Zespół Dacia Sandriders i jego kierowca Nasser Al-Attiyah z wizytą w Polsce
Zespół Dacia Sandriders zaliczył udany debiut w zawodach World Rally-Raid Championschip. O dotychczasowych dokonaniach oraz o planach startowych na 2026 rok opowiedział w Warszawie pięciokrotny zwycięzca Rajdu Dakar Nasser Al-Attiyah.
Nasser Al-Attiyah – 2. miejsce w klasyfikacji kierowców
Sébastien Loeb – 4. miejsce w klasyfikacji kierowców
Édouard Boulanger – 1. miejsce wśród pilotów
Dacia – 2. miejsce w klasyfikacji producentów
Oto wyniki, jakie zespół Dacia Sandriders uzyskał w debiutanckim sezonie zawodów World Rally-Raid Championschip (W2RC). Taki sukces to efekt rezultatów uzyskanych przez poszczególne załogi w ciągu całego sezonu 2025.
Nasser Al-Attiyah oraz Édouard Boulanger tryumfowali podczas Abu Dhabi Desert Challenge. Z kolei w Rallye du Maroc zwycięstwa odnieśli Sébastien Loeb oraz Édouard Boulanger. Nie zabrakło jeszcze etapowych wygranych w Rajdzie Dakar 2025, które przyczyniły się do zajęcia czwartego miejsca w generalnej klasyfikacji tych zawodów.
Jednak to wszystko, to już przeszłość. Teraz przed zespołem Dacia Sandriders kolejne wyzwania związane z sezonem 2026. Wiemy już, że w 2026 roku wystąpią cztery załogi:
Nasser Al-Attiyah/Fabian Lurquin
Sébastien Loeb/Édouard Boulanger
Cristina Gutiérrez/Pablo Moreno Huete
Lucas Moraes/Dennis Zenz
Dacia Sandrider – rajdy to poligon doświadczalny
Starty w rajdach i odnoszone w nich sukcesy to nie tylko powód do dumy dla zawodników oraz marki Dacia. To także forma testu, podczas którego sprawdzane są poszczególne elementy samochodu. To na podstawie wyników uzyskanych w zawodach można później projektować takie modele, jak Dacia Duster (według danych IBRM Samar zawartych w aplikacji Mototrendy Pro+ liderka wśród modeli rumuńskiej marki – 6995 sprzedanych egzemplarzy w okresie styczeń-październik 2025 roku) czy Dacia Bigster.
Rajdy umożliwiają testowanie takich podzespołów jak: układy napędowe, konstrukcja nadwozia, a także technikę niskoemisyjną, a zatem wszystko to, czego nie można zbadać w laboratoryjnych warunkach.
Dakar i rajdy terenowe idealnie pasują do Dacii, bo łączą w sobie wszystko, co definiuje naszą markę: wytrzymałość, prostotę i outdoorowy charakter. To najtrudniejszy poligon do testowania niezawodności oraz nowych, niskoemisyjnych technologii, które rozwijamy w ramach programu. Jednocześnie Dacia intensywnie się zmienia: nowy design i nowy samochód w segmencie C-SUV, model Bigster, pokazują, że marka wchodzi na wyższy poziom. Start w Dakarze to najlepszy sposób, by tę transformację pokazać światu.
Dacia Sandrider – tu nie grozi przerost formy nad treścią
Dacia Sandrider ma nadwozie pozbawione jakichkolwiek ozdobników. Wszystko zostało podporządkowane aerodynamice, funkcjonalności oraz wytrzymałości, która niezbędna jest podczas najbardziej wymagających rajdów na świecie.
Linię maski poprowadzono w taki sposób, żeby obniżała się, jak najmocniej ku przodowi, a tym samym nie zakłóca ona widoczności kierowcy oraz pilotowi. W dodatku wykończono ją matowym lakierem, który zapobiega refleksom świetlnym.
Wnętrze pojazdu zaprojektowano przy współudziale kierowców i pilotów. Modułowa deska rozdzielcza może być rozplanowana w taki sposób, żeby odpowiadała sposobowi pracy każdej załogi. Wszelkie elementy rozmieszczono w miejscach, do których przyzwyczajeni są zawodnicy.
Dacia Sandrider – wytrzymałość to konieczność
Rajd Dakar to jeden z najbardziej wymagających zawodów na swiecie. Nie dziwi zatem, że samochód musi być wyjątkowo wytrzymały. Zastosowano w nim wzmocnioną ramę, karbonową karoserię (zawiera pigmenty ograniczające pochłanianie promieniowania podczerwonego, a tym samym zmniejszające nagrzewanie się wnętrza pojazdu) z solidnymi zderzakami, zawieszenie o zwiększonym skoku, a także napęd 4x4 wytrzymały na wysokie temperatury oraz działanie luźnego piasku czy kamieni.
W samochodzie nie zabrakło rozwiązań, które mogą przyczynić się do końcowego sukcesu. Fotele firmy Sabelt wykończono oddychającą, antybakteryjną tapicerką, narzędzia znajdują się pod ręką, a odkryte koła zapasowe to łatwy dostęp do nich. W nadwoziu znalazła się magnetyczna płytka, do której można przyczepić nakrętki kół podczas reperacji auta, a to zapobiega zgubieniu ich w piasku. Na kołach znalazły się opony marki BF Goodrich.
Dacia Sandrider i Prodrive
Dacia Sandrider, która powstała przy współpracy z Prodrivem ma optymalny rozkład mas i aerodynamikę. W efekcie opór powietrza udało się zmniejszyć o 10 proc., a siłę unoszenia o 40 proc. Samochód spełnia wymagania kategorii Ultimate T1+ FIA W2RC.
Dacia Sandrider – dane techniczne
Kategoria FIA – Ultimate T1+
Konstrukcja nośna – rama rurowa
Nadwozie – włókno węglowe
Silnik – V6, 3,0; biturbo z wtryskiem bezpośrednim
Moc maksymalna – 265 kW/360 KM przy 5000 obr./min
Maks. moment obrotowy – 539 Nm przy 4250 obr./min
Napęd – 4x4
Skrzynia biegów – sekwencyjna, 6-stopniowa
Zawieszenie – podwójne trójkątne wahacze poprzeczne
Skok zawieszenia – 350 mm
Koła – aluminiowe, 17-calowe
Opony – BF Goodrich, 37-calowe
Wymiary (dł./szer./wys.) – 4140/2290/1810 mm
Rozstaw osi – 3000 mm
Zwis przód/tył – 590/550 mm
Nasser Al-Attiyah – kariera bogata w sukcesy
Nasser Al-Attiyah to trzykrotny mistrz świata FIA World Rally-Raid Championship (W2RC, 2022, 2023, 2024) oraz pięciokrotny tryumfator Rajdu Dakar. Ponadto podczas igrzysk olimpijskich w Londynie w 2012 roku katarski zawodnik zdobył brązowy medal w strzelectwie (skeet).

