Toyota RAV4 PHEV - królowa segmentu schodzi ze sceny
Średnia ocena8.2
8.2Śr. ocena
Od ponad 25-lat Toyota RAV4 jest jednym z najczęściej wybieranych kompaktowych SUV-ów, zarówno w salonach jak i na rynku wtórnym. Czy wersja z napędem hybrydowym typu plug-in to dobry wybór? Sprawdzamy.
Połowa lat 90. to bardzo ciekawy okres w historii motoryzacji. Popularne modele aut występowały wówczas w co najmniej kilku wersjach nadwoziowych, każdy producent chciał mieć w swojej ofercie rodzinnego minivana, a segment SUV-ów (ang. Sport Utility Vehicle) praktycznie nie istniał. Toyota RAV4 zadebiutowała w 1994 roku i szybko odniosła duży sukces rynkowy. W ślad za Toyotą poszło wiele marek, opracowując większe i mniejsze modele ze zwiększonym prześwitem, wyglądem nawiązujące do aut terenowych. Okazało się to strzałem w dziesiątkę, a dziś trudno sobie wyobrazić ulice bez aut z nadwoziem typu SUV.
Dzisiejsza Toyota RAV4 to już szósta generacja modelu, a jej światowa premiera odbyła się w maju 2025 r. Na zupełnie nową RAV-kę trzeba trochę poczekać, a tymczasem w ofercie dealerów marki wciąż jest dostępna ustępująca, udana piąta generacja modelu, z klasycznym napędem hybrydowym oraz jako hybryda z wtyczką, czyli odmiana plug-in (PHEV).
Toyota RAV4 – silniki, moc
Na zakończenie rynkowej kariery piąta generacja Toyoty RAV4 oferowana jest z klasycznym napędem hybrydowym oraz jako hybryda z wtyczką, czyli odmiana plug-in (PHEV). Obydwie wersje hybryd oparte są na benzynowym silniku o pojemności 2,5 litra. Zwykła hybryda występuje w dwóch wariantach mocy i przeniesienia napędu: 218 KM z napędzaną osią przednią oraz 222-konna odmiana AWD-I, czyli z napędem na cztery koła. RAV4 plug-in dysponuje mocą 306 koni mechanicznych i ma standardowo napęd AWD-I, czyli na obie osie.
Toyota RAV4 – wymiary, funkcjonalność
RAV4 nr 5. ma długość 4600 mm, 1855 mm szerokości i 1685 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2690 mm, a prześwit - 190 mm. W wersji hybrydowej typu plug-in opisywany model ma bagażnik o pojemności 520 litrów, po złożeniu tylnej kanapy powstaje przestrzeń do przewożenia bagaży mająca pojemność 1168 litrów. Dla porównania, zwykła hybryda dysponuje nieco większym bagażnikiem: 580/1690 litrów.
Toyota RAV4 – cena
Żeby stać się posiadaczem nowej-starej Toyoty RAV4 Hybrid, choćby w bazowej specyfikacji Comfort i z napędem na przednią oś, trzeba dysponować kwotą co najmniej 176 037 zł. Hybryda 222 KM z napędem AWD-I w flagowej wersji GR Sport wyceniona została na 219 606 zł. Toyota RAV4 PHEV kosztuje od 219 200 zł za wersję Dynamic, do 241 200 zł za topową odmianę GR Sport.
Toyota RAV4 – wrażenia z jazdy
RAV4 to niezwykle popularny w Europie model, który ma wielu zagorzałych zwolenników, zmieniających co kilka lat auto na nowszą generację. Ma to logiczne wytłumaczenie, gdyż model ma spore walory użytkowe i często służy jako główne auto rodzinne. Porządne wykonanie, ponadczasowa stylistyka, która sprawia, że auto wolno się starzeje, opinia bezawaryjnej marki oraz wysokie wartości rezydualne, to główne czynniki, które stoją za tak dużym sukcesem modelu RAV4. Auto ma bliźniaka technicznego w postaci Suzuki Across PHEV.
Hybryda z wtyczką, czyli odmiana typu plug-in, dysponuje baterią o pojemności brutto 18,1 kWh, dzięki czemu według producenta auto jest w stanie przejechać na prądzie do 75 kilometrów. Rzeczywistość jest jednak inna i realnie, w naszym teście japoński SUV przejeżdżał w trybie elektrycznym do 50 km. RAV-ka z baterią okazała się też całkiem ekonomicznym autem po jej wyczerpaniu, a średnie zużycie w długiej trasie wyniosło ok. 6,5 l/100 km, co należy uznać za przyzwoity wynik w 306-konnym samochodzie o masie własnej ponad 1,8 tony. Minusem, także w innych modelach Toyoty, jest za słabe wyciszenie kabiny, co w połączeniu z głośną pracą bezstopniowej skrzyni biegów CVT sprawia, że hałas może nieco męczyć.
Toyota RAV4 – podsumowanie
Toyota RAV4, to całkiem spory, praktyczny i wszechstronny SUV, który wielu osobom, a zwłaszcza rodzinom przypadnie do gustu. Przez ponad 30 lat obecności na rynku model ten znacznie urósł i dziś nie przypomina już klasycznej terenówki, jak pierwsza generacja. Z danych IBRM Samar wynika, że w 2024 i 2025 roku Toyota RAV4 zajmowała odpowiednio 1. i 2. miejsce w TOP10 modeli segmentu D-SUV. Można być pewnym, że kolejna generacja, która już za moment wjedzie do salonów sprzedaży, będzie jeszcze bardziej dopracowana, niż schodząca ze sceny generacja piąta.