Suzuki Vitara Booster Jet – bardzo dopracowany crossover
Vitara to jeden z najpopularniejszych modeli japońskiej marki, mogący się poszczycić blisko 40-letnią obecnością na rynku. Wkrótce w salonach Suzuki pojawi się bezemisyjna eVitara, która jednak nie zastąpi, a uzupełni ofertę Suzuki.
Suzuki Vitara zadebiutowało w 1988 roku, jako trzy- oraz pięciodrzwiowe auto z nadwoziem typu SUV. Model ten szybko został doceniony przez rynek, zwłaszcza przez osoby i instytucje potrzebujące auta o dużych możliwościach terenowych. Vitara była przy tym znacznie bardziej cywilizowanym pojazdem, niż spartańskie Suzuki Samurai, czyli protoplasta dzisiejszego Jimny. W latach 90. Bardzo popularne stały się kompaktowe SUV-y, jak m.in. Toyota RAV4, czy Honda CR-V. Aby móc skutecznie z nimi konkurować, Suzuki powiększyło swój udany model, nazywając go Grand Vitara i oferując wersję trzy- i pięciodrzwiową oraz wydłużony wariant Grand Vitara XL7.
Spis treści
Druga generacja Grand Vitary pojawiła się na rynku w 2005 roku i wytwarzano ją w wersji krótszej trzydrzwiowej oraz w praktyczniejszej pięciodrzwiowej. Produkowana od 2015 roku aktualna Vitara, jest mniejsza od poprzedniczki i zaliczana jest do segmentu B-SUV, czyli do małych aut tego typu. W 2025 roku do produkcji trafiło elektryczne Suzuki eVitara, co wprowadza ten popularny od blisko czterech dekad model na nowe czasy.
Suzuki Vitara – wymiary, funkcjonalność
Aktualna wciąż generacja Suzuki Vitara, ma 4185 mm długości, 1775 mm szerokości oraz 1600 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy równo 2500 mm, zaś prześwit ma 175 mm. Pojemność bagażnika wynosi 362 litry, a po złożeniu tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 642 litrów.
Suzuki Vitara – silnik, moc
Jeszcze niedawno Suzuki Vitara było oferowane w wersji Strong Hybrid 1.5 116 KM., jednak w bieżącym roku wariant ten został wycofany z oferty. Obecnie Vitara dostępna jest wyłącznie z napędem Booster Jet SVHS, czyli benzynowym silnikiem 1.4 110 KM wzbogaconym o układ tzw. miękkiej hybrydy (MHEV), czyli wspomagany 48-woltowym akumulatorem.
Suzuki Vitara – cena
Podstawowa wersja Suzuki Vitara, czyli w specyfikacji Premium, ze skrzynią manualną sześciobiegową i napędem na oś przednią, kosztuje 91 900 zł. Nieco bogatsza wersja Premium Plus wyceniona została na 99 900 zł, a z napędem 4WD 114 900 zł. Dla porównania – przednionapędowa Vitara Premium Plus ze skrzynią automatyczną – to wydatek rzędu 112 900 zł, zaś z napędem na wszystkie koła 124 900 zł. Flagowa wersja, czyli Vitara Elegance Sun 4WD z automatem, oferowana jest w cenie 139 900 zł
Suzuki Vitara – wrażenia
Ostatnia modernizacja Vitary z 2024 roku, przyniosła subtelne zmiany w przedniej części nadwozia. Jednak do współczesnych wymogów rynkowych najbardziej Vitarę przybliżyła zmiana systemu multimediów – jest przejrzyście, intuicyjnie i nowocześnie. Miękka hybryda (MHEV), czyli układ o nazwie Booster Jet SVHS, oferowany był początkowo w wersji o mocy 129 koni mechanicznych. Z uwagi na wyśrubowane unijne normy dotyczące emisji CO2 napęd ten został aktualizowany i zoptymalizowany i obecnie Vitara 1.4 MHEV dysponuje mocą 110 KM.
Od 0 do 100 km/h japoński crossover przyspiesza w 12,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Vitara z miękką hybrydą jest dość oszczędnym autem – na 100 km spala średnio ok. 5,4 litra. Nam zmodernizowana Vitara bardzo przypadła do gustu – podobnie jak wielu klientom tej marki. Potwierdzają to dane IBRM Samar, według których Vitara ro najczęściej kupowany model Suzuki w Polsce z udziałem w całej sprzedaży marki przekraczającym 40 procent. To najlepiej świadczy o tym, jak wysoko klienci Suzuki cenią sobie Vitarę.
Suzuki Vitara – podsumowanie
Vitara to model, który ma wielu zwolenników, którym nie przeszkadza to, że obecna generacja zadebiutowała 10 lat temu. Po drodze było jednak sporo zmian, w tym ostatni facelifting z 2024 roku. Auto było także wielokrotnie poddawano modernizacjom technicznym i ani trochę nie odstaje od europejskiej konkurencji. Zaprezentowana w 2025 roku eVitara podobnie się nazywa, jednak wygląda inaczej i nie zastąpi spalinowej Vitary. Trudno dziś przewidzieć, czy i kiedy spalinowa odmiana zyska następcę, w postaci nowej generacji. Obecna Vitara to jednak model dopracowany i rozsądnie wyceniony, który w dalszym ciągu jest dobrą ofertą w swoim segmencie.
zdjęcia: Krzysztof Panek