Peugeot e-208 - lwiątko z bateryjką
Hatchback
Tradycja produkcji małych samochodów przez Peugeota trwa już ponad 50 lat. Obecnie najmniejszym modelem tej francuskiej marki jest 208, oferowany także w elektrycznej wersji e-208.
Niemal od zawsze ważnym elementem oferty marki Peugeot są małe samochody. Peugeot 205 z lat 80. to dziś ceniony, poszukiwany youngtimer. Później był mniej popularny model 106, jednak do dziś to auto można spotkać na polskich drogach. Bestsellerem sprzedażowym Peugeota był bez wątpienia model 206, produkowany od 1998 do 2012 roku w wersjach: hatchback, kombi, cabrio, a nawet na wybrane rynki jako sedan. Zastąpił go nie mniej popularny model 207.
Spis treści
Peugeot 208 pojawił się w 2012 roku, zaś II generacja zadebiutowała w 2019 roku. Auto oferowane jest wyłącznie z nadwoziem typu hatchback pięciodrzwiowy, a bliźniaczym autem jest Opel Corsa F. Obydwa zbudowane zostały na platformie CMP/e-CMP, co umożliwiło zastosowanie w obu modelach także napędu elektrycznego.
Peugeot e-208 – bateria, zasięg, moc
Mały elektryczny Francuz oferowany jest z silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM, którego moment obrotowy dostępny już w momencie ruszania wynosi 260 Nm. Bateria ma pojemność brutto 50 kWh. Sprint do setki zajmuje e-208 8,1 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 150 km/h, zaś zasięg na jednym naładowaniu - 362 km (dane producenta).
Peugeot e-208 – wymiary, funkcjonalność
Wymiary zewnętrzne Peugeota e-208 wynoszą: 4055 mm długości, 1745 mm szerokości i 1430 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2540 mm, a standardowa pojemność bagażnika to 265 litrów. Masa własna wynosi 1455 kg, około 300 kg więcej niż Peugeota 208 z napędem spalinowym.
Peugeot e-208 – cena
Ceny Peugeota 208 z bazowym napędem spalinowym 1.2 PureTech 75 KM, w podstawowej specyfikacji Active zaczynają się od 79 500 zł. Elektryczna wersja e-208 kosztuje już jednak niemal dwukrotnie więcej, gdyż w bazowej specyfikacji Active auto wyceniono na 156 600 zł, zaś w topowej GT na 174 400 zł.
Peugeot e-208 – wrażenia z jazdy
Jazda Peugeotem e-208 dostarcza bardzo pozytywnych wrażeń. To ładne, miejskie autko bardzo ochoczo przyspiesza, a przy tym jest zwrotne, zwinne i da się nim zaparkować niemal wszędzie. Problemy zaczynają się jednak przy zbyt energicznej jeździe, gdyż jak to bywa w elektrykach, kończy się ona szybszym rozładowanie baterii.
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Według producenta zasięg e-208 na jednym naładowaniu wynosi 362 km. Tyle w teorii. Rzeczywistość pokazuje jednak, że nawet przy spokojnej jeździe realny zasięg wynosi nieco ponad 200 km, a przy panujących obecnie niskich temperaturach każde pozostawienie auta na noc na dworze jeszcze osłabia baterię. Według naszych obserwacji, przy spokojnej jeździe tym autem, gdy nie ma mrozów, realny zasięg wynosi ok. 250 km. To trochę mało, by jeździć tym autkiem bezstresowo, zwłaszcza przy wciąż słabo rozwiniętej w Polsce infrastrukturze ładowania elektryków.
Peugeot e-208 – podsumowanie
Choć aut z napędem elektrycznym z roku na rok przybywa, segment małych samochodów zeroemisyjnych wciąż jest skromnie reprezentowany. Alternatywą dla Peugeota e-208 jest bliźniaczy Opel Corsa-e, Renault Zoe, a także mała Dacia Spring. Do niedawna w ofercie Skody była elektryczna odmiana Citigo, a Volkswagen oferował bliźniaczy model e-Up, jednak sprzedaż tych modeli została zakończona.
Peugeot e-208 dzięki temu, że ma szansę na dopłatę z programu Mój Elektryk, jest jedną z tańszych propozycji w segmencie aut zeroemisyjnych. Poza tym, to estetycznie zaprojektowane, nowoczesne autko miejskie. Gdyby jeszcze producent zastosował większą baterię, atrakcyjność modelu e-208 byłaby dużo wyższa, niż obecnie.
Konfigurator Peugeota e-208 znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek