GR010 Hybrid: hipersamochód Toyoty Gazoo Racing
Toyota Gazoo Racing wkracza w nową erę wyścigów długodystansowych. Od sezonu 2021 zespół będzie startował w FIA WEC modelem GR010 Hybrid przygotowanym zgodnie ze specyfikacją nowopowstałej klasy Le Mans Hypercar.
Aktualni mistrzowie świata w wyścigach długodystansowych (FIA WEC) oraz trzykrotni zwycięzcy legendarnego 24h Le Mans będą bronić swoich tytułów w rywalizacji nowych prototypów opartych na hipersamochodach, które wkrótce pojawią się na drogach. Najnowszy prototyp Toyoty ma technologię, która była przez lata rozwijana w modelu TS050 Hybrid.
Pracę nad GR010 Hybrid trwały przez ostatnich 18 miesięcy. Projekt opracowali inżynierowie z Kolonii, gdzie mieści się siedziba zespołu, wraz z ekspertami od napędów hybrydowych z centrum badawczo-rozwojowego Higashi-Fuji w Japonii. Samochód ma napęd na cztery koła, a na mocny układ hybrydowy składają się 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który osiąga moc 680 KM i przekazuje ją na koła tylne oraz 272-konny silnik elektryczny opracowany przez Aisin AW i Denso, który napędza oś przednią. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 680 KM (500 kW), co oznacza, że systemy elektroniczne w GR010 Hybrid są w stanie dozować moc silnika spalinowego w zależności od energii dostarczanej przez motor elektryczny.
Stylistyka wyścigowego prototypu jest inspirowana nowym hipersamochodem Toyoty – modelem GR Super Sport, którego wersja demonstracyjna została zaprezentowana podczas ubiegłorocznego wyścigu w Le Mans. Nowe oklejenie samochodu zawiera symbolikę GR i ma podkreślać bliskie więzi między światem wyścigów a samochodami drogowymi.
W sezonie zaplanowano sześć wyścigów na trzech kontynentach. Rywalizacja zacznie się od wyścigu 1000 Miles of Sebring 19 marca, następnie kierowcy zmierzą się w 6 Hours of Spa-Francorchamps (1 maja), a najważniejszym punktem sezonu będzie 24h Le Mans zaplanowany na 12-13 czerwca. 18 lipca po raz pierwszy od 1992 roku mistrzostwa świata zawitają na tor Monza, a sezon zakończą wyścigi na torach Fuji Speedway (26 września) oraz w Bahrajnie (20 listopada). Trzy ostatnie wyścigi zostaną rozegrane w czasie sześciu godzin.