwoju w działaniu
Fabryka Audi w stolicy Belgii, znana jako Audi Brussels, to jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych niemieckiego koncernu. Odgrywa kluczową rolę w produkcji elektrycznych pojazdów Audi, co wpisuje się w strategię transformacji koncernu w kierunku elekromobilności.
75 lat produkcji samochodów
Zróżnicowana i pełna wydarzeń historia Audi Brussels sięga lat czterdziestych XX wieku. Fabryka została założona w 1948 roku przez belgijską firmę Société Nationale des Usines Renault (SNUA) i początkowo produkowała auta marki Studebaker.
Sześć lat później została wykupiona przez koncern Volkswagen AG, który wytwarzał w niej Volkswagena Garbusa – łącznie w liczbie 1,1 miliona pojazdów. Produkcja Studebakera zakończyła się w 1960 roku, dalej natomiast wytwarzano pojazdy Volkswagena i Porsche. W 1970 roku brukselski zakład zaczął produkować model VW Passat.
Nowy rozdział w dziejach fabryki rozpoczął się w 1987 roku. Volkswagen włączył wówczas do swego zakładu dawną fabrykę Citroëna wraz z innymi obiektami z okolicy. Zakład został rozbudowany, przede wszystkim pod kątem modernizacji istniejących systemów produkcyjnych i budowy nowych.
W 1997 roku, po 27 latach zakończono w Brukseli produkcję VW Passata. W tym samym roku rozpoczęto natomiast produkcję Seata Toledo, a w latach 1998-2000 w brukselskiej fabryce wytwarzany był także Seat León.
W 2007 roku zakład przejęło Audi AG i natychmiast przystąpiło do renowacji istniejącej infrastruktury: zbudowano m.in. nowy warsztat blacharsko-lakierniczy wyposażony w 450 robotów, a także centrum uruchamiania produkcji, testowania i analiz. W latach 2007–2010 r. w Audi Bruksela wytwarzano Audi A3 Sportback, VW Golfa i VW Polo. W 2010 roku rozpoczęto produkcję nowego Audi A1, a zakład w Brukseli był jedynym miejscem na świecie, w którym ten model był wytwarzany. Osiem lat później bramy Audi Brussels opuściło pierwsze elektryczne Audi e-tron, a w grudniu 2022r. z linii produkcyjnej zjechało pierwsze Audi Q8 e-tron.
Od 2018 roku w Audi Brussels wyprodukowano około 160 tys. sztuk pierwszego elektrycznego modelu Audi, a brukselska fabryka stała się wzorem koncepcji Audi „zrównoważonego rozwoju w działaniu”.
Audi Brussels bez CO2
Audi Q8 e-tron z Brukseli jest dostarczane klientom w Europie oraz w USA z certyfikatem neutralności węglowej netto. Firma zapowiada, że od 2025 r produkcja we wszystkich fabrykach Audi będzie neutralna pod kątem emisji dwutlenku węgla.
Zakład w Brukseli osiągnął ten cel już w 2018 roku, gdy rozpoczęto produkcję modelu Audi e-tron. Wówczas został uznany pierwszym w świecie certyfikowanym, neutralnym pod względem emisji CO2, zakładem produkcyjnym w segmencie premium.
Już wcześniej, w 2012 roku, zakład przeszedł na prąd ekologiczny, dzięki zainstalowaniu jednego z największych w regionie systemów fotowoltaicznych, obejmującego powierzchnię 107 tys. m. kw. System ten wytwarza rocznie około 9 tys. megawatogodzin zrównoważonej energii elektrycznej, co wystarcza do naładowania akumulatorów około 90 tys. egzemplarzy Audi Q8 e-tron, a jednocześnie przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 o 1881 ton. Także firmy dostarczające ogniwa akumulatorowe do fabryki Audi są zobowiązane do korzystania wyłącznie z odnawialnych źródeł energii.
Ekologiczny transport
Od maja ubiegłego roku elektryczne silniki trakcyjne transportowane są z Węgier do Brukseli ekologicznym transportem kolejowym. Wcześniej moduły oraz ogniwa akumulatorowe niezbędne do produkcji Audi e-tron oraz Audi e-tron Sportback transportowano z fabryki na Węgrzech ciężarówkami. Trasa wynosiła ok. 1300 km. Każdego dnia w podróż wyruszało 12-15 pojazdów. Zmiana formy transportu pozwoliła na ograniczenie emisji CO2 o około 2600 ton rocznie.W przyszłości zmiana zapoczątkowana w Brukseli, ma zostać wprowadzona w całym koncernie. Komponenty o tzw. wysokiej rotacji (np. moduły oraz ogniwa akumulatorów) będą dostarczane koleją. Po roku 2025 Audi zamierza transportować je wyłącznie w ten sposób.
Audi przyszłości będzie elektryczne
Od roku 2026, koncern Audi będzie wprowadzać na rynek wyłącznie modele elektryczne. Jednocześnie stopniowo, do 2033 roku, będzie wygaszać produkcję aut spalinowych. W 2029 roku we wszystkich fabrykach koncernu ma być wytwarzany co najmniej jeden model auta całkowicie elektrycznego.