Suzuki Vitara: kiedyś off-road, dziś dżungla miejska
Średnia ocena4.7
4.7Śr. ocena
Vitara pierwszej i drugiej generacji była prawdziwym autem terenowym, zbudowanym na ramie. W 2015 roku Vitara III stała się niedużym crossoverem. Od niedawna auto oferowane jest jako tzw. miękka hybryda.
Pierwsza generacja modelu weszła na rynek w 1988 roku, początkowo z krótkim, trzydrzwiowym nadwoziem. Vitara od początku wyróżniała się zdolnościami terenowymi, które japoński producent zaakcentował, umieszczając auto w popularnym w latach 90. XX wieku serialu „Słoneczny patrol” (ang. „Baywatch”), z udziałem Davida Hasselhoffa i Pameli Anderson, w którym Vitara pokonywała piaski kalifornijskiej plaży.
W 1998 roku, jako odpowiedź na Toyotę RAV4 i Hondę CR-V, które odniosły duży sukces sprzedażowy, pojawiła się większa Grand Vitara, wytwarzana w wersji z trzy lub pięciodrzwiowym nadwoziem. Auto produkowano także w przedłużonej, siedmioosobowej odmianie, noszącej oznaczenie Grand Vitara XL7. Z czasem, w 2005 roku, Grand Vitara zastąpiła „tradycyjną” Vitarę.
Vitara oferowana jest od 2020 roku wyłącznie z jednym napędem. Konstruktorzy japońskiej marki wykorzystali silnik benzynowy turbo 1.4 129 KM wspierany pracą systemu 48V SHVS. Ten ostatni, to układ hybrydowy typu Mild Hybrid, wyposażony w alternator zespolony z rozrusznikiem oraz baterię litowo-jonową. Zastosowane rozwiązanie poprawia ekonomikę paliwową, wspomagając jednostkę spalinową chociażby podczas dynamicznego przyspieszania. Auto oferowane jest wyłącznie ze skrzynią manualną o sześciu przełożeniach.
Moda na auta z podwyższonym prześwitem i napędem najczęściej tylko na przednią oś dotknęła także japońskie auto. I tak Suzuki Vitara III, które zaprezentowano w 2015 roku, stało się niedużym crossoverem, gabarytami zbliżonym do takich pojazdów, jak Renault Captur. I choć poprzednie generacje świetnie dawały sobie radę w imprezach off-roadowych, Vitara III częściej widywana jest w mieście. W 2018 roku samochód ten przeszedł subtelny face lifting, a w 2020 roku, podobnie jak inne modele Suzuki, otrzymał napęd Mild Hybrid 48V SHVS.
Styl
Choć współczesna Vitara nie jest już samochodem stricte terenowym, to nadal wyróżnia się na tle konkurencji. Jej rywale z Francji czy Niemiec, przypominają bardziej miejskie auta, niż modele, którymi można wybrać się w teren. Mimo, że prześwit obecnej Vitary nie jest duży i wynosi zaledwie 185 mm, to pojazd w dalszym ciągu dobrze sobie radzi na bezdrożach. A przy tym nadal może się podobać osobom preferującym typowe terenówki. Mimo niedużych wymiarów, prezentuje się dość masywnie i surowo, zaś wysoka pozycja za kierownicą ułatwia prowadzenie.
Napęd
Suzuki Vitarę można kupić w wersji Allgrip, czyli z napędem 4x4. Dopłata za napęd na obie osie wynosi około 8 tys. zł. Nie jest to jednak stały napęd, Vitara nie ma też reduktora. System Allgrip zapewnia jednak kierowcy spokój w codziennej jeździe, zwłaszcza na śliskich lub zaśnieżonych drogach. Korzystając ze sprzęgła lepkościowego w układzie przeniesienia napędu na wszystkie koła, moment obrotowy jest automatycznie przekazywany w momencie uślizgu kół przedniej osi, na koła tylne. Układ wykorzystuje olej silikonowy o dużej lepkości, by przenosić napęd na odpowiednie kola. Kiedy wystąpi różnica w prędkościach obrotowych kół przednich lub tylnych, olej silikonowy w wyniku tarcia zwiększa swoją temperaturę, a co za tym idzie, objętość. Powstałe ciśnienie w układzie powoduje aktywowanie sprzęgła wielopłytkowego, które przenosi moment obrotowy na koła tylnej osi. Pomimo, że napęd Allgrip działa bardzo sprawnie, Vitara III nie jest autem na rajdy off-roadowe, czy na prawdziwe bezdroża. Ponadto tłumik końcowy jest umieszczony dość nisko, a jego puszka jest spora i łatwo można ją urwać w terenie.
