Volkswagen Passat PHEV - alternatywa dla diesla

Testy i prezentacje
17 Kwi '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Passat to model zaliczany do klasy średniej, obecny na rynku od ponad 50 lat. Prawdziwa ikona segmentu D, która nadal ma wielu zwolenników.

Źródło: IBRM Samar

W motoryzacji jest trochę tak, jak w kinie: są modele pełniące wyłącznie role statystów oraz modele grające role pierwszoplanowe. Produkowany od 1973 roku Volkswagen Passat zdecydowanie należy do tej drugiej grupy. Model pierwszej generacji został zaprojektowany przez słynnego włoskiego projektanta Giorgetto Giugiaro i zbudowany na płycie podłogowej Audi 80. Nowoczesne auto w nadwoziu hatchback szybko stało się jednym z najczęściej wybieranych modeli Volkswagena, wraz z kompaktowym modelem Golf, także zaprojektowanym przez włoskiego mistrza designu.

Źródło: IBRM Samar

Aktualna generacja Passata, nosząca symbol producenta B9, produkowana jest od 2023 roku. Z uwagi na słabnące zainteresowanie autami z nadwoziem typu sedan, niemiecki producent podjął decyzję, że Passat B9 oferowany będzie wyłącznie z nadwoziem typu kombi, noszącym u Volkswagena tradycyjnie już oznaczenie Variant.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Passat – silniki, moc

Trzeba przyznać, że gama napędów stosowanych w Passacie jest wyjątkowo szeroka. Podstawową jednostką jest miękka hybryda (MHEV) oparta na benzynowym silniku 1.5, której łączna moc wynosi 150 KM. Są także mocne silniki benzynowe 2.0 TSI o mocy 204 oraz 265 koni mechanicznych. 

Choć wielu producentów od tego odchodzi, Passat oferowany jest także z silnikami wysokoprężnymi 2.0 TDI w trzech wersjach mocy: 122, 150 oraz 193 KM. Najmocniejsze wersje Passata to hybrydy typu plug-in (PHEV) oparte na jednostce benzynowej 1.5 TSI, dostępne w wariancie 204 oraz 272 konnym.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Passat – wymiary, funkcjonalność

Hit rynkowy Volkswagena ma 4917 mm długości, 1849 mm szerokości i 1497 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2841 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 690 litrów (w hybrydzie PHEV 510 litrów), a po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1920 litrów (1770 w wersji PHEV).

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Passat – cena

171 790 zł to kwota, za jaką można mieć podstawową wersję Passata z miękką hybrydą 1.5 TSI MHEV 150 KM. Wersja Elegance z 204-konnym silnikiem benzynowym 2.0 TSI wyceniona została na 213 490 zł, zaś ze 150-konnym dieslem 2.0 TDI 150 KM 218 290 zł. Hybrydy plug-in (PHEV), czyli ładowane z gniazdka, są najdroższe w cenniku Passata B9. Słabsza odmiana 1.5 TSI eHybrid 204 KM kosztuje od 238 190 zł (wersja Business) do 251 290 zł (Elegance). Mocniejsza hybryda PHEV 1.5 TSI 272 KM w flagowej wersji wyposażenia R-Line Plus to wydatek rzędu 275 590 zł.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Passat – wrażenia z jazdy

W erze coraz mocniej się rozpychających na rynku podobnych do siebie, mocno przeciętnych lub słabo wykończonych aut, Volkswagen Passat wydaje się być klasą samą w sobie. Jak przystało na markę z Wolfsburga wnętrze jest wzorcowe pod względem ergonomii, wykończone materiałami wysokiej jakości i zmontowane w sposób, do którego nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Hybryda plug-in o łącznej mocy systemowej 272 koni mechanicznych od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 225 km/h.

Źródło: IBRM Samar

Pojemność baterii netto wynosi 19,7 kWh, co powinno pozwolić na przejechanie ok.130 km. Dzięki napędowi hybrydowemu Passat PHEV zużywa naprawdę śladowe ilości benzyny, a średnie zużycie przy rozładowanej baterii wynosi ok. 5-6 l/100 km, czyli bardzo mało jak na kombi segmentu D o masie własnej 1780 kg. Pod względem ekonomii Passat w wersji PHEV może być ciekawą alternatywą dla głośniejszego diesla, jednak ten ostatni jest sporo tańszy w zakupie.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Passat – podsumowanie

Hybrydowe kombi z Wolfsburga stanowi ciekawą propozycję dla osób, które nie chcą SUV-a, a wolą duże rodzinne kombi. Gama jednostek napędowych, którą wyżej opisaliśmy, jest naprawdę szeroka i każdy znajdzie coś dla siebie. Także wariantów wyposażenia jest w ofercie Passata sporo i każdy może sobie dowolnie skonfigurować auto według swoich preferencji i oczekiwań. Bliźniaczym modelem Passata jest Skoda Superb, oferowana z nadwoziem liftback oraz kombi. Ford wycofał z rynku model Mondeo, który był rywalem Passata. Z kolei Toyota Camry oferowana jest tylko z nadwoziem sedan. Kombi plus hybryda plug-in plus do tego dobre wyposażenie np. wersji R-Line Plus, to dobra propozycja dla rodziny lub na auto służbowe, na dalekie podróże.

Konfigurator Volkswagena Passata znajdziesz w AutoKatalog.pl.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Volkswagen Passat B9

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
10/10
Komfort podróżowania
10/10
Wyposażenie
9/10
Cena
5/10
Własności jezdne
10/10

Tagi