Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Systemy wsparcia kierowcy we współczesnych SUV-ach

Porady
Redakcja
8 Mar '24
Systemy wsparcia kierowcy we współczesnych SUV-achŹródło: Photo by Alex Meier on Unsplash

Jakie systemy wsparcia kierowcy stosuje się we współczesnych samochodach typu SUV? Na jakie wsparcie dzięki nim może liczyć kierowca samochodu?

Systemy wsparcia kierowcy można podzielić na kilka rodzajów: takie, które zwiększają świadomość sytuacyjną kierowcy na drodze, zapewniają odpowiednie informacje, ostrzegają, a niekiedy działają samodzielnie, bez potrzeby ingerencji ze strony kierowcy. Współczesne samochody są już w pewnym stopniu autonomiczne. We współczesnych SUV-ach napęd na tylną oś załączany jest automatycznie, w mgnieniu oka, bez potrzeby jakiejkolwiek ingerencji ze strony kierowcy. I tak samo jest błyskawicznie rozłączany, żeby nie generować zwiększonego zużycia paliwa.

Systemy ochrony przed poślizgiem działają automatycznie, bez potrzeby ingerencji kierowcy. ESP (chroniący przed poślizgiem nadsterownym i podsterownym) potrafi przejąć nawet kontrolę nad silnikiem, ignorując polecenia kierowcy, który naciska gaz. Niektóre auta są już wyposażone w systemy, które ułatwiają im autonomiczne parkowanie i samochód sam ustawia się na miejscu parkingowym. Systemy przeciwzderzeniowe są w stanie samodzielnie zatrzymać auto w razie wykrycia zagrożenia, a czujniki światła i deszczu automatycznie uruchamiają wycieraczki i dobierają intensywność oświetlenia do warunków na drodze. A to nie wszystko…

Typowe wyposażenie współczesnych samochodów typu SUV

• System multimedialny, z ekranem dotykowym albo monitorem i panelem przycisków do sterowania. W skład systemu multimedialnego wchodzi nawigacja multimedialna GPS, z darmowym transferem danych oraz dostępem do map online. Czym różni się taka nawigacja od standardowej i jakie wsparcie dla kierowcy zapewnia? Przede wszystkim może być ona aktualizowana bardzo szybko, zatem kierowca ma zawsze dostęp do najświeższych map. Poza tym taka nawigacja może ostrzegać o sytuacjach, które wydarzyły się na bieżąco, a zatem o korkach, blokadach itd. Niestety, jest też minus. Po zakończonym okresie darmowego transferu danych, będzie trzeba za ten transfer płacić. Na szczęście internet bezprzewodowy jest w naszym kraju dostępny i tani.

Źrodło: Photo by Hans Isaacson on Unsplash

• Systemy głosowe do obsługi nawigacji, systemu multimedialnego czy też funkcji Bluetooth. Dzięki nim kierowca może wydawać komendy głosowe, bez potrzeby odrywania rąk od kierownicy. Za pomocą komend głosowych kierowca może wyznaczać cele nawigacji, uruchamiać smartfon, odbierać telefony, dzwonić.

• Wyświetlacz HUD. To kolorowy wyświetlacz przezierny (przezroczysty) zamontowany na przedniej szybie, w polu widzenia kierowcy. Wyświetlane są na nim najważniejsze informacje, takie jak prędkość, wskazania nawigacji (np. strzałki kierunku skrętu i odległość do skrętu), a także najważniejsze wskazania systemów pokładowych (np. ostrzeżenia o niskim poziomie paliwa albo awarii). System zwiększa bezpieczeństwo dzięki temu, że kierowca stale patrzy na drogę, a nie na deskę rozdzielczą samochodu.

• Asystent parkowania. Niektóre samochody SUV są bardzo wysokie, ale ich okna są niewielkie. Zwłaszcza tylna szyba. Przez to kierowca ma utrudnioną widoczność. Jednak każdy SUV wyposażany jest w standardowe rozwiązanie, jakim są czujniki parkowania i tylna kamera cofania. Dzięki czujnikom kierowca słyszy, że zbliża się do przeszkody. Kamera z kolei pokazuje dokładny obraz z tyłu auta. W najbardziej zaawansowanych konfiguracjach dostępna jest również kamera 360 st. Zapewnia ona obraz z góry, przez co kierowca doskonale widzi, czy któryś bok auta nie jest zbyt blisko innego samochodu. Auto może być też wyposażone w kamerę z tyłu, która pozwoli bezpiecznie wyjechać tyłem z miejsca parkingowego. Kamera taka pozwala sprawdzić, czy na drodze nie ma ruchu poprzecznego.

