Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Skoda Enyaq iV Coupe – auto, które zmieni elektrosceptyka w entuzjastę elektromobilności?

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Adam KujawskiAdam Kujawski
15 Wrz '23 (aktualizacja 21 Mar '25)
Średnia ocena9
Skoda Enyaq iV Coupe – auto, które zmieni elektrosceptyka w entuzjastę elektromobilności? Źródło: IBRM Samar
9Śr. ocena

Przekonać sceptyka do napędu elektrycznego nie jest łatwo, wręcz jest to prawie niemożliwe. A jednak Skoda Enyaq iV Coupe jest doskonałym przykładem na to, że kropla drąży skałę. Przy tym modelu nawet największy przeciwnik elektromobilności może zmienić zdanie.

Moje pierwsze spotkanie z elektrykiem (i następnych osiem) było zdecydowanie negatywne. Mimo to kolejne testowe egzemplarze wyposażone w zielone tablice rejestracyjne próbowały mnie przekonać do zmiany krytycznego nastawienia. W głowie miałem cytat z filmowego hitu Kac Vegas – „yeah… That’s not gonna happen”. A jednak Skoda Enyaq Coupe nieco zmieniła moje postrzeganie elektryków. 

Skoda Enyaq Coupe 80 MaxxŹrodło: IBRM Samar
Skoda Enyaq Coupe 80 MaxxŹrodło: IBRM Samar

Skoda Enyaq iV Coupe – silniki, moc, pojemność baterii

W chwili obecnej Enyaq iV Coupe dostępny jest tylko z baterią o pojemności 82 kWh brutto (77 kWh netto). Nieco większy jest wybór silników – potencjalny kupiec może wybrać silnik elektryczny o mocy 204, 265 lub 299 KM. Jednostki o mocy 204 oraz 265 KM charakteryzują się maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 310 Nm, zaś silnik o mocy 299 KM ma już moment obrotowy 460 Nm. Dwie najmocniejsze jednostki występują jedynie z napędem 4x4 i wyposażone są w łącznie dwa silniki elektryczne.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.

Skoda Enyaq iV Coupe – wymiary, funkcjonalność

Na pierwszy rzut oka Skoda Enyaq iV Coupe nie wygląda na szczególnie duże auto. Długość całkowita wynosi 4,65 m, co jest wartością nawet nieco mniejszą niż Skody Octavia. Jednak jako samochód elektryczny nie ma aż tak dużo osprzętu jak to jest w pojazdach spalinowych, co powoduje, że subiektywne odczucia są zupełnie odmienne. Auto wydaje się ogromne w środku, zarówno jeżeli chodzi o przestrzeń dla podróżujących, jak i samą pojemność bagażnika, która wynosi 570 litrów. Miejsca jest więc w zupełności pod dostatkiem do przewozu całej rodziny wraz z wakacyjnymi bagażami.

Skoda Enyaq iV Coupe 80 MaxxŹrodło: IBRM Samar

Skoda Enayq iV Coupe – wrażenia z jazdy

Według zapisów katalogowych Enayq iV Coupe powinien zapewnić zasięg od 512 kilometrów (dla silnika o mocy 265 KM) do nawet 552 kilometrów (przy silniku o mocy 204 KM). W naszym teście wyniki były naprawdę obiecujące – oczywiście warunki pogodowe do ich osiągnięcia były optymalne. Po przejechaniu ponad 400 km ze średnią prędkością 51 km/h komputer pokładowy wskazywał zużycie 14,5 kWh/100 km. Przy takich parametrach przejechać można więc ponad 530 km na jednym ładowaniu. Wartość zaskakująco bliska oficjalnie podawanemu zasięgowi.

Skoda Enyaq iV Coupe 80 MaxxŹrodło: IBRM Samar

Oczywistością jest, że w warunkach zimowych takiego wyniku nie udałoby się osiągnąć, ale i tak w innych autach uzyskanie parametrów katalogowych jest zdecydowanie trudniejsze, więc warto docenić czeskiego elektryka. Ponad 500 km zasięgu daje nieco więcej „spokoju ducha”, pozwala na normalne korzystanie z auta bez nerwowego oglądania się na stan naładowania baterii. Uczciwie trzeba przyznać, że po raz pierwszy mój elektrosceptycyzm został nieco przygaszony, a auto sprawiło mi mnóstwo przyjemności z jazdy, prowadzenia i komfortu.

Skoda Enyaq iV Coupe 80 MaxxŹrodło: IBRM Samar

Skoda Enyaq iV Coupe – cena

Najtańszą odmianę Skody Enyaq iV Coupe można kupić za 249 950 zł. Otrzymujemy wtedy auto z napędem na tylną oś, o mocy 204 KM. Po dodaniu napędu 4x4 oraz silnika o mocy 265 KM cena wzrasta do 294 400 zł. Z kolei najdroższym możliwym wyborem staje się odmiana RS Maxx wyposażona w silnik 299-konny, która została wyceniona na 318 000 zł. Auto ma już wtedy niemal wszystko, co Skoda jest w stanie zaoferować i cennik pozostawia niewiele pojedynczych opcji do wyboru.

Skoda Enyaq iV Coupe - podsumowanie

Skoda Enyaq iV Coupe w wersji z nieco bardziej sportową, opadającą linią dachu jest autem dość wyjątkowym, które nie ma zbyt wielu konkurentów w swojej klasie. Najbliższym wydaje się koncernowy „bliźniak” w postaci Volkswagena ID.5., a nibienawem dolączy do nich CUPRA Tavascan. Alternatywą dla Skoday Enyaq iV Coupe mogą być także m.in. Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Nissan Ariya oraz Ford Mustang Mach-E.

Skoda Enyaq iV Coupe 80 MaxxŹrodło: IBRM Samar

Model wyróżnia się nie tylko ciekawymi kolorami nadwozia, ale również jakością wykończenia wnętrza; jest wygodny i komfortowy, a w połączeniu z realnym zużyciem energii i oferowanym zasięgiem sprawi, że niejeden miłośnik spalinowych aut wyleczy się z „elektrofobii”.

Konfigurator Skody Enyaq iV znajdziesz w AutoKatalog.pl.

Szczegółowa ocena auta: Skoda Enyaq iV I

Osiągi i ekonomia
9/10
Przestrzenność wnętrza
10/10
Komfort podróżowania
10/10
Wyposażenie
10/10
Cena
6/10
Własności jezdne
9/10
Podziel się ze znajomymi