Volvo EX30 - elektryk rzetelny i uczciwy
Średnia ocena8.8
8.8Śr. ocena
Z samochodami elektrycznymi jest tak, że często zasięg deklarowany przez producenta nie ma się nijak do rzeczywistego zużycia energii. Z Volvo EX30 Single Motor Extended Range jest inaczej – ten elektryczny pojazd nie zużywa wiele energii, a przede wszystkim przejeżdża dystans jaki wskazuje na ekranie obsługi.
Czy są nieuczciwi elektrycy? Pewnie jak w każdym fachu, trafi się jakaś czarna owca. Niestety takie przypadki często zdarzają się wśród samochodów elektrycznych, gdy okazuje się, że zasięg określany przez producenta jako 400 km, to tak naprawdę 250 km i to przy bardzo delikatnym, spokojnym użytkowaniu auta.
Elektryczny, kompaktowy SUV, jakim jest Volvo EX30, zadebiutował w 2023 roku. Odmiana z jednym silnikiem, czyli Single Motor Extended Range z baterią 64 kWh udowadnia, że autem elektrycznym można już wyjechać w dalszą podróż i że nie będzie przykrej niespodzianki związanej ze zużyciem energii.
Volvo EX30 – bateria, zasięg
Model EX30 oferowany jest w dwóch wariantach pojemności baterii i w trzech wersjach mocy. Odmiana podstawowa Single Motor ma baterię o pojemności 49 kWh i osiąga moc 272 koni mechanicznych. Taką samą moc ma wersja Single Motor Extended Range, wyposażona w nieco większą baterię o pojemności 64 kWh. Z kolei flagowy wariant Dual Motor Performance ma baterię 64 kWh i dysponuje mocą aż 428 koni mechanicznych.
Volvo EX30 – wymiary, funkcjonalność
Wymiary Volvo EX30 wynoszą: 4233 mm długości, 1836 mm szerokości i 1549 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2650 mm, a prześwit ma 177 mm. Standardowa pojemność bagażnika to 318 litrów, a maksymalna, czyli po złożeniu oparć tylnej kanapy – 904 litry.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Volvo EX30 – cena
Ceny Volvo EX30 zaczynają się od 169 990 zł za podstawową odmianę Single Motor 49 kWh, w bazowej specyfikacji Essential. Wersja Core kosztuje 176 990 zł, zaś topowa Plus – 191 990 zł. Wariant średni, czyli Volvo EX30 Single Motor Extended Range 272 KM w wersji Core kosztuje 201 990 zł, Plus – 216 990 zł, a w topowej Ultra 226 990 zł. Najmocniejsza odmiana EX30 Dual Motor Performance ma w standardzie napęd 4x4 i kosztuje: 238 990 zł za wersję Plus, 248 990 zł – Ultra oraz 259 990 zł za flagowy wariant Cross Country.
Volvo EX30 – wrażenia z jazdy
Wsiadając z kierownicę Volvo EX30 miałem szereg obaw związanych z obsługą auta. Nie ma tutaj bowiem tradycyjnych przycisków, a wszystko włącza się i obsługuje z poziomu umieszczonego centralnie tabletu. Nie taki jednak diabeł straszny i choć nie jest to zbyt intuicyjny system, można się go w praktyce nauczyć dość szybko. Niektóre funkcje, np. obsługa klimatyzacji, powinny być moim zdaniem prostsze, żeby nie absorbować zbytnio uwagi kierowcy. Ale wprawionej osobie, która pozna już trochę to auto, nie nastręcza to za wiele trudności. Minusem dla wielu kierowców mogą być też napisy na ekranie „drobnym druczkiem”, co bywa kłopotliwe i w niektórych warunkach trudne do odczytu.
Największe i to bardzo pozytywne zaskoczenie, to naprawdę duży, a przede wszystkim zgodny z tym, co deklaruje producent – zasięg auta. Wynosi on 480 kilometrów, co w niewielkim elektryku jest naprawdę miłą niespodzianką. Moc Volvo EX30 Singel Motor Extended Range wynosi 272 KM. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 5,3 sekundy, co jest niezłym wynikiem. Prędkość maksymalna – jak w każdym Volvo – ograniczona została do 180 km/h. Średnie zużycie – zarówno według danych producenta, jak i w praktyce – wynosi ok. 15,7 kWh. Zasięg ten jest naprawdę uczciwy i auto nie robi takich niespodzianek, że pokazuje, że mamy zapas energii pozwalający przejechać np. 250 km, a po przejechaniu 30 km nagle zasięg wynosi już 170 km. Można w pewnym sensie powiedzieć, że Volvo EX30 to elektryk „małolitrażowy”. Model ten jest przede wszystkim przewidywalny i rzetelny – zarówno w wykonaniu, jak i w prowadzeniu oraz - co ważne – w parametrach użytkowych.
Volvo EX30 – podsumowanie
Kompaktowe Volvo EX30 to bardzo dobra oferta dla osób, które chcą użytkować samochód elektryczny, a mają opory przed coraz intensywniej wchodzącą do Europy chińską motoryzacją. Nawiasem mówiąc, szwedzka marka Volvo kontrolowana jest przez chiński koncern Geely. Volvo EX30 w każdej, nawet najdroższej konfiguracji, mieści się w limicie programu dopłat NaszEauto, wynoszącym dla auta osobowego maksymalnie 276 750 zł brutto. To ucieszy zwłaszcza osoby, które chciałyby użytkować Volvo EX30 Dual Motor Cross Country 4x4 z silnikiem o mocy 428 KM. W naszej opinii idealnym środkiem jest wersja Single Motor, ale z większą baterią 64 kWh, określana jako Extended Range. To model naprawdę godny rozważenia.
zdjęcia: Krzysztof Panek