• Elektryczny hamulec postojowy. Samochody typu SUV są zazwyczaj dość duże i ciężkie. Przez to presja na układ hamulcowy wzrasta, jeśli auto parkuje na drodze, która ma większe nachylenie. Standardowy hamulec ręczny blokuje tylko koła tylnej osi. Tymczasem elektryczny hamulec postojowy blokuje koła przedniej i tylnej osi auta, zdecydowanie zwiększając siłę hamowania.

Źrodło: Photo by Kyle Grozelle on Unsplash

• System kontroli zjazdu. Jego zadaniem jest zabezpieczenie kierowcy przed niebezpieczeństwem, związanym z utratą kontroli podczas zjazdu ze wzniesienia. System monitoruje prędkość auta i stopień nachylenia drogi. W razie potrzeby automatycznie zmniejsza prędkość pojazdu.

• Systemy ochrony przed poślizgiem. Dziś to już standard w autach wszystkich klas. Chronią przed poślizgiem podczas hamowania (ABS), podczas ruszania i przyspieszania (ASR), a także podczas jazdy po łukach, gdzie kierowcy grozi wpadnięcie w poślizg podsterowny i nadsterowny (ESP). Działają automatycznie, stale zbierając dane z czujników.

• System zapobiegający staczaniu się podczas ruszania pod górę. W starszych samochodach kierowca musiał korzystać z hamulca ręcznego ruszając pod górę, aby auto nie stoczyło się i nie uderzyło w pojazd stojący za nim. System zapobiegający staczaniu się eliminuje taką konieczność. Hamulce blokują pojazd, dbając o to, aby się nie stoczył, dopóki odpowiednia moc nie zostanie przekazana na koła napędzane.

• Dołączany napęd na tylne koła. W razie potrzeby (np. wykrycia uślizgu przez czujniki) system jest aktywowany elektronicznie i dochodzi do natychmiastowego załączenia napędu na tylną oś. Jeśli sytuacja się uspokaja, napęd jest natychmiast rozłączany. Dzięki temu SUV nie zużywa niepotrzebnie dodatkowych ilości paliwa.

• Systemy zmiany charakterystyki jazdy. W zależności od rodzaju auta ich zakres działania może być różny. Mogą na życzenie zmieniać charakterystykę pracy układu kierowniczego, silnika, automatycznej skrzyni biegów a także zawieszenia (np. wysokość prześwitu albo siłę tłumienia nierówności).

• Sterowane elektronicznie oświetlenie zewnętrzne auta i wycieraczek. Elektronika dba o to, aby uruchamiać określone moduły świetlne LED, doświetlające drogą przed autem i zakręty podczas skręcania. Elektronika uruchamia także wycieraczki i steruje intensywnością ich pracy.

• System przeciwzderzeniowy, który korzysta z głowic radarowych i kamery za przednią szybą. Jego zadaniem jest wykrywanie innych aut, pieszych i rowerzystów, a także ostrzeganie kierowcy o możliwości zderzenia albo potrącenia. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio szybko, albo po prostu nie ma czasu na ostrzeganie kierowcy, system samodzielnie hamuje samochodem.

• System rozpoznawania znaków drogowych. Wykorzystuje dane z kamery oraz map GPS. Ostrzega kierowcę np. o ograniczeniach prędkości.

Źrodło: Photo by serjan midili on Unsplash

• Asystent utrzymania pasa ruchu. Jeśli kierowca zmienia pas ruchu bez ruchu kierownicą i uruchomienia kierunkowskazu, system ostrzega go.

• Asystent martwego pola w lusterkach. Bardzo przydatny podczas zmiany pasa na drodze wielopasmowej w mieście lub na autostradzie. Każde auto ma martwe pole w lusterkach. Do tego dochodzi zagrożenie ze strony innych aut i motocyklistów, którzy poruszają się wyjątkowo szybko. W razie wykrycia pojazdu w martwym polu lusterek, system ostrzega kierowcę.

• System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu. Zdecydowanie ułatwia wyjazd tyłem z miejsca parkingowego. W razie wykrycia ruchu poprzecznego ostrzega kierowcę, a ostatecznie może również zatrzymać pojazd samodzielnie.

Lista wyposażenia współczesnych samochodów typu SUV jest naprawdę bardzo długa. Czy wszystkie systemy są przydatne kierowcy w trakcie eksploatacji pojazdu? Ocena należy do użytkowników tychże aut.

Michał Lisiak

Podziel się ze znajomymi