Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1758269668620 3.0.14

Zespół Dacia Sandriders i jego kierowca Nasser Al-Attiyah z wizytą w Polsce

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Tomasz KamińskiTomasz Kamiński
14 Lis '25
Zespół Dacia Sandriders i jego kierowca Nasser Al-Attiyah z wizytą w PolsceŹródło: IBRM Samar

Zespół Dacia Sandriders zaliczył udany debiut w zawodach World Rally-Raid Championschip. O dotychczasowych dokonaniach oraz o planach startowych na 2026 rok opowiedział w Warszawie pięciokrotny zwycięzca Rajdu Dakar Nasser Al-Attiyah.

Nasser Al-Attiyah – 2. miejsce w klasyfikacji kierowców

Sébastien Loeb – 4. miejsce w klasyfikacji kierowców

Édouard Boulanger – 1. miejsce wśród pilotów

Dacia – 2. miejsce w klasyfikacji producentów

Oto wyniki, jakie zespół Dacia Sandriders uzyskał w debiutanckim sezonie zawodów World Rally-Raid Championschip (W2RC). Taki sukces to efekt rezultatów uzyskanych przez poszczególne załogi w ciągu całego sezonu 2025.

Źródło: Renault

Nasser Al-Attiyah oraz Édouard Boulanger tryumfowali podczas Abu Dhabi Desert Challenge. Z kolei w Rallye du Maroc zwycięstwa odnieśli Sébastien Loeb oraz Édouard Boulanger. Nie zabrakło jeszcze etapowych wygranych w Rajdzie Dakar 2025, które przyczyniły się do zajęcia czwartego miejsca w generalnej klasyfikacji tych zawodów.

Jednak to wszystko, to już przeszłość. Teraz przed zespołem Dacia Sandriders kolejne wyzwania związane z sezonem 2026. Wiemy już, że w 2026 roku wystąpią cztery załogi:

Nasser Al-Attiyah/Fabian Lurquin

Sébastien Loeb/Édouard Boulanger

Cristina Gutiérrez/Pablo Moreno Huete

Lucas Moraes/Dennis Zenz

Dacia Sandrider – rajdy to poligon doświadczalny

Starty w rajdach i odnoszone w nich sukcesy to nie tylko powód do dumy dla zawodników oraz marki Dacia. To także forma testu, podczas którego sprawdzane są poszczególne elementy samochodu. To na podstawie wyników uzyskanych w zawodach można później projektować takie modele, jak Dacia Duster (według danych IBRM Samar zawartych w aplikacji Mototrendy Pro+ liderka wśród modeli rumuńskiej marki – 6995 sprzedanych egzemplarzy w okresie styczeń-październik 2025 roku) czy Dacia Bigster.

Źródło: IBRM Samar

Rajdy umożliwiają testowanie takich podzespołów jak: układy napędowe, konstrukcja nadwozia, a także technikę niskoemisyjną, a zatem wszystko to, czego nie można zbadać w laboratoryjnych warunkach.

Dakar i rajdy terenowe idealnie pasują do Dacii, bo łączą w sobie wszystko, co definiuje naszą markę: wytrzymałość, prostotę i outdoorowy charakter. To najtrudniejszy poligon do testowania niezawodności oraz nowych, niskoemisyjnych technologii, które rozwijamy w ramach programu. Jednocześnie Dacia intensywnie się zmienia: nowy design i nowy samochód w segmencie C-SUV, model Bigster, pokazują, że marka wchodzi na wyższy poziom. Start w Dakarze to najlepszy sposób, by tę transformację pokazać światu.François Aupierre, dyrektor marketing Dacia Sandrider

Dacia Sandrider – tu nie grozi przerost formy nad treścią

Dacia Sandrider ma nadwozie pozbawione jakichkolwiek ozdobników. Wszystko zostało podporządkowane aerodynamice, funkcjonalności oraz wytrzymałości, która niezbędna jest podczas najbardziej wymagających rajdów na świecie.

Źródło: Renault

Linię maski poprowadzono w taki sposób, żeby obniżała się, jak najmocniej ku przodowi, a tym samym nie zakłóca ona widoczności kierowcy oraz pilotowi. W dodatku wykończono ją matowym lakierem, który zapobiega refleksom świetlnym.

Wnętrze pojazdu zaprojektowano przy współudziale kierowców i pilotów. Modułowa deska rozdzielcza może być rozplanowana w taki sposób, żeby odpowiadała sposobowi pracy każdej załogi. Wszelkie elementy rozmieszczono w miejscach, do których przyzwyczajeni są zawodnicy.

Dacia Sandrider – wytrzymałość to konieczność

Rajd Dakar to jeden z najbardziej wymagających zawodów na swiecie. Nie dziwi zatem, że samochód musi być wyjątkowo wytrzymały. Zastosowano w nim wzmocnioną ramę, karbonową karoserię (zawiera pigmenty ograniczające pochłanianie promieniowania podczerwonego, a tym samym zmniejszające nagrzewanie się wnętrza pojazdu) z solidnymi zderzakami, zawieszenie o zwiększonym skoku, a także napęd 4x4 wytrzymały na wysokie temperatury oraz działanie luźnego piasku czy kamieni.

Źródło: Renault

W samochodzie nie zabrakło rozwiązań, które mogą przyczynić się do końcowego sukcesu. Fotele firmy Sabelt wykończono oddychającą, antybakteryjną tapicerką, narzędzia znajdują się pod ręką, a odkryte koła zapasowe to łatwy dostęp do nich. W nadwoziu znalazła się magnetyczna płytka, do której można przyczepić nakrętki kół podczas reperacji auta, a to zapobiega zgubieniu ich w piasku. Na kołach znalazły się opony marki BF Goodrich.

Dacia Sandrider i Prodrive

Dacia Sandrider, która powstała przy współpracy z Prodrivem ma optymalny rozkład mas i aerodynamikę. W efekcie opór powietrza udało się zmniejszyć o 10 proc., a siłę unoszenia o 40 proc. Samochód spełnia wymagania kategorii Ultimate T1+ FIA W2RC.

Dacia Sandrider – dane techniczne

Kategoria FIA – Ultimate T1+

Konstrukcja nośna – rama rurowa

Nadwozie – włókno węglowe

Silnik – V6, 3,0; biturbo z wtryskiem bezpośrednim

Moc maksymalna – 265 kW/360 KM przy 5000 obr./min

Maks. moment obrotowy – 539 Nm przy 4250 obr./min

Napęd – 4x4

Skrzynia biegów – sekwencyjna, 6-stopniowa

Zawieszenie – podwójne trójkątne wahacze poprzeczne

Skok zawieszenia – 350 mm

Koła – aluminiowe, 17-calowe

Opony – BF Goodrich, 37-calowe

Wymiary (dł./szer./wys.) – 4140/2290/1810 mm

Rozstaw osi – 3000 mm

Zwis przód/tył – 590/550 mm

Nasser Al-Attiyah – kariera bogata w sukcesy

Źródło: Renault

Nasser Al-Attiyah to trzykrotny mistrz świata FIA World Rally-Raid Championship (W2RC, 2022, 2023, 2024) oraz pięciokrotny tryumfator Rajdu Dakar. Ponadto podczas igrzysk olimpijskich w Londynie w 2012 roku katarski zawodnik zdobył brązowy medal w strzelectwie (skeet).

Podziel się ze znajomymi