Nowe samochody elektryczne. Sprzedaż rośnie w całej Polsce
Rok 2025 to rekordowy okres pod względem sprzedaży nowych, elektrycznych samochodów osobowych w naszym kraju. Od stycznia do sierpnia polscy kierowcy odebrali z salonów 21 370 aut tego typu. Zobaczmy jeszcze, w których województwach było najwięcej i najmniej chętnych na elektryki.
Coraz więcej kierowców podczas zakupu nowego auta decyduje się na czysto elektryczne modele. W dużej mierze to zasługa dopłat realizowanych w ramach programu NaszEauto. Na podstawie danych zgromadzonych w aplikacji Mototrendy Pro+ opracowanej przez IBRM Samar dowiadujemy się, że w okresie styczeń-sierpień 2025 roku pojazdy tego typu wybrało 21 370 Polaków.
To o 94,45 proc. więcej niż w pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku. Wówczas klienci odebrali 10 990 egzemplarzy nowych, elektrycznych samochodów osobowych.
W omawianym czasie na pierwszym miejscu znalazła się Tesla Model Y, którą kupiło 1397 osób. To o 16,5 proc. mniej niż w analogicznych miesiącach 2024 roku, gdy na amerykańskiego elektryka zdecydowało się 1673 klientów.
Drugie miejsce przypadło w udziale nowości – Citroenowi C3, który 1173 razy został wprowadzony do ewidencji nowych modeli. Wreszcie na najniższym stopniu podium wylądowała Tesla Model 3. Na ten pojazd zdecydowało się 1126 kupujących, a tym samym było ich o 17,39 proc. mniej niż w porównywanych miesiącach 2024 roku (1363 dostarczone samochody).
Nowe samochody elektryczne – sprzedaż w poszczególnych województwach
Ciekawie prezentuje się popularność elektryków w zależności od regionu kraju. To prawda, że pierwsze miejsce województwa mazowieckiego (7029 sprzedanych aut) było do przewidzenia, ale już druga pozycja trochę zaskakuje.
Znalazło się na niej województwo śląskie, w którym na nowe elektryki zdecydowało się 2508 klientów. Na trzeciej pozycji wylądowało województwo wielkopolskie – 2053 sprzedane nowe elektryki.
Sprawdźmy zatem, jak w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku przebiegała sprzedaż nowych, elektrycznych osobówek w całym kraju. Zweryfikujemy również różnicę w porównaniu z analogicznymi miesiącami w 2024 roku.
Nowe samochody elektryczne – rynek w liczbach
1. Mazowieckie – 7029 szt.; +59,93 proc. r/r (4395 szt. w 2024 r.)
2. Śląskie – 2508 szt.; +129,46 proc. r/r (1093 szt. w 2024 r.)
3. Wielkopolskie – 2053 szt.; +94,05 proc. r/r (1058 szt. w 2024 r.)
4. Małopolskie – 1882 szt.; +106,81 proc. r/r (910 szt. w 2024 r.)
5. Pomorskie – 1440 szt.; +99,45 proc. r/r (722 szt. w 2024 r.)
6. Dolnośląskie – 1363 szt.; +87,23 proc. r/r (728 szt. w 2024 r.)
7. Łódzkie – 874 szt.; +112,14 proc. r/r (412 szt. w 2024 r.)
8. Kujawsko-pomorskie – 679 szt.; +111,53 proc. r/r (321 szt. w 2024 r.)
9. Podkarpackie – 602 szt.; +172,40 proc. r/r (221 szt. w 2024 r.)
10. Zachodniopomorskie – 598 szt.; +125,66 proc. r/r (265 szt. w 2024 r.)
11. Lubelskie – 561 szt.; +171,01 proc. r/r (207 szt. w 2024 r.)
12. Świętokrzyskie – 459 szt.; +337,14 proc. r/r (105 szt. w 2024 r.)
13. Podlaskie – 358 szt.; +89,42 proc. r/r (189 szt. w 2024 r.)
14. Warmińsko-mazurskie – 346 szt.; +136,99 proc. r/r (146 szt. w 2024 r.)
15. Lubuskie – 334 szt.; +234,00 proc. r/r (100 szt. w 2024 r.)
16. Opolskie – 284 szt.; +140,68 proc. r/r (118 szt. w 2024 r.)