Citroen e-C4 X – sedan, czy crossover coupe ?
Średnia ocena7.7
7.7Śr. ocena
Citroen odświeżył w bieżącym roku swoją gamę crossoverów i SUV-ów. Obok zupełnie nowych modeli C3 Aircross i C5 Aircross pojawił się także odświeżony Citroen C4 X i jego elektryczna odmiana e-C4 X. Ten ostatni model nieco wymyka się utartym schematom.
Kompaktowy Citroen C4 zadebiutował w 2010 roku. W Europie dominowały trzy- oraz pięciodrzwiowe hatchbacki, zaś w Ameryce Południowej i w Chinach oferowano także wersję sedan, w Polsce niemal zupełnie nieznaną. Trzecia generacja Citroena C4 z nadwoziem typu hatchback pięciodrzwiowy, trafiła do produkcji w 2020 roku. Z kolei w 2022 roku oferta C-czwórki została poszerzona o wariant C4 X. Model ten z jednej strony wygląda jak sedan. Producent woli jednak nazywać C4 X crossoverem w stylu coupe.
Citroen e-C4 X – wymiary, funkcjonalność
Wymiary Citroena e-C4 X wynoszą: 4580 mm długości, 1800 mm szerokości i 1525 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2670 mm, a prześwit ma 156 mm. Standardowa pojemność bagażnika e-C4 X to 510 litrów. Odmiana X ma bagażnik o 13 litrów większy niż C4 hatchback.
Citroen e-C4 X – bateria, zasięg, moc
Wariant e-C4 X, czyli elektryczna wersja modelu, oferowana jest w dwóch wersjach mocy. Słabsza odmiana ma baterię o pojemności brutto 50 kWh i silnik elektryczny o mocy 136 KM. Na jednym naładowaniu auto według producenta przejedzie 360 km. Jest także mocniejsza odmiana Citroena e-C4 X, osiągająca moc 156 koni mechanicznych, z baterią o pojemności brutto 54 kWh. Wariant ten na jednym naładowaniu przejedzie do 327 km.
Citroen e-C4 X – cena
Podstawowy Citroen e-C4 X w bazowej wersji wyposażenia You, w słabszej wersji 136-konnej, z baterią o pojemności brutto 50 kWh, kosztuje 138 900 zł, a w bogatszej wersji Plus 144 950 zł. Mocniejsza odmiana e-C4 X 156 KM, z baterią 54 kWh, w specyfikacji wyposażenia Plus, wyceniona została na 149 750 zł. Nieco lepiej wyposażona odmiana Business kosztuje 153 500 zł, zaś za topową wersję Max trzeba zapłacić 162 tys. zł.
Citroen e-C4 X – wrażenia z jazdy
Kompaktowy Citroen e-C4 X to wygodne auto ze sporym bagażnikiem, którego funkcjonalność jest jednak ograniczona przez mały otwór załadunkowy, co jest typową cechą, czy raczej wadą sedanów. Pojemność bagażnika, wynosząca 510 litrów, rekompensuje jednak te niedogodności. Wnętrze zostało wykończone miękkimi materiałami, ergonomia jest dobra, a obsługa pojazdu łatwa.
Bateria o pojemności 54 kWh pozwala na przejechanie może nie 427 km, jak twierdzi producent, lecz 360 kilometrów można spokojnie przejechać. Średnie zużycie wynosi ok. 15 kWh/100 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,1 sekundy, zaś prędkość maksymalna ograniczona została do 150 km/h. Citroen e-C4 X nie jest autem do szybkiej jazdy. To raczej wygodny kompakt rodzinny, dobry na dojazdy do pracy, do zawożenia dzieci do szkoły, czy spore, familijne zakupy. Na flotowego „ścigacza” i dalekie trasy raczej się w elektrycznej wersji nie nadaje.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Citroen e-C4 X – podsumowanie
Kompaktowe sedany nie cieszą się w ostatnich latach zbyt dużym wzięciem. Wyjątkiem jest Toyota Corolla sedan, która z uwagi na ekonomiczny napęd hybrydowy, często wybierana jest przez korporacje taksówkowe oraz jako pojazd flotowy. Niespodzianką minionego roku jest jednak powrót do oferty Renault Megane GrandCoupe z miękką hybrydą i dieslem – czyli jednak producenci aut widzą potencjał w tym segmencie. Alternatywą dla Citroena C4 X jest także Renault Arkana, ale w wersji elektrycznej nie występuje. Citroen zapewnia, że model C4 X/e-C4 X nie jest zwykłym sedanem, a crossoverem a la coupe.
Czy kilka nakładek na zderzaki i nadkola i nieco zwiększony prześwit czynią już z auta crossovera? W naszej opinii nie. To po prostu atrakcyjnie stylizowany, kompaktowy sedan, który może się spodobać części fanów Citroena.
zdjęcia: Krzysztof Panek