Toyota Aygo X (2022) – teraz mini crossover
Toyota nie przestaje zaskakiwać nowymi modelami. Po Yarisie Cross i Corolli Cross, teraz japoński producent zaprezentował ciekawe auto - Aygo X.
Aygo, czyli najmniejsze auto w europejskiej ofercie Toyoty, zadebiutował w 2005 roku jako jeden z tzw. „trojaczków z Kolina”. Pozostali bracia to Peugeot 107 i Citroen C1, a cała trójka produkowana była w fabryce Toyoty w czeskim mieście Kolin. W 2014 roku do produkcji weszła druga generacja Aygo, a w 2018 roku auto przeszło facelifting.
Co można więcej zrobić z udanym maluchem? Ciut go powiększyć i dodać uterenowionego charakteru. Podobny ruch z Yarisem Cross, który sprzedaje się jak świeże bułki, pokazuje że ma to sens. Przyjrzeliśmy się Toyocie Aygo X, która w europejskiej ofercie marki zastąpiła model Aygo. Zachęcamy także do obejrzenia naszego filmu.
Toyota Aygo X – silniki, moc, napęd
Najmniejszy crossover i zarazem model Toyoty oferowany jest wyłącznie z jednym, trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.0 VVT-i o mocy 72 KM, znanym z poprzednka czyli Aygo. Auto może być wyposażone w skrzynię manualną o pięciu przełożeniach lub pięciostopniowy automat. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 15,6 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 158 km/h ze skrzynią manualną, zaś z automatyczną 151 km/h. Spalanie w cyklu mieszanym wynosi średnio ok. 4,7 l/100 km.
Toyota Aygo X – funkcjonalność, wymiary
Aygo powstało na zmodyfikowanej wersji modułowej platformy Toyoty TNGA GA-B, z której korzystają modele Yaris i Yaris Cross. Wymiary zewnętrzne Toyoty Aygo X, to: 3700 mm długości, 1740 mm szerokości, 1525 mm wysokości i rozstaw osi 2430 mm. Od pierwowzoru, czyli Toyoty Aygo model Aygo X jest o 235 mm dłuższy, 125 mm szerszy, 65 mm wyższy i ma 90 mm dłuższy rozstaw osi. Pojemność bagażnika Aygo X wynosi 231 litrów, czyli o 63 litry więcej niż w Aygo. Prześwit wynosi 13 cm i jest o 1 cm większy, niż u poprzednika.
Toyota Aygo X – wyposażenie
Aygo X oferowana jest w pięciu wersjach wyposażenia: Active, Comfort, Style, Executive oraz Aygo X Limited.
Bazowa specyfikacja Active oferuje:
- 17-calowe felgi stalowe z oponami 175/65 R17
- awaryjne hamowanie (PCS) z wykrywaniem pieszych i rowerzystów
- asystent utrzymania pasa ruchu
- elektrycznie regulowane szyby przednie
- centralny zamek z pilotem
- światła do jazdy dziennej LED
- klimatyzacja manualna
- stacja Toyota Touch 2 z ekranem dotykowym siedmiocalowym
Wersja Comfort zawiera to, co Active, a ponadto m.in.:
- kierownicę obszytą skórą
- cztery głośniki
- obrotomierz
- kamerę cofania
- manualną regulację wysokości fotela kierowcy
- chromowaną gałkę dźwigni zmiany biegów
- automatyczny ogranicznik prędkości.
Toyota Aygo X Style oferuje w standardzie:
- 17 calowe alufelgi z oponami 175/65 R17
- system Toyota Touch 2 z ekranem dotykowym ośmiocalowym
- światła przeciwmgielne
- przyciemniane szyby tylne
- dach w kolorze fortepianowej czerni
- tylny dyfuzor w kolorze nadwozia
- podsufitkę w ciemnej tonacji
- elementy dekoracyjnymi w kolorze nadwozia w kabinie
Specyfikacja Aygo X Executive oferuje między innymi:
- 18 calowe alufelgi z oponami 175/60 R18
- system Toyota Smart Connect z ekranem dotykowym HD o przekątnej 9 cali
- klimatyzację automatyczną
- światła główne LED (Basic LED)
- przednie i tylne czujniki parkowania
- podgrzewane fotele przednie
- wycieraczki z czujnikiem deszczu
- tapicerkę z elementami skóry ekologicznej
- ozdoby w kolorze nadwozia
Topowa wersja Aygo X Limited ma ponadto:
- 18-calowe alufelgi w kolorze matowej czerni
- tapicerkę z elementami skóry naturalnej z przeszyciami w kolorze Mandarina Orange
- dostęp bezkluczykowy
- elementy dekoracyjne w kolorze Mandarina Orange.
Toyota Aygo X – cena
Chętni na najmniejszego crossovera Toyoty szykować muszą co najmniej 58 900 zł na bazową odmianę Active ze skrzynią manualną. Ceny wersji Comfort zaczynają się od 60 900 zł, Style 64 900 zł, Executive 73 900 zł, zaś topowa wersja Aygo X Limited, to wydatek minimum 77 900 zł z manualną skrzynią i 82 900 zł z automatem.
Toyota Aygo X - perspektywy
Atutem Toyoty Aygo X jest bez wątpienia brak bezpośredniej konkurencji w postaci crossoverów segmentu A, czyli mini. Podobnymi gabarytami do Aygo X dysponuje Suzuki Ignis. Najnowszego crossovera Toyoty należy więc raczej pozycjonować jako rywala dla małych aut, takich jak m.in. Fiat 500 i Panda, Kia Picanto, Hyundai i10, Volkswagen Up, Skoda Citigo czy Citroen C1.
Według danych IBRM Samar udział Toyoty Aygo w całej sprzedaży marki w Polsce w 2020 roku wyniósł 7,86 proc., zaś w 2021 r. wzrósł do 9,39 proc. Aygo, to oprócz Corolli, Yarisa, RAV4 i C-HR jeden z najczęściej wybieranych modeli Toyoty w naszym kraju. Czy stylizowana na crossovera odmiana z X w nazwie poprawi ten wynik? Naszym zdaniem ma ku temu wszelkie niezbędne atrybuty, a że zainteresowanie tego typu autami jest duże świadczy sukces sprzedażowy, jaki szybko po wejściu na rynek osiągnęła o rozmiar większa Toyota Yaris Cross.
Konfigurator Toyoty Aygo X znajdziesz w AutoKatalog.pl.