Renault 4 E-Tech electric. Efektownie wygląda i świetnie jeździ, ale co z zasięgiem? (film)

Testy i prezentacje
26 Lis '25
Tomasz Kamiński
Źródło: IBRM Samar

Renault 4 E-Tech electric występuje w Polsce z dwoma elektrycznymi silnikami do wyboru – o mocy 120 KM lub 150 KM. W teście wystąpiła mocniejsza odmiana z najbogatszym wyposażeniem iconic. Podczas sprawdzianu dowiedzieliśmy się nie tylko tego, jak jeździ elektryczny francuski maluch, lecz także oceniliśmy jego osiągi oraz zweryfikowaliśmy rzeczywisty zasięg.

Renault 4 to kultowy francuski model, który powstawał w swojej ojczyźnie w latach 1961-92. Oprócz tego do 1994 roku auto wytwarzano w Hiszpanii, a do 1995 roku Renault 4 zjeżdżało z taśm produkcyjnych w Maroku. Łącznie w ciągu 34 lat produkcji powstało ponad osiem milionów egzemplarzy tego modelu.

Mogłoby się wydawać, że historia Renault 4 definitywnie dobiegła końca. Tymczasem nastał 2024 rok i zadebiutowało Renault 4 E-Tech electric nawiązujące nazwą do kultowego modelu. Produkcja tego pojazdu ruszyła w 2025 roku, a zatem równo 30 lat po zakończeniu wytwarzania Renault 4. W teście 150-konnej odmiany sprawdzamy, czy określenie modelu jest jedynym zabiegiem, który kojarzy się ze spalinowym modelem sprzed lat.

Renault 4 E-Tech electric – czy ma szansę na rynkowy sukces?

Renault 4 E-Tech electric nie jest pierwszym bezemisyjnym modelem francuskiej marki. Nie jest też najchętniej wybieranym samochodem Renaulta z napędem elektrycznym.

Źródło: IBRM Samar

Z danych opracowanych przez IBRM Samar i umieszczonych w aplikacji Mototrendy Pro+ wynika, że w okresie styczeń-październik 2025 roku sprzedano w Polsce 506 elektryków marki Renault. Są to zarówno typowo osobowe odmiany, jak i samochody, których konstrukcja wywodzi się z modelu dostawczego. Najpopularniejsze okazało się Renault 5 E-Tech electric.

Renault – sprzedaż elektrycznych aut w okresie styczeń-październik 2025 roku

Renault 5 E-Tech electric – 387 szt.

Renault 4 E-Tech electric – 39 szt.

Renault Scenic E-Tech electric – 38 szt.

Renault Megane E-Tech electric – 21 szt.

Renault Kangoo E-Tech electric – 19 szt.

Renault Master E-Tech electric – 2 szt.

Renault 4 E-Tech electric – dawna moda w nowym wydaniu

Renault 4 E-Tech electric to dowód, na to, że moda lubi nawiązania do rozwiązań sprzed lat. Auto prezentuje się nowocześnie, a jednocześnie w jego wyglądzie wyczuwa się ducha kultowego Renault 4. Spójrzcie na wąską atrapę chłodnicy z umieszczonym na niej fabrycznym logiem i zwieńczoną okrągłymi reflektorami. Przecież protoplasta sprzed lat miał podobne rozwiązanie (po 1967 roku).

Źródło: IBRM Samar

Przechodzimy do samochodu z boku i tak jak kiedyś mamy tu dodatkową szybę umieszczoną za drzwiami. A z tyłu? Od tej strony powiew historii wyczuwamy w kształcie lamp oraz dzięki dużej klapie bagażnika sięgającej nisko do zderzaka.

Źródło: IBRM Samar

To oczywiście nie oznacza, że zapomniano o atrybutach nowoczesności. Za takie postrzeganie odpowiadają duże wloty powietrza w przednim zderzaku, czarne, plastikowe nakładki na nadkolach czy żebrowanie na drzwiach. Jeżeli połączy się te wszystkie stylistyczne rozwiązania, to mamy gotowy pojazd dla dojrzałych i młodych kierowców. Ci pierwsi dzięki temu wybiorą się w nostalgiczną podróż do czasów, gdy jeździli kultowym Renault 4, a drudzy mogą cieszyć się autem, którego styl i nazwa nawiązuje do modelu, którym kiedyś jeździł ich dziadek.

Renault 4 E-Tech electric – gustownie urządzone wnętrze

Renault 4 E-Tech electric zaprasza do wnętrza, które wykończono materiałami dobrej jakości, a w dodatku może podobać się faktura poszczególnych elementów. Na drzwiach zastosowano materiałowe obicia, a na desce rozdzielczej znalazły się powierzchnie obłożone miękką w dotyku sztuczną skórą.

Źródło: IBRM Samar

Na siedzeniach zastosowano tapicerkę łączącą sztuczną skórę oraz tkaninę. W tym przypadku dodatkowym atutem jest ciekawe wzornictwo. Poza tym na plus zaliczyliśmy optymalne wyprofilowanie foteli, które nie tylko są wygodne, lecz także dobrze podpierają z boku.

Źródło: IBRM Samar

Renault 4 E-Tech electric ma deskę rozdzielczą, na której znalazły się dwa ekrany – ten przed prowadzącym ma przekątną 10,25 cala i służy do eksponowania wskaźników, a 10,1-calowy, centralny pomaga w obsłudze urządzeń pokładowych. Aktywowanie poszczególnych funkcji nie jest kłopotliwe, tym bardziej, że najważniejsze z nich można uruchomić za pośrednictwem tradycyjnych przełączników zgromadzonych pod ekranem.

Renault 4 E-Tech electric – czy jest wystarczająco duże?

Renault 4 E-Tech electric ma nadwozie o wymiarach (dł./szer./wys.) 4143/1796/1572 mm, a rozstaw osi liczy 2624 mm. Takie gabaryty w połączeniu ze średnicą zawracania wynoszącą 10,8 m sprawiają, że pojazdem łatwo manewruje się w mieście i bez trudu można znaleźć odpowiednią lukę do zaparkowania. Pytanie tylko, czy przy tej wielkości dało się wygospodarować wystarczającą ilość miejsca w części pasażerskiej.

Po zajęciu miejsca z przodu możemy bez cienia przesady powiedzieć, że jest tu mnóstwo przestrzeni zarówno na wysokości kolan, jak i nad głowami. Z tyłu czeka nas ciekawa niespodzianka – kanapa została umieszczona nieco wyżej niż przednie fotele. Ten zabieg przyczynił się do zwiększenia ilości miejsca na nogi, ale nie ma go przesadnie dużo. Za to nad głowami nie jest źle.

Źródło: IBRM Samar

Małe auto to słabe możliwości transportowe. Takie stwierdzenia nie jest do końca prawdziwe w przypadku testowanego modelu. Kufer o pojemności 375-1149 l to dobra wartość w stosunku do gabarytów pojazdu. Do tego dochodzą jeszcze trzy zalety: regularne kształty kufra, duży otwór załadunkowy oraz nisko poprowadzony próg ułatwiający układanie ciężkich przedmiotów.

Renault 4 E-Tech electric – mocy pod dostatkiem, ale co z zasięgiem?

Renault 4 E-Tech electric w testowanej, 150-knnej wersji to samochód, którego dynamika w zupełności wystarczy do sprawnej jazdy zarówno w mieście, jak i na trasie. Samochód rozpędza się w zakresie 0-100 km/h po 8,2 s, a prędkość maksymalna to 150 km/h.

Źródło: IBRM Samar

Podczas testu przekonaliśmy się, że nawet, gdy pięć osób znajdzie się na pokładzie (na szerokość było trochę ciasno, ale na krótkich, miejskich odcinkach nie był to poważny problem) auto ma zadowalającą dynamikę. Pomimo dużego obciążenia po mocnym wciśnięciu pedału gazu pojazd sprawnie rusza i rozpędza się bez ociągania.

Renault 4 E-Tech electric napędzane jednostką produkującą 150 KM ma na pokładzie akumulatory o pojemności netto 52 kWh. Producent deklaruje, że po naładowaniu ich na 100 proc. uzyskuje się zapas energii wystarczający na pokonanie w trybie mieszanym 409 km.

Źródło: IBRM Samar

W rzeczywistości nie jest aż tak dobrze, ale też nie ma tragedii. Okazało się bowiem, że na trasie prądu wystarczy na przejechanie 310 km, a w mieście – 400 km. Ta druga wartość jest ważniejsza, bo Renault 4 E-Tech electric to jednak miejskie auto.

Renault 4 E-Tech electric – tak długo/krótko ładuje się baterie

Moc ładow. – 2,3 kW, zakres – 15-80 proc., czas ładow. – 17 godz. 13 min

Moc ładow. – 3,7 kW, zakres – 15-80 proc., czas ładow. – 9 godz. 48 min

Moc ładow. – 11 kW, zakres – 15-80 proc., czas ładow. – 3 godz. 13 min

Moc ładow. – 80-100 kW, zakres – 15-80 proc., czas ładow. – 30 min

Renault 4 E-Tech electric – tyle zapłacisz za przyjemność jazdy tym autem

Renault 4 E-Tech electric z bazowym silnikiem występuje tylko z wyposażeniem evolution i kosztuje 130 500 zł. Koszty zakupu mocniejszego wydania startują od 143 500 zł (evolution). Auto ze specyfikacją techno to wydatek 152 500 zł, a z topową iconic (testowana) – 161 500 zł. Opisywany egzemplarz miał na pokładzie opcje, które cenę zakupu zwiększyły do 171 500 zł.

Tagi