CUPRA Leon ST VZ - pościgowe kombi
Średnia ocena8.3
8.3Śr. ocena
CUPRA Leon, zwłaszcza w wersji VZ o mocy 333 KM, to jedno z najszybszych kombi na rynku. Walory tego auta doceniła polska policja, kupując partię nieoznakowanych radiowozów dla grupy pościgowej Speed. My sprawdziliśmy co oferuje CUPRA Leon VZ z napędem hybrydowym typu plug-in.
CUPRA Leon to nic innego, jak popularny, hiszpański kompakt spokrewniony z Volkswagenem Golfem, a bazujący na modelu znanym, jako SEAT Leon. Marka CUPRA została w 2018 roku wydzielona z marki SEAT, jako producent usportowionych wersji. Koncern Volkswagen, czyli właściciel, promuje także markę CUPRA jako wyżej pozycjonowaną od SEAT-a, wręcz jako premium. Z tym ostatnim nie przesadzajmy, jednak faktem jest, że modele sygnowane CUPRA mają mocniejsze napędy i lepsze wyposażenie w standardzie, niż ich odpowiedniki z logo SEAT-a. W 2024 roku, aby bardziej odróżnić auta obu marek, CUPRA Leon i Formentor przeszły facelifting. Dziś łatwiej na pierwszy rzut oka odróżnić, czy nadjeżdża SEAT Leon, czy CUPRA Leon.
CUPRA Leon ST – wymiary, funkcjonalność
CUPRA Leon ST VZ ma 4656 mm długości, 1799 mm szerokości i 1438 mm wysokości, przy rozstawie osi - 2686 mm. Bagażnik ma pojemność 620 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażową można powiększyć do 1600 litrów.
CUPRA Leon ST – silniki, moc
Chętni na CUPRĘ Leona ST, czyli kombi, do wyboru mają silniki benzynowe, oparte na tych pierwszych miękkie hybrydy, diesla oraz hybrydy typu plug-in (PHEV), czyli ładowane z gniazdka. Podstawowy napęd tego modelu to benzynowa jednostka 1.5 TSI 150 KM i jej odmiana 1.5 eTSI, czyli z układem tzw. miękkiej hybrydy. Pod maskę CUPRY Leon trafia także silnik 2.0 TSI 204 KM.
Najmocniejsza odmiana, czyli VZ 4Drive, napędzana jest przez benzynową jednostkę 2.0 TSI o mocy 333 koni mechanicznych i ma napęd 4Drive. W gamie opisywanego modelu wciąż jest dostępny silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 150 KM. Do najmocniejszych wersji należą także hybrydy typu PHEV 1.5 e-Hybrid o mocach 204 oraz 272 KM.
CUPRA Leon ST – cena
Ceny CUPRY Leon ST startują z poziomu 121 100 zł za wariant podstawowy, z silnikiem 1.5 TSI 150 KM i manualną skrzynią sześciobiegową, a z miękką hybrydą i skrzynią automatyczną tak samo wyposażone auto kosztuje 138 700 zł. Mocniejsza wersja 2.0 TSI 204 KM ze skrzynią DSG i napędem 4Drive wyceniona została na 151 800 zł. Diesel 150 konny 2.0 TDI to wydatek rzędu 148 tys. zł. Hybryda PHEV 1.5 204 KM to już koszt na poziomie 179 300 zł. Najmocniejsza wersja, czyli VZ z napędem hybrydowym 1.5 e-Hybrid 272 KM i napędzaną osią przednią, oferowana jest w cenie 197 100 zł. O kilka tysięcy złotych tańsza jest CUPRA Leon ST VZ 2.0 TSI DSG 4Drive – kosztuje 191 800 zł.
CUPRA Leon ST VZ – wrażenia
Wersja VZ, czyli najmocniejsza CUPRA Leon ST, jak opisaliśmy wyżej, oferowana jest m.in. jako 272 konna hybryda typu plug-in, z napędem na przednią oś. Bateria ma pojemność netto 19,7 kWh (brutto 25,8 kWh), co zdaniem producenta powinno pozwolić na przejechanie na prądzie do 120 km. To nieco zawyżone wartości, ale według naszych doświadczeń do ok. 70 – 80 km w trybie elektrycznym da się przejechać. Ta odmiana CUPRY Leon ST VZ od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 229 km/h. Dla porównania – CUPRA Leon ST VZ 2.0 TSI 333 KM 4Drive, czyli wariant, na jaki postawiła policyjna drogówka – od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h.
CUPRA Leon ST VZ – podsumowanie
Najmocniejsza CUPRA Leon ST, czyli wersja VZ, czy to czysta benzyna, czy hybryda PHEV, to naprawdę szybkie auto. Jego użytkownikom sugerujemy więc uważną jazdę, gdyż bardzo łatwo można pożegnać się z prawem jazdy za przekroczenie ograniczeń prędkości. A użytkownikom wszystkich aut radzimy patrzeć w lusterka, czy przypadkiem nie zbliża się do nas właśnie opisywane auto, gdyż spotkanie z drogówką może okazać się bardzo kosztowne. Tak więc już nie tylko BMW serii 3, Skoda Superb, czy Opel Insignia. CUPRA Leon kombi w najmocniejszym wariancie stała się groźnym narzędziem w rękach stróżów prawa.
zdjęcia: Krzysztof Panek