Funkcjonalność
Wnętrze Vitary sprawia wrażenie solidnie wykonanego, a przy tym nieprzekombinowanego. Samochód zapewnia wygodne warunki jazdy czterem osobom. Bagażnik liczy 375 litrów pojemności według normy VDA. Za dopłatą przygotowano m.in. panoramiczne okno dachowe, składające się z dwóch niezależnie przesuwanych paneli. Auto mierzy 4175 mm długości, 1775 mm szerokości oraz 1610 mm wysokości, co stawia je pośrodku stawki miejskich crossoverów.
Technologia
Wyposażenie standardowe z zakresu bezpieczeństwa obejmuje 7 poduszek powietrznych (w tym poduszkę kolanową), ISOFIX, systemy ABS (z EBD i BAS), system stabilizacji toru jazdy z kontrolą trakcji TC, wspomaganie ruszania na wzniesieniu (Hill Hold Control).
Kierowca oraz pasażerowie docenią z pewnością obecność na pokładzie Vitary zestawu audio z 7-calowym ekranem dotykowym. Według producenta, układ charakteryzuje się intuicyjnie prostą obsługą, nawet w rękawiczkach. Trójwymiarowa mapa systemu nawigacji zapewnia wysoką czytelność, a system oferuje również możliwość korzystania z aplikacji na smartfony. Na liście wyposażenia znajduje się ponadto poprawiający trakcję napęd na cztery koła Allgrip, który oferuje cztery tryby pracy: Auto, Sport, Snow oraz Lock.
Jazda
Jeśli ktoś często odbywa podróże poza miasto, gdzie są gorsze drogi, nie będzie rozczarowany wyborem Vitary. Dlaczego? Bo ta, choć dziś mała i lekka, wciąż świetnie nadaje się na bezdroża. A na dobrych drogach też sobie radzi i nie sprawia żadnych problemów. Choć trzeba przyznać, że z hybrydowym napędem, auto delikatnie mówiąc demonem prędkości nie jest, zwłaszcza jeśli chodzi o przyśpieszanie. Według producenta zużycie paliwa wynosi średnio 4,9 l/100 km, jednak nasze doświadczenie wskazuje raczej na wartość zbliżoną do 7,5 l/100 km.
Suzuki Vitara III nawet przy prędkościach autostradowych prowadzi się stabilnie i pewnie, choć powiewy powietrza sprawiają, że w kabinie zaczyna się w tych warunkach robić głośno. Nasz test odbywał się w mieście, na drogach ekspresowych oraz krajowych i powiatowych, a także po leśnych duktach. W lesie, jak to w lesie: były i duże nierówności i ogromne kałuże, trudne do oszacowania jeśli chodzi o głębokość. Po ustawieniu trybu Lock auto świetnie zdało egzamin.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Koszty
Ceny Suzuki Vitara zaczynają się od 69 900 zł za model w bazowej wersji wyposażenia Comfort Plus. Osoby, którym zależy na napędzie na obie osie, muszą już zarezerwować co najmniej 87 500 zł za wariant Premium 4WD. Topowa wersja Elegance Sun 4WD wyceniona została na 100 500 zł.
Podsumowanie
Suzuki Vitara III, choć „zmniejszone” i nieco ucywilizowane, a także zorientowane bardziej niż kiedyś na miejskiego odbiorcę, jest nadal atrakcyjną propozycją w klasie aut rekreacyjnych segmentu B. Rynkowi konkurenci Vitary, to m.in. Renault Captur, Opel Mokka, Fordy Puma i EcoSport, Nissan Juke, Mazda CX-3, Honda HRV, Citroen C3 Aircross czy Peugeot 2008. Na tle wielu z nich, Suzuki w dalszym ciągu pozostaje prosto narysowanym, twardym zawodnikiem o sporych zdolnościach terenowych. Vitara, choć inna niż dawniej, zdaje egzamin na dobrą czwórkę z plusem.