Kia EV9 GT-Line AWD - elektryczne monstrum
Średnia ocena8.8
8.8Śr. ocena
Zadebiutowało w 2023 roku i jest największym modelem w gamie marki Kia. Elektryczne EV9 wyróżnia się ultranowoczesną stylistyką i proporcjami. Sprawdziliśmy flagową wersję GT-Line AWD.
Zgodnie z rynkowymi trendami, także koreańska Kia wprowadza stopniowo do swojej gamy modele z napędem wyłącznie elektrycznym. Obok e-Niro, Soul oraz kompaktowego SUV-a EV6 niedawno pojawił się duży SUV, model EV9, większy od niemałej przecież Kii Sorento.
Kia EV9 – zasięg, bateria, moc
Model EV9 oferowany jest z baterią o pojemności 100 kWh, w dwóch wariantach mocy: 203 oraz 385 KM. Według producenta zasięg słabszej wersji wynosi 541 km, zaś mocniejszej ok. 500 km.
Kia EV9 – wymiary, funkcjonalność
Długość Kii EV9 to 5015 mm, szerokość 1980 mm, a wysokość 1700 mm. Rozstaw osi jest naprawdę duży i mierzy aż 3100 mm. Prześwit auta to 177 mm. Kia EV9 oferowana jest w wersji siedmio- oraz sześcioosobowej. W tym drugim przypadku standardowa pojemność bagażnika wynosi 333 litry, zaś po złożeniu oparć w drugim i trzecim rzędzie uzyskujemy przestrzeń o pojemności 2318 litrów.
Kia EV9 GT AWD – wrażenia z jazdy
Monstrualny elektryk Kii robi wrażenie nie tylko rozmiarami, ale przede wszystkim niebanalną stylistyką. Nie brakuje tutaj ostro narysowanych linii i przetłoczeń. W oczy rzucają się ultranowoczesne przednie reflektory i sporych rozmiarów pas przedni oraz maska, które nadają autu bojowego wyglądu. Ergonomiczne wnętrze wykończone zostało wysokiej jakości miękkimi materiałami, a obsługa auta jest intuicyjna. Mocniejszy wariant 385-konny jest naprawdę szybki, przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,3 sekundy, a prędkość maksymalna ograniczona została do 200 km/h.
Wersja AWD ma dwa silniki elektryczne, z których jeden został umieszczony przy przedniej osi, a drugi przy osi tylnej. Zużycie prądu wynosi według producenta 22,8 kWh/100 km, jednak łatwo znacznie je zwiększyć z uwagi na dużą moc i masę auta, a także spore opory powietrza stawiane przez duże, kanciaste nadwozie. Blisko czterysta koni mechanicznych mocy robi swoje i jazda Kią EV9 GT-Line AWD jest naprawdę przyjemna i zupełnie nie czuć, że jedziemy tak wielkim SUV-em.
Kia EV9 – cena
Opisywany model do najtańszych nie należy. Już bazowa odmiana siedmioosobowa Earth, z napędem na tylną oś i silnikiem elektrycznym rozwijającym moc 203 koni mechanicznych kosztuje 323 900 zł. Flagowy wariant GT-Line AWD w wersji sześcioosobowej z obrotowymi fotelami w drugim rzędzie, w 385-konnej wersji, wyceniony został na 375 900 zł.
Kia EV9 – podsumowanie
Jeśli ktoś ma sporą rodzinę i dom z fotowoltaiką, Kia EV9 może okazać się niezłym rozwiązaniem. Spory zasięg pozwala także na pokonywanie dalekich tras, o ile będziemy się starali jechać w miarę ekonomicznie. Częste i gwałtowne wciskanie pedału gazu oraz korzystanie z wielu urządzeń elektrycznych sprawia bowiem, że zasięg każdego auta elektrycznego szybko maleje. Plusy Kii EV9 to przestronne wnętrze i nowoczesny design, a także pojemność baterii.
Głównym minusem jest wysoka cena, a nie jest to jednak auto segmentu premium. Alternatywą dla Kii EV9 może być elektryczne Volvo EX90 oraz spalinowe XC90. Zbliżone wymiarami, elektryczne BMW XM jest jednak sporo droższe. Kia EV9 nie sprzeda się na pewno w takich ilościach, jak kompaktowy model Ceed, czy bestsellerowy SUV Sportage. Jeśli jednak szukamy nietuzinkowego, dużego SUV-a z napędem bezemisyjnym, Kia EV9, zwłaszcza wersji GT-Line AWD, będzie ciekawym wyborem.
Konfigurator Kii EV9 znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała