Volvo EX30 Twin Motor - co dwa silniki, to nie jeden
Średnia ocena8.7
8.7Śr. ocena
Choć Volvo EX30 zostało zaprezentowane dwa lata temu, dopiero w tym roku przeniesiono produkcję modelu z Chin do Europy. Sprawdziliśmy dwusilnikowe Volvo EX30 Twin Motor.
Marka Volvo była jedną z pierwszych, która ogłosiła, że jej gama modelowa już w 2030 roku będzie w pełni elektryczna. Od tamtej pory minęło kilka lat, okazało się, że sprzedaż aut elektrycznych nie idzie tak, jak zakładało wielu producentów, co wymusiło zmiany, nawet polegające na wstrzymaniu produkcji. Aktualny plan szwedzkiej marki należącej do chińskiego koncernu Geely jest taki, że do 2030 roku wszystkie modele Volvo będą zelektryfikowane, co oznacza, że będą miały napęd elektryczny lub hybrydowy.
Dwa lata temu Volvo zaprezentowało dwa SUV-y z napędem elektrycznym – mały EX30 oraz duży, flagowy EX90. O ile na ten ostatni trzeba było poczekać dłużej, z uwagi na opóźnienia w produkcji, to EX30 trafił do salonów dość szybko po premierze. Aktualnie EX30 jest najmniejszym modelem w gamie Volvo pod względem wymiarów zewnętrznych, którymi zbliża się do aut segmentu B-SUV. W tym roku, w związku z wysokimi cłami nałożonymi przez Europę na produkty z Chin, Volvo przeniosło produkcję modelu EX30 do Szwecji.
Volvo EX30 – wymiary, funkcjonalność
Najmniejsze, elektryczne Volvo ma 4233 mm długości, 1836 mm szerokości i 1549 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2650 mm, a prześwit ma 177 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 318 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 904 litrów.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Volvo EX30 – bateria, zasięg, moc
Model EX30 oferowany jest w dwóch wersjach. Pierwsza z nich, czyli Single Motor, wyposażona jest w silnik elektryczny o mocy 272 koni mechanicznych, napędzający tylną oś oraz baterię o pojemności 49 kWh. Jest również wersja Single Motor Extended Range z baterią o pojemności 64 kWh. Mocniejsza odmiana Twin Motor – jak sama nazwa wskazuje – wyposażona jest w dwa silniki elektryczne, o łącznej mocy systemowej 428 koni mechanicznych. Odmiana ta ma baterię o pojemności 64 kWh. Volvo EX30 Twin Motor ma napęd 4x4.
Volvo EX30 – cena
Ceny Volvo EX30 Single Motor w bazowej wersji wyposażenia Core, zaczynają się od 176 990 zł, a bogatsza odmiana Plus kosztuje 191 990 zł. Jednosilnikowa wersja, ale w wersji Extended Range, czyli ze zwiększonym zasięgiem dzięki większej baterii 64 kWh, kosztuje od 216 990 zł za odmianę bazową Core, do 226 990 zł – wariant Ultra. Dwusilnikowa wersja, czyli Volvo EX30 Twin Motor, w podstawowej specyfikacji 238 990 zł, wersja Ultra 248 990 zł, zaś flagowa odmiana Cross Country 259 990 zł.
Volvo EX30 Twin Motor - wrażenia z jazdy
W modelu EX30 nie ma przycisku start-stop, ani tradycyjnej stacyjki. Gdy chcemy ruszyć do przodu, należy przełączyć dźwigienkę na pozycję D, zaś chcąc włączyć bieg wsteczny – przesuwamy ją do pozycji R. Opuszczając auto przełączamy z kolei dźwignię w tryb P. Brzmi banalnie, ale tak po prostu jest, choć wymaga to przyzwyczajenia i wychodząc kierowca może mieć wrażenie, że zostawił uruchomione auto. Wrażenie to potęguje fakt, że na pilocie/kluczyku do Volvo EX30 nie występuje żaden przycisk służący do otwierania i zamykania pojazdu. Auto otwiera się automatycznie, gdy zbliżamy się do niego i zamyka, gdy oddalamy się. Model EX30 nafaszerowany jest elektroniką, a wiele funkcji sterowanych jest z poziomu ekranu centralnego. Liczne funkcje oraz obsługę multimediów i elektroniki Volvo EX30 omówiliśmy szeroko w artykule poświęconym pierwszym wrażeniom z obcowania z tym modelem.
Trzeba małemu elektrykowi Volvo oddać, że osiągi ma naprawdę imponujące. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 3,6 sekundy, maksymalny łączny moment obrotowy to 543 Nm, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 180 km/h. Zasięg wersji Twin Motor według producenta wynosi 480 km, a średnie zużycie - 16,3 kWh. Realnie auto potrzebuje ok.19,5 kWh na pokonanie dystansu 100 kilometrów, a zasięg auta zbliżony jest do ok. 400 km. To w dalszym ciągu spory zasięg. Nie ma się czemu dziwić - dwusilnikowe auto na napędem na obie osie, dysponujące łączną mocą 428 kilometrów, potrzebuje sporo energii do sprawnego przemieszczania się.
Konfigurator Volvo EX30 znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek