Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1750682394467 3.0.14

Volvo EX30 Cross Country. Czas na przygodę z dala od cywilizacji

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Tomasz KamińskiTomasz Kamiński
25 Cze '25
Volvo EX30 Cross Country. Czas na przygodę z dala od cywilizacjiŹródło: IBRM Samar

Volvo EX30 Cross Country zasiliło gamę elektrycznych modeli szwedzkiej marki należącej do chińskiego koncernu Geely. Nowy model to propozycja dla kierowców, którzy nie tylko cenią bezemisyjną jazdę, lecz także chcą bez problemu dotrzeć tam, gdzie jest cicho i spokojnie i gdzie jeszcze nikogo nie było.

Powiedzieć, że Volvo EX30 Cross Country jest modelem idealnym na trudne przeprawy terenowe byłoby oczywiście przesadą. Jednak pierwsze jazdy tym modelem udowodniły, że samochód poradzi sobie na szutrowych lub trawiastych trasach – także tych mocno wyboistych. Pierwszy test pokazał także inne mocne strony terenowo stylizowanego modelu.

Źródło: IBRM Samar

Zanim jednak przyjrzymy się bliżej nowości z 2025 roku przypomnijmy, że już od 2023 roku w ofercie jest Volvo EX30. Ten model występuje w dwóch wersjach silnikowych – 272 KM lub 428 KM oraz z dwoma pojemnościami akumulatorów – 51 kWh bądź 69 kWh.

Według danych IBRM Samar w 2024 roku na Volvo EX30 znalazło się 1070 klientów. Tymczasem drugi bezemisyjny model Volvo EX90 został kupiony przez 31 polskich kierowców, na Volvo EC40 zdecydowało się 8 osób, a na Volvo EX40 – tylko pięciu nabywców.

Volvo EX30 Cross Country – w terenowym stylu

Volvo EX30 Cross Country bazuje na Volvo EX30, które także jest SUV-em. W przypadku tegorocznej nowości bardziej bojowy i oryginalny wygląd uzyskano dzięki masywniejszym zderzakom oraz atrapie chłodnicy z wzornictwem przypominającym mapę. Na nadwoziu nie zabrakło także terenowego atrybutu w postaci czarnych, plastikowych nakładek na nadkolach oraz utrzymanych w takiej samej kolorystyce listew na dolnej części drzwi.

Źródło: IBRM Samar

Nazwa Cross Country zobowiązuje, zatem nie mogło zabraknąć powiększonego prześwitu o wartości 165 mm. To prawda, że w stosunku do bazowego modelu różnica wynosi tylko 19 mm, ale to wystarczy żeby uwypuklić terenowy sznyt pojazdu.

Volvo EX30 Cross Country ma wymiary (dł./szer./wys.) 4233/1836/1555 mm, a rozstaw osi to 2650 mm. Te gabaryty pozwoliły wygospodarować wnętrze o wystarczającej przestronności z przodu i przeciętnej ilości miejsca z tyłu. Na szczęście w drugim rzędzie centymetrów może brakować tylko wysokim osobom i to wyłącznie na wysokości kolan – nad głowami luzu jest pod dostatkiem. Pojemność bagażnika nie zachwyca nominalnie (318 l), ale w rzeczywistości ma się wrażenie, jakby kufer był większy. Pewne jest to, że część załadunkowa w zupełności wystarczy na ułożenie weekendowego ekwipunku.

Źródło: IBRM Samar

Wystrój wnętrza nie różni się niczym w porównaniu z bazową wersją. To oznacza materiały dobrej jakości, wygodne fotele i, niestety niezbyt intuicyjną obsługę. Chcesz zmienić ustawienie lusterek zewnętrznych? Najpierw musisz wybrać odpowiednią ikonkę na centralnym ekranie, a następnie regulujesz lusterka przyciskami na kierownicy. Duży schowek znajdujący się pod wyświetlaczem otwierasz, a jakże za pośrednictwem dotykowego ekranu.

Źródło: IBRM Samar

Volvo EX30 Cross Country – jedna wersja mocy z dwóch silników

Volvo EX30 Cross Country dostępne jest wyłącznie jako 428-konna odmiana. Tak liczba koni mechanicznych robi wrażenie. Podczas testów przekonaliśmy się, że są to wyjątkowo żwawe konie.

Po mocnym wciśnięciu pedału gazu samochód wręcz wystrzeliwuje i po imponujących 3,7 s podróżuje się setką. Przy takich osiągach trudno będzie na co dzień znaleźć przeciwnika, który zdoła dorównać szwedzkiemu modelowi.

Zwiększaniu prędkości towarzyszy delikatny świst powietrza owiewającego karoserię. No chyba, że na dachu mamy opcjonalny bagażnik. Wówczas na ciszę można liczyć do około 80 km/h. Powyżej tej prędkości do uszu jadących dociera nieprzyjemny gwizd. Słuchanie go podczas długiej podróży może być męczącym doświadczeniem.

Źródło: IBRM Samar

Volvo EX30 Cross Country ma na pokładzie akumulatory o pojemności 69 kWh. Po uzupełnieniu w nich prądu na 100 proc. możemy pokonać maksymalnie 427 km (cykl mieszany). Korzystając z szybkiej ładowarki prąd uzupełnimy w zakresie 10-80 proc. po około 26 min.

Źródło: IBRM Samar

Volvo EX30 Cross Country zapewnia wysoki komfort jazdy. Udało się go uzyskać nie tylko za sprawą optymalnie wyprofilowanych siedzeń, lecz także dzięki dopracowanemu zawieszeniu. Nie znaleźliśmy wybojów, które pokonałyby układ jezdny pojazdu.

Volvo EX30 Cross Country dostępne jest w jednej wersji mocy i wyłącznie z wyposażeniem Ultra (w bazowej wersji to topowa specyfikacja). Za tak skonfigurowany model trzeba zapłacić 259 990 zł.

Podziel się ze znajomymi