Nowy Fiat Tris. Co to za pojazd?
Włoska marka promuje tanią e-mobilność. Stąd pomysł opracowania Trisa, czyli niewielkiego pojazdu elektrycznego, który może być wykorzystywany do zaopatrywania sklepików i gastronomii w zatłoczonych ośrodkach miejskich. Fiat przewidział trzy wersje nadwoziowe.
Na chwilę obecną fiatowski trójkołowiec trafić ma do sprzedaży w krajach afrykańskich oraz na Bliski Wschód. Kto wie jednak, czy z czasem Tris nie stanie się też elementem krajobrazu europejskich metropolii, gdzie do dziś w wielu miejscach zachowała się średniowieczna zabudowa z plątaniną zaułków i skwerów? Jak wskazują dane techniczne, Tris mierzy zaledwie 3,17 metra długości, a jego promień skrętu to 3,05 m. Klienci będą mieli do wyboru kabinę z podwoziem, platformę do zabudowy lub odmianę pikap. Na pace powinna zmieścić się standardowa europaleta. Napęd zapewnia jednostka elektryczna o mocy 9 kW, co w przeliczeniu daje wartość 12 KM, oraz do 45 niutonometrów momentu obrotowego.
Fiat Tris pojedzie z prędkością to 45 km/h. Jego homologowana ładowność sięga 540 kilogramów. Energia zgromadzona w „baterii” o pojemności 6,9 kWh powinna wystarczyć do rozwinięcia nawet 90-kilometrowego zasięgu bez dodatkowego ładowania. Zapas prądu można obudować od zera do osiemdziesięciu procent już w trzy i pół godziny od momentu podłączenia się kablem do zwykłego gniazdka domowego. Warto dodać, że miejscem produkcji Trisa będzie ta sama fabryka, w której powstają egzemplarze modeli Citroen Ami oraz Fiat Topolino.