Co jest ważniejsze: lepkość czy gęstość oleju silnikowego?
Czym jest lepkość oleju, a czym gęstość oleju silnikowego? Który parametr jest kluczowy przy wyborze oleju do silnika samochodu, a także do skrzyni biegów?
Właściwy dobór oleju silnikowego ma kluczowy wpływ na sprawność i trwałość jednostki napędowej, a także turbosprężarki (jeśli występuje w danym silniku). Poza doborem oleju, ważna jest także jego ilość, jakość oraz stopień zanieczyszczenia. Olej silnikowy w trakcie swojej pracy smaruje poruszające się mechanizmy, chłodzi je i odprowadza zanieczyszczenia. Tworzy też ochronny film na pracujących podzespołach. Poza tym olej silnikowy uszczelnia komory spalania.
Specyfikacja oleju silnikowego zgodna z normą SAE – najważniejsze kryterium doboru oleju silnikowego
Jaki parametr jest najważniejszy w przypadku oleju silnikowego? Lepkość.
Czy gęstość oleju ma jakikolwiek wpływ na dobór oleju silnikowego do samochodu? Żadnego.
Jakim symbolem wyraża się lepkość oleju silnikowego? Symbolem normy SAE. Przykładowe symbole to wspomniane wcześniej 10W40, 5W30, 0W20.
Jakie dodatkowe symbole mają znaczenie przy doborze oleju silnikowego? Spełnienie normy olejowej, ustalonej przez producenta auta, np. normy Volkswagen 502.00. Takie oznaczenie znajdzie się na opakowaniu oleju.
Czy trzeba kupować olej silnikowy sygnowany marką samochodu, np. w ASO? Nie, można kupić olej dowolnego producenta. Olej będzie pasować idealnie, jeśli będzie miał odpowiednią specyfikacje SAE, a także będzie spełniał normę producenta auta. Dodatkowo, w silnikach diesla należy wziąć pod uwagę oznaczenie Low Saps – producent może zalecać stosowanie olejów niskopopiołowych. Można też stosować się do drugorzędnej normy jakości API. Ale najważniejsza jest SAE.
Jaką specyfikację oleju mam stosować w swoim silniku? Taką, jaką zaleca producenta samochodu.
Gdzie znajdę specyfikację oleju silnikowego, jaki mam stosować w swoim aucie? W instrukcji samochodu. W książce serwisowej samochodu.
W przypadku aut używanych można wejść na stronę dowolnego producenta olejów silnikowych, który ma na stronie internetowej wyszukiwarkę olejów. Wystarczy wpisać dane auta z dowodu rejestracyjnego (marka, model, pojemność silnika, rocznik) i już można uzyskać dane, dotyczące specyfikacji oleju (a także wszystkich innych płynów eksploatacyjnych).
W sklepach motoryzacyjnych, które dysponują dostępem do katalogów elektronicznych po wpisaniu numeru VIN, można łatwo znaleźć specyfikację oleju, albo odpowiednią część.
Czy w trakcie eksploatacji auta trzeba zmieniać specyfikację oleju? Nie, przez cały okres eksploatacji silnika trzeba stosować olej o tej samej specyfikacji. Można zmieniać producentów, marki, ale specyfikacja powinna być ta sama.
Lepkość i gęstość oleju silnikowego – co to jest?
Lepkość cieczy to określenie, które opisuje zdolność przepływu cieczy przy określonej temperaturze. W niskiej temperaturze (zewnętrznej i silnika) olej silnikowy ma wysoką lepkość przez co wolniej przepływa. Im wyższa lepkość oleju tym wyższy opór dlatego trzeba trochę czasu, aby układ smarowania rozprowadził olej silnikowy do węzłów smarowania. I dlatego też, nie powinno się jeździć z większymi prędkościami na zimnym silniku.
W wysokiej temperaturze (silnika, bo wówczas zewnętrzna nie ma znaczenia) olej silnikowy ma niską lepkość. Dzięki temu dobrze przepływa i układ smarowania bez problemu nadaje mu odpowiednie ciśnienie. Olej łatwo dociera do węzłów smarowania.
Im niższa lepkość oleju, tym mniejszy opór. Współczesne oleje silnikowe mają coraz niższą lepkość. W najnowszych samochodach stosuje się już oleje o lepkości 0W20 (lepkość w wysokiej temperaturze – 0, w niskiej temperaturze – 20). Można zatem łatwo zaobserwować, jaką krzywdę wyrządza się silnikowi, stosując w nim olej 10W40 zamiast 5W30. Nie wspominając o horrorze, gdy 0W20 albo 5W30 zastępuje olej mineralny 15W40.
Gęstość to stosunek masy substancji do zajmowanej przez nią objętości. Mierzy się ją w przypadku aerometru. W przypadku oleju silnikowego nie ma ona znaczenia.
Nowoczesny olej silnikowy może mieć konsystencję wody. Ten z beczki, mineralny może wydawać się gęściejszy. Nie oznacza to jednak, że jest lepszy dla silnika.
Olej mineralny nadaje się do piły spalinowej, elektrycznej (do smarowania łańcucha), kosiarki, prostych maszyn rolniczych, różnych maszyn, ale trudno znaleźć samochód, w którym można go dziś stosować. Oczywiście, poza klasykami.
Michał Lisiak