Dacia Bigster – trochę więcej niż Duster

Testy i prezentacje
6 Paź '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Dla jednych jest tylko rozciągniętym Dusterem, dla innych całkiem nowym i większym modelem. Jednak, jak nie patrzeć, Dacia Bigster to pełnoprawny, kompaktowy SUV, dobrze wyposażony i wyceniony. W naszym teście Bigster z miękką hybrydą i napędem 4x4.

Źródło: IBRM Samar

Przymiarki do wprowadzenia do oferty SUV-a nieco większego niż bestsellerowy Duster, Dacia robiła od lat, a prototyp Bigstera mieliśmy okazję zobaczyć już 3 lata temu. Dacia Bigster oficjalnie została zaprezentowana jesienią ub.r., a do sprzedaży trafiła w I kwartale 2025 roku.

Źródło: IBRM Samar

Dacia Bigster – wymiary, funkcjonalność

Największy model Dacii ma 4570 mm długości, 1812 mm szerokości i 1706 mm wysokości, a rozstaw osi ma 2704 mm. Prześwit mierzy 219 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 550 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1853 litrów. Dla porównania – mniejszy o klasę Duster ma rozstaw osi krótszy o zaledwie 47 mm, auto jest krótsze o 227 mm, a bagażnik - mniejszy jedynie o 33 litry.

Źródło: IBRM Samar

Dacia Bigster – silniki, moc

Podstawowy napęd stosowany w Dacii Bigster to benzynowa jednostka o pojemności 1.2 litra TCe, osiągająca moc 140 KM oraz bazująca na niej wersja dwupaliwowa ECO-G, czyli z fabryczną instalacją gazową. Dla osób zainteresowanych napędem 4x4 przewidziano także silnik 1.2 TCe, jednak w tym wariancie ma on 130 KM. Benzynowe silniki Bigstera mają układ miękkiej hybrydy (MHEV). Najmocniejszy Bigster napędzany jest przez klasyczną hybrydę 1.8 o mocy 156 koni mechanicznych i ma bezstopniową przekładnię Multi-mode.

Źródło: IBRM Samar

Dacia Bigster – cena

Nabywcy Bigstera muszą zarezerwować w budżecie co najmniej 99 900 zł na auto w bazowej wersji Essential, z silnikiem 1.2 TCE 140 KM lub 101 400 zł za wariant ECO-G, czyli z instalacją gazową. Bigster 4x4 ze 130-konną miękką hybrydą (MHEV) to wydatek od 111,5 do 129,0 tysięcy złotych (Extreme). Hybrydowy Bigster 1.0 156 KM kosztuje od 124 900 zł (Expression) do 133 tys. zł (Journey).

Źródło: IBRM Samar

Dacia Bigster – wrażenia z jazdy

Zanim zadebiutował jesienią ub.r., pojawiały się spekulacje, że Bigster będzie miał dodatkowy trzeci rząd siedzeń. Producent nie zdecydował się jednak na taki wariant i słusznie, gdyż ma już w ofercie siedmiomiejscową wersję Joggera. Bigster natomiast, choć wizualnie wydaje się dużo większy od Dustera, jest jednak dość wąski i trzeci rząd siedzeń pogorszyłby funkcjonalność. A tak powstał całkiem wygodny, kompaktowy SUV ze sporym bagażnikiem i dużą ilością miejsca na nogi w drugim rzędzie. Model dobrze się sprawdzi jako auto dla rodziny 2+2, której nie zabraknie miejsca wewnątrz kabiny ani na bagaże.

Rumuński SUV z domieszką francuskiej krwi jest solidnie wykonany, choć plastiki użyte do wykończenia wnętrza są raczej twarde. Fotele, pokryte ekologiczną skórą, są dosyć wygodne i nie męczą podczas dłuższych podróży. Kierowcom o większych gabarytach przeszkadzać jednak może szeroka konsola środkowa, przez co miejsca na prawą stopę jest mniej i operowanie gazem i hamulcem staje się nieco niekomfortowe. Także kąt, pod jakim umieszczono pedał gazu jest dość niefortunny i podczas jazdy w korku zdarza się, że drętwieje stopa.

Plusem jest natomiast czytelny i intuicyjny system info-rozrywki, który zastosowano już wcześniej w Dusterze III. Dużym atutem Bigstera 1.2 TCe 130 KM jest niewielki apetyt na paliwo – auto pali średnio ok. 6,1l/100 km. Minusem tej wersji są natomiast osiągi – auto wydaje się ociężałe, a sprint do setki – 11,2 sekundy – wydaje się trwać wieczność. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Jednak 130-konny Bigster 1.2 TCe to raczej auto do spokojnej jazdy, a wyprzedzanie w trasie z prędkościami powyżej 100 km/h bywa uciążliwe i stresujące.

Źródło: IBRM Samar

Dacia Bigster – podsumowanie

Kawał przyzwoicie wykonanego, dobrze wyposażonego i rozsądnie wycenionego auta, które sprawdzi się jako wóz rodzinny, ale do spokojnej jazdy. Tak można jednym zdaniem podsumować Bigstera 1.2 TCe. W naszej opinii napęd ten jest za słaby do modelu, a jeśli komuś zależy na lepszych osiągach, sugerujemy wersję hybrydową 1.0 156 KM. Bigster trafił do sprzedaży w niełatwym momencie, gdy rynek szturmowany jest przez kolejne chińskie marki i modele, również dobrze wyposażone i atrakcyjnie wycenione. Dla osób, które obawiają się jakości aut z Państwa Środka bądź ich przyszłej, trudnej do przewidzenia utraty wartości rezydualnej, Dacia Bigster z technologią i rozwiązaniami rodem z Renault, może okazać się bardziej bezpieczna i przewidywalna. Sceptycy mówią, że Bigster to jedynie rozciągnięty Duster. Nawet jeśli po części tak jest, Dacia oferuje kompaktowy SUV w cenie niewiele wyższej niż auta o klasę mniejsze. A to ogromny plus, zwłaszcza dla rodziny.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Dacia Bigster I

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
8/10
Komfort podróżowania
7/10
Wyposażenie
7/10
Cena
7/10
Własności jezdne
7/10

Tagi