Volvo XC60 - szwedzki hit wciąż ma się dobrze

Testy i prezentacje
27 Sie '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Zadebiutował w 2007 roku i szybko stał się bestsellerem marki. Volvo XC60 to jeden z najczęściej kupowanych modeli segmentu D-SUV premium i prawdziwa lokomotywa sprzedażowa marki. Sprawdzamy, co oferuje w wersji 2.0 B5 250 KM z układem miękkiej hybrydy.

Źródło: IBRM Samar

Model XC60 okazał się wyjątkowo trafioną konstrukcją Volvo. Już pierwsza generacja, oferowana w latach 2007-2018, odniosła wielki sukces rynkowy. Później było tylko lepiej. Druga generacja szwedzkiego bestselleru zadebiutowała w 2017 roku. Po drodze były drobne modyfikacje, zmiany w gamie napędów, a ostatnim modernizacjom auto poddano w 2025 roku.

Źródło: IBRM Samar
Źródło: IBRM Samar

Volvo XC60 – silniki, moc

Tak, jak inne modele marki, Volvo XC60 oferowane jest wyłącznie z zelektryfikowanymi napędami. Podstawowa jednostka 2.0 B5 o mocy 250 koni mechanicznych, to tzw. miękka hybryda (MHEV). Mocniejsze wersje to hybrydy typu plug-in (PHEV), czyli ładowane z gniazdka. Słabsza wersja 2.0 T6 Recharge PHEV dysponuje mocą 350 KM, zaś mocniejsza 2.0 T8 Recharge oferuje moc aż 455 KM. Wszystkie warianty Volvo XC60 mają napęd na wszystkie koła.

Źródło: IBRM Samar

Volvo XC60 – wymiary, funkcjonalność

Hit od Volvo ma 4708 mm długości, 1902 mm szerokości i 1658 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2865 mm, zaś prześwit - 216 mm. Bagażnik ma pojemność 483 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1410 litrów.

Źródło: IBRM Samar

Volvo XC60 – cena

221 900 zł to obecnie minimalna kwota, jaką trzeba dysponować, żeby stać się użytkownikiem Volvo XC60 2.0 B5 MHEV 250 KM w bazowej specyfikacji Essential, zaś flagowa wersja Ultra Black Edition wyceniona została na 307 900 zł. Hybrydy z wtyczką, czyli plug-in, są już droższe – wersja 2.0 T6 Recharge 350 KM kosztuje od 269 900 (Essential), do 332 900 zł (Ultra Black Edition), zaś flagowa odmiana 2.0 T8 Recharge 455 KM w specyfikacji Ultra Black Edition kosztuje 367 900 zł.

Volvo XC60 – wrażenia z jazdy

Choć od premiery Volvo XC60 drugiej generacji minęło już osiem lat, model nadal trzyma się dobrze i trudno mu zarzucić, że się zestarzał. W dużym stopniu to zapewne zasługa minimalistycznej stylistyki wnętrza zaprojektowanego z dużym zrozumieniem dla potrzeb użytkowników. W przypadku Volvo funkcjonalność i praktyczność są immanentnymi cechami marki. Elegancji XC60 w wersji Black Edition dodaje nie tylko wszechobecny czarny kolor (łącznie z 21-calowymi kołami All Black), ale również takie detale jak gałka zmiany przełożeń wykonana ze szkła kryształowego. Oko cieszy też zgrabnie wmontowany w deskę rozdzielczą ekran wyświetlacza, dzięki czemu nie sprawia on wrażenia ciała obcego i nie zakłóca widoku przez przednią szybę.

Źródło: IBRM Samar

Podróż XC60 jest zarówno wygodna jak i bezpieczna. Ta ostatnia cecha od lat jest oczkiem w głowie inżynierów Volvo, nic więc dziwnego, że XC60 jest bogato wyposażone w elektroniczne systemy wspomagania kierowcy. Napęd 4x4 oferowany w modelu jeszcze zwiększa bezpieczeństwo jazdy, a stosunkowo duży prześwit pozwala zmierzyć się z drogami w gorszym stanie. Fakt, że wersja B5 dysponuje najsłabszym silnikiem o mocy 250 KM nie oznacza, że auto jest wolne i stanowi na drodze zawalidrogę. Wprost przeciwnie, to nadal samochód, który swą dynamiką może zaskoczyć wielu kierowców. A przy spokojnej jeździe pozwoli na utrzymanie spalania w rozsądnych granicach. Volvo XC60 w tej wersji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6.9 sekundy, zaś prędkość maksymalna ograniczona została do 180 km/h. Średnie zużycie paliwa według NEDC wynosi 7.0 l/100 km, jednak według naszych obserwacji w cyklu mieszanym auto potrzebowało 8-9 l/100 km.

Źródło: IBRM Samar

Volvo XC60 – podsumowanie

O tym, że model XC60 napędza sprzedaż Volvo, najlepiej świadczą dane IBRM Samar, według których udział XC60 w całej sprzedaży marki w Polsce w 2025 roku wyniósł aż 47,94 proc. Volvo XC60 to także najczęściej wybierany w Polsce pojazd segmentu D-SUV premium, w TOP 10 wyprzedzający takie modele, jak: Lexus NX, Audi Q5, BMW X3, Mercedesy GLC, GLC Coupe oraz GLB, Porsche Macan, BMW X4 oraz Audi Q4 e-tron. Volvo XC60, choć dopracowany, to jednak już leciwy model. Czy szwedzka marka kontrolowana przez chiński koncern Geely zdecyduje się na wprowadzenie trzeciej generacji modelu XC60 z napędem wyłącznie elektrycznym? W pewnym sensie byłoby to zarzynanie kury znoszącej złote jajka. Tymczasem zmodernizowane w br. Volvo XC60 to nadal bardzo atrakcyjne auto w swoim segmencie, o czym najlepiej świadczą dane sprzedażowe.

tekst: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk

Szczegółowa ocena auta: Volvo XC60 II

Osiągi i ekonomia
9/10
Przestrzenność wnętrza
9/10
Komfort podróżowania
9/10
Wyposażenie
10/10
Cena
7/10
Własności jezdne
9/10

Tagi