Ferrari 296 Speciale i Speciale A – najmocniejsze tylnonapędowe modele w historii marki
Ferrari rozszerza gamę modeli 296 o dwie nowe wersje: coupe 296 Speciale oraz roadstera 296 Speciale A. Producent z Maranello zapowiada poprawę osiągów, aerodynamiki i prowadzenia, ale jak nowe auta sprawdzą się w praktyce – to pokażą dopiero testy drogowe.
Ferrari przedstawiło specjalne warianty modeli 296 GTB i GTS, oznaczone jako Speciale i Speciale A. Oba auta korzystają z tej samej hybrydowej jednostki napędowej typu plug-in, która – według danych producenta – generuje łącznie 880 KM. Oznacza to, że mamy do czynienia z najmocniejszym Ferrari z napędem na tylną oś, jakie trafiło do seryjnej produkcji.
Za napęd odpowiada silnik V6 z podwójnym doładowaniem (700 KM) wspomagany jednostką elektryczną (180 KM), zintegrowaną z 8-biegową skrzynią DCT. Hybrydowy układ pozwala także na jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym – zasięg ma wynosić do 25 kilometrów.
Zgodnie z zapowiedziami Ferrari, nowe wersje wyróżniają się istotnie poprawioną aerodynamiką – przy 250 km/h mają generować 435 kg docisku, czyli o 20% więcej niż modele bazowe. Pomóc w tym mają aktywne elementy aerodynamiczne oraz rozwiązania inspirowane motorsportem.
Ważnym aspektem konstrukcyjnym jest również redukcja masy – coupe ma być lżejsze od GTB o 60 kg, a otwarta wersja A o 50 kg względem GTS. Efekty osiągnięto m.in. poprzez użycie tytanu i włókna węglowego.
Wnętrze zostało podporządkowane idei minimalizmu i niskiej masy – dominuje tu surowe włókno węglowe i Alcantara, bez zbędnych dodatków. Układ kokpitu, podobnie jak w wersjach bazowych, oparty jest na cyfrowym zestawie wskaźników i rozwiązaniach z modeli F1.
Zastosowane technologie – m.in. nowa wersja systemu ABS, funkcja „extra boost” oraz aktywne zarządzanie napędem – mają zapewniać wyższy poziom kontroli i reakcji pojazdu, ale rzeczywiste wrażenia z jazdy będzie można ocenić dopiero po pierwszych testach drogowych.