Ferrari Amalfi. Po Rzymie czas na Amalfi
Ferrari Amalfi to najnowszy model włoskiej firmy, który w ofercie zastąpił Ferrari Romę. Nowy pojazd to 2+2 miejscowe coupe napędzane wyłącznie spalinowym silnikiem V8 generującym 640 KM i 760 Nm.
Amalfi to położona we Włoszech miejscowość oraz gmina w regionie Kampania i prowincji Salerno. Amalfi należy do najbardziej luksusowych i najdroższych kurortów we Włoszech i to właśnie tutaj celebryci czy słynni aktorzy chętnie kupują domy.
Nie dziwi zatem, że to właśnie ta geograficzna nazwa posłużyła jako określenie dla nowego, włoskiego modelu Ferrari Amalfi. To jednocześnie kontynuacja nawiązania do nazewnictwa tego rodzaju, bowiem debiutant zastąpi w ofercie Ferrari Romę (Rzym). Tak dla porządku - poprzednik tego modelu to Ferrari Portofino (miasto we Włoszech).
Ferrari Amalfi to coupe, którym mogą podróżować cztery osoby. Według przedstawicieli włoskiej stajni pozwoli to na cieszenie się sportowym potencjałem, a jednocześnie umożliwia podróżowanie rodziców wraz z dziećmi.
Ferrari Amalfi – dzieło sztuki użytkowej
Nadwozie nowego modelu ma wymiary (dł./szer./wys.) 4660/1974/1301 mm, a rozstaw osi to 2670 mm. Pod stylistycznym względem projektanci postawili na minimalistyczne rozwiazania z gładkimi liniami.
Z przodu wyróżnia się spoiler, nad którym umieszczono duży wlot powietrza, a całości dopełniają wybrzuszenia nadkoli oraz środkowej części maski. Nic nie jest tu przypadkowe, bo każdy element zaprojektowano pod kątem optymalnej aerodynamiki.
Masywny tył ozdobiono skaczącym koniem oraz rozstrzelonym napisem FERRARI umieszczonym na szybie. Wyróżniającym się elementem jest z tej strony dyfuzor skrywający cztery końcówki układu wydechowego.
W aucie nie zabrakło również ruchomego skrzydła, które poprawia stabilność auta w trakcie szybkiej jazdy. W zależności od prędkości oraz przyspieszeń wzdłużnych i bocznych może ono pozostawać w jednej z trzech pozycji: Low Drag (LD), Medium Downforce (MD) lub High Downforce (HD).
Na prostej skrzydło pozostaje w pozycji LD lub MD, a w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów przełącza się na poziom HD. Podczas jazdy z prędkością 250 km/h siła docisku zwiększa się o 110 kg, a jednocześnie opór powietrza zmniejsza się o 4 proc.
W Ferrari Amalfi znalazły sie efektownie wyglądające, kute felgi z oponami o rozmiarze z przodu 245/35 R20, a z tyłu 284/35 R20. Na życzenie można mieć z przodu podnośnik, który do 35 km/h umożliwia uniesienie przodu auta o 40 mm, a to pomaga w pokonywaniu miejskich przeszkód.
Ferrari Amalfi – praktyczność nie jest mu obca
Może zabrzmi to dziwnie, ale w przypadku Ferrari też można mówić o funkcjonalnym wnętrzu. Auto ma cztery miejsca, a zatem podróżowanie rodziców z dziećmi jest możliwe. Jeżeli do tego doda się bagażnik o pojemności 273 l, to można również zabrać ze sobą nieduży ekwipunek na weekendową wycieczkę.
Jak przystało na Ferrari pierwsze skrzypce grają świetnie podpierające z boku sportowe fotele oraz wykończenie włóknem węglowym i kontrastowe przeszycia. Deskę rozdzielczą tworzą trzy ekrany. Oprócz centralnego i wyświetlacza przed kierowcą jest jeszcze jeden przed pasażerem z przodu.
Ferrari Amalfi – cuore sportivo
Sportowe serce Ferrari Amalfi stanowi umieszczony centralnie, podwójnie doładowany benzyniak V8 o pojemności 3,9 l. Dzięki niemu do dyspozycji kierowcy jest 640 KM oraz 760 Nm. Tym samym na litr pojemności przypada 166 koni mechanicznych. Wziąwszy pod uwagę, że masa pojazdu wynosi 1470 kg, to każdy z nich wypada na 2,29 KM.
Ferrari Amalfi rozpędza się do setki po 3,3 s, a duże wrażenie robi także czas przyspieszenia do 200 km/h po 9 s. Maksymalnie samochodem można podróżować 320 km/h. Imponująca jest jeszcze skuteczność układu hamulcowego (brake-by-wire). Producent zapewnia, że samochód jadący 100 km/h można zatrzymać już po 30,8 m.
W przypadku Ferrari sportowy wygląd czy świetne osiągi to jeszcze nie wszystko. Ich dopełnienie stanowi rasowy dźwięk wydechu. Zaprojektowany na nowo tłumik z jednej strony dba o to, żeby samochód spełniał wszelkie normy dotyczące hałasu, a z drugiej zapewnia autu odpowiednie brzmienie.
Ferrari Amalfi – już można zamówić
Jak donosi agencja Reuters przyjmowanie zamówień na Ferrari Amalfi rozpoczęło się już. Bazową cenę ustalono na poziomie 240 tys. euro. Pierwsze dostawy do klientów w Europie mają rozpocząć się w pierwszym kwartale 2026 roku.
Samochód będzie sprzedawany również w Stanach Zjednoczonych, ale tutaj jego cena ma być wyższa z racji ceł importowych. Poza tym amerykańscy klienci będą musieli poczekać na odbiór auta o około pół roku dłużej.