Volvo XC60 - szwedzki hit wciąż ma się dobrze
SUV
Zadebiutował w 2007 roku i szybko stał się bestsellerem marki. Volvo XC60 to jeden z najczęściej kupowanych modeli segmentu D-SUV premium i prawdziwa lokomotywa sprzedażowa marki. Sprawdzamy, co oferuje w wersji 2.0 B5 250 KM z układem miękkiej hybrydy.
Model XC60 okazał się wyjątkowo trafioną konstrukcją Volvo. Już pierwsza generacja, oferowana w latach 2007-2018, odniosła wielki sukces rynkowy. Później było tylko lepiej. Druga generacja szwedzkiego bestselleru zadebiutowała w 2017 roku. Po drodze były drobne modyfikacje, zmiany w gamie napędów, a ostatnim modernizacjom auto poddano w 2025 roku.
Spis treści
Volvo XC60 – silniki, moc
Tak, jak inne modele marki, Volvo XC60 oferowane jest wyłącznie z zelektryfikowanymi napędami. Podstawowa jednostka 2.0 B5 o mocy 250 koni mechanicznych, to tzw. miękka hybryda (MHEV). Mocniejsze wersje to hybrydy typu plug-in (PHEV), czyli ładowane z gniazdka. Słabsza wersja 2.0 T6 Recharge PHEV dysponuje mocą 350 KM, zaś mocniejsza 2.0 T8 Recharge oferuje moc aż 455 KM. Wszystkie warianty Volvo XC60 mają napęd na wszystkie koła.
Volvo XC60 – wymiary, funkcjonalność
Hit od Volvo ma 4708 mm długości, 1902 mm szerokości i 1658 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2865 mm, zaś prześwit - 216 mm. Bagażnik ma pojemność 483 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1410 litrów.
Volvo XC60 – cena
221 900 zł to obecnie minimalna kwota, jaką trzeba dysponować, żeby stać się użytkownikiem Volvo XC60 2.0 B5 MHEV 250 KM w bazowej specyfikacji Essential, zaś flagowa wersja Ultra Black Edition wyceniona została na 307 900 zł. Hybrydy z wtyczką, czyli plug-in, są już droższe – wersja 2.0 T6 Recharge 350 KM kosztuje od 269 900 (Essential), do 332 900 zł (Ultra Black Edition), zaś flagowa odmiana 2.0 T8 Recharge 455 KM w specyfikacji Ultra Black Edition kosztuje 367 900 zł.
Volvo XC60 – wrażenia z jazdy
Choć od premiery Volvo XC60 drugiej generacji minęło już osiem lat, model nadal trzyma się dobrze i trudno mu zarzucić, że się zestarzał. W dużym stopniu to zapewne zasługa minimalistycznej stylistyki wnętrza zaprojektowanego z dużym zrozumieniem dla potrzeb użytkowników. W przypadku Volvo funkcjonalność i praktyczność są immanentnymi cechami marki. Elegancji XC60 w wersji Black Edition dodaje nie tylko wszechobecny czarny kolor (łącznie z 21-calowymi kołami All Black), ale również takie detale jak gałka zmiany przełożeń wykonana ze szkła kryształowego. Oko cieszy też zgrabnie wmontowany w deskę rozdzielczą ekran wyświetlacza, dzięki czemu nie sprawia on wrażenia ciała obcego i nie zakłóca widoku przez przednią szybę.
Podróż XC60 jest zarówno wygodna jak i bezpieczna. Ta ostatnia cecha od lat jest oczkiem w głowie inżynierów Volvo, nic więc dziwnego, że XC60 jest bogato wyposażone w elektroniczne systemy wspomagania kierowcy. Napęd 4x4 oferowany w modelu jeszcze zwiększa bezpieczeństwo jazdy, a stosunkowo duży prześwit pozwala zmierzyć się z drogami w gorszym stanie. Fakt, że wersja B5 dysponuje najsłabszym silnikiem o mocy 250 KM nie oznacza, że auto jest wolne i stanowi na drodze zawalidrogę. Wprost przeciwnie, to nadal samochód, który swą dynamiką może zaskoczyć wielu kierowców. A przy spokojnej jeździe pozwoli na utrzymanie spalania w rozsądnych granicach. Volvo XC60 w tej wersji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6.9 sekundy, zaś prędkość maksymalna ograniczona została do 180 km/h. Średnie zużycie paliwa według NEDC wynosi 7.0 l/100 km, jednak według naszych obserwacji w cyklu mieszanym auto potrzebowało 8-9 l/100 km.
Volvo XC60 – podsumowanie
O tym, że model XC60 napędza sprzedaż Volvo, najlepiej świadczą dane IBRM Samar, według których udział XC60 w całej sprzedaży marki w Polsce w 2025 roku wyniósł aż 47,94 proc. Volvo XC60 to także najczęściej wybierany w Polsce pojazd segmentu D-SUV premium, w TOP 10 wyprzedzający takie modele, jak: Lexus NX, Audi Q5, BMW X3, Mercedesy GLC, GLC Coupe oraz GLB, Porsche Macan, BMW X4 oraz Audi Q4 e-tron. Volvo XC60, choć dopracowany, to jednak już leciwy model. Czy szwedzka marka kontrolowana przez chiński koncern Geely zdecyduje się na wprowadzenie trzeciej generacji modelu XC60 z napędem wyłącznie elektrycznym? W pewnym sensie byłoby to zarzynanie kury znoszącej złote jajka. Tymczasem zmodernizowane w br. Volvo XC60 to nadal bardzo atrakcyjne auto w swoim segmencie, o czym najlepiej świadczą dane sprzedażowe.
tekst: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk