Volvo zapowiada nową generację pasów bezpieczeństwa
W 2026 roku Volvo wprowadzi do produkcji pierwszy na świecie wieloadaptacyjny pas bezpieczeństwa. System automatycznie dostosowuje siłę napięcia pasów do sylwetki pasażera i rodzaju kolizji, zwiększając skuteczność ochrony.
Volvo Cars zapowiedziało wprowadzenie nowej technologii ochrony pasażerów, która zadebiutuje w elektrycznym modelu EX60 w 2026 roku. Chodzi o wieloadaptacyjne pasy bezpieczeństwa – pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie, które w czasie rzeczywistym dostosowuje działanie pasów do warunków wypadku i cech fizycznych pasażera.
Nowy system bazuje na danych z czujników wewnętrznych i zewnętrznych pojazdu. W razie zagrożenia analizuje on m.in. masę ciała, wzrost, pozycję pasażera, kierunek i siłę uderzenia oraz prędkość pojazdu. Na tej podstawie dobierane jest jedno z jedenastu ustawień siły napięcia pasów. Ma to pozwolić na zminimalizowanie obrażeń – przykładowo poprzez łagodniejsze działanie pasów w przypadku lekkiego zderzenia i drobnej sylwetki, albo silniejsze naprężenie pasów w przypadku cięższego pasażera przy poważnej kolizji.
To znaczący postęp w porównaniu z dotychczasowymi systemami, które oferowały trzy stopnie reakcji. Nowa technologia będzie zintegrowana z innymi elementami systemu bezpieczeństwa pojazdu – poduszkami powietrznymi, systemami wykrywania obecności pasażerów i elektronicznymi modułami ochrony.
Nowy system pasów bezpieczeństwa Volvo będzie stale rozwijany dzięki zdalnym aktualizacjom oprogramowania, tzw. aktualizacjom over-the-air (OTA). Oznacza to, że producent może wprowadzać ulepszenia i nowe funkcje bez potrzeby wizyty w serwisie — dane trafiają do samochodu bezpośrednio przez internet. W miarę gromadzenia nowych informacji o rzeczywistych wypadkach Volvo Cars będzie mogło jeszcze precyzyjniej rozpoznawać różne scenariusze kolizji i dopasowywać działanie systemu do profilu pasażera i konkretnej sytuacji.
Nowe rozwiązanie powstało w Volvo Cars Safety Centre – centrum badawczo-rozwojowym, które w tym roku obchodzi 25-lecie działalności. Inżynierowie Volvo testują tam scenariusze kolizji wykraczające poza obowiązujące normy, co od lat stanowi fundament dla kolejnych innowacji w zakresie bezpieczeństwa.
Volvo kontynuuje tym samym swoją długoletnią strategię rozwijania rozwiązań chroniących wszystkich użytkowników pojazdów – niezależnie od wieku, budowy ciała czy pozycji w pojeździe.
Źródło: Volvo