Citroen e-C4 X (2022) – podniesiony sedan czy crossover coupe?
Średnia ocena7.2
7.2Śr. ocena
Do gamy modelowej Citroena dołączył w 2022 roku, wypełniając lukę między kompaktowym C4, a większym C5 X. Podobnie do tego ostatniego, Citroen C4 X łączy w sobie kilka typów nadwozia i wymyka się utartym podziałom.
W czasach, gdy crossovery i SUV-y niemal zdominowały rynek, Francuzi poszukują własnej drogi i próbują znaleźć nisze, które mogliby zapełnić. Takim niszowym modelem jest np. Citroen C5 X, w którym można znaleźć elementy charakterystyczne dla różnych rodzajów aut. Model C4 X, który zadebiutował w 2022 roku, także jest nieco inny niż podobnej wielkości auta konkurujących marek. W tym przypadku, na podstawie kompaktowego Citroena C4 powstał sedan ze zwiększonym prześwitem, bądź - jak wolą niektórzy - crossover a la coupe.
Citroen e-C4 X – zasięg, bateria, moc
Elektryczna odmiana Citroena C4 X ma baterię o pojemności netto 46,2 kWh. Silnik elektryczny zapewnia moc 136 KM i maksymalny moment obrotowy 260 Nm. Według producenta zasięg na jednym naładowaniu wynosi 360 km.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Napęd elektryczny wystarcza do spokojnej jazdy i raczej w mieście, gdyż deklarowany przez producenta zasięg ok. 360 km realnie jest mniejszy. A ładowarek do elektryków wciąż jest w Polsce mało. Citroen e-C4 X od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 150 km/h. Szkoda, że Francuzi nie przewidzieli większej baterii, np. 70 kWh, co znacznie podniosłoby funkcjonalność tego auta.
Citroen e-C4 X – wymiary, funkcjonalność
Citroen e-C4 X identycznie jak C4, czyli hatchback, ma 1800 mm szerokości, 1525 mm wysokości i rozstaw osi mierzący 2670 mm. Zasadnicza różnica jest w długości, a e-C4 X ma 4600 mm i jest o 24 cm dłuższy od C4. Prześwit Citroena e-C4 X wynosi 156 mm. Pojemność bagażnika e-C4 X to 510 litrów, o 13 litrów więcej niż w modelu C4.
Citroen e-C4 X – cena
Elektryczna wersja Citroena C4 X kosztuje od 185 200 zł (odmiana bazowa Feel), do 203 600 zł za topowy wariant wyposażenia Shine Pack. To sporo więcej niż C4 z najmniejszym silnikiem benzynowym 1.2 PureTech 102 KM MT6 Feel. Wersja Shine z jednostką 1.2 PureTech 131 KM AT8 wyceniona została na 135 850 zł, zaś z dieslem 1.5 BlueHDi 131 KM AT8 144 350 zł.
Citroen e-C4 X – podsumowanie
Ruch decydentów z koncernu Stellantis o wprowadzeniu do oferty w zasadzie kompaktowego sedana jest o tyle odważny, że wszyscy producenci raczej od lat stopniowo odchodzą od produkcji tego typu aut. Próba sprzedawania sedana, który udaje crossovera nie jest nowa, gdyż eksperymentowało z tym już niegdyś Suzuki oferując model SX4 w wersji sedan. To ostatnie przedsięwzięcie nie skończyło się jednak sukcesem.
Konkurencję dla Citroena C4 X stanowią wersje sedan kompaktowych modeli, jak m.in. Renault Megane GrandCoupe i Arkana, Mazda 323, Toyota Corolla czy Hyundai Elantra. Citroen próbuje jednak wmówić swoim klientom, że model C4 X jest czymś zupełnie nowym, innym niż C4 z nadwoziem sedan. Czy pomoże w tym stylizowanie sedana na crossovera oraz zwiększony prześwit?
Konfigurator Citroena C4 X znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